مزیت ارزشهای میراث صنعتی در حفاظت و توسعه گردشگری راهآهن سراسری ایران
محورهای موضوعی :مرتضی فرح بخش 1 , حمید ندیمی 2 , علیرضا رازقی 3
1 - دانشجوی دکتری مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی، گروه مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی، دانشکده حفاظت ومرمت، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 - گروه معماری، ، استاد ، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشگاه هنر
کلید واژه: واژگان کلیدی: حفاظت, توسعه, ارزش, میراث راهآهن, گردشگری راهآهن, میراث صنعتی,
چکیده مقاله :
چكيده ارزشها از مباحث اصلی مرتبط با میراثفرهنگی است، میراثفرهنگی و طبیعی بهواسطه وجود ارزشهای متنوع همواره واجد لزوم حفاظت بودهاند، راهآهن سراسری ایران تعامل میان انسان با محیط طبیعی از طریق ابزار فناوری و صنعت بوده و تأثیرات مهمی را موجب گردیده است وجه اصلی این تحولات بیانگر تغییر و ایجاد ارزشهای متنوع و گسترده به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، فضایی، کالبدی و بهطورکلی ملموس و ناملموس بوده است. در مسیر توسعههای آتی حول راهآهن سراسری لزوم بازشناسی، معرفی و اولویتگذاری ارزشهای میراثی از ملزومات حفاظت بشمار میآید و یکی از شیوههای مؤثر در پیشبرد این امر توجه به گردشگری راهآهن بهعنوان یکی از اشکال مؤثر در حفاظت از میراث راهآهن سراسری ایران است. عدم آگاهی و شناخت نسبت به ارزشهای میراث راهآهن توسط مدیران و ذیمدخلان و عدم امکان نقشآفرینی جوامع تهدیدی اساسی برای حفاظت و استمرار ارزشهای میراث راهآهن آینده خواهد بود. ماهیت کیفی و آمیختگی ارزشهای ملموس و ناملموس مستتر در میراث راهآهن هرچند معرفی و دستهبندی این ارزشها را مشکل مینماید؛ اما اولویتسنجی ارزشها و توجه به نقش کلیدی آنها در ارائه طرحهای مدیریت، توسعه و حفاظت از میراث راهآهن و پایداری گردشگری از اهمیت بنیادی برخوردار است. پژوهش حاضر با رویکرد توسعهای به شیوه توصیفی - تحلیلی و پیمایشی با بازخوانی دیدگاه صاحبنظران و اندیشمندان رجوع به اسناد کتابخانهای و منشورهای بینالمللی با بهرهگیری از مشاهده میدانی و استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه با 60 نفر از متخصصان و کارشناسان مطلع به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش ANP نسبت به شناخت ، اولویت گذاری و امتیاز دهی میراث راه آهن براساس ارزش ها اقدام نموده است. دستاورد پژوهش اولویت بندی و دسته بندی جامع بوده که با تمرکز بر وجه اشتراکی حفاظت و گردشگری تدقیق شده است که اولویت اول چشم اندازها ، اولویت دوم به پل ها ، اولویت سوم به ایستگاه های راه آهن محور سراسری و اولویت چهارم وجوه ناملموس و اولویت پنجم تونل ها را شامل شده است و توصیه بر توجه مدیران، ذی مدخلان و تصمیم گیران در ارائه برنامه و طرح ها را برپایه این اولویت بندی بیان می دارد.
Morteza Farahbakhsh Hamid Nadimi AliReza Razegi This research focuses on the values of the Iranian national railway heritage and the importance of conserving and optimally utilizing these values. It introduces and emphasizes the key role of these values in the development, management, and conservation plans of the railway heritage, as well as the sustainability of tourism. Using descriptive, analytical, and survey methods, the research evaluates and prioritizes the values of the railway heritage based on their importance and impact on conservation and development.As a result, this research can assist managers, stakeholders, and decision-makers in the field of railway heritage conservation and development to formulate and implement their programs and plans based on the priorities of these values. This approach can contribute to the preservation and continuity of these values. Additionally, this research can help researchers and enthusiasts in the cultural heritage and tourism sector to identify the best solutions and strategies for the conservation and utilization of these values.The use of the ANP method has prioritized the recognition, prioritization, and scoring of the railway heritage based on values. The achievement of the research has been comprehensive prioritization and categorization, with a focus on the shared aspects of conservation and tourism. The first priority is given to the perspectives, the second priority to the bridges, the third priority to the central railway stations, the fourth priority to intangible aspects, and the fifth priority to the tunnels. The recommendation emphasizes the attention of managers, stakeholders, and decision-makers to base their programs and plans on this prioritization.
منابع
- آدمیت، فریدون (1351)، اندیشه ترقی و حکومت قانون، تهران: نشرخوارزمی.
- احمدی لاشکی، محمدجواد، شیخالاسلامی، علیرضا (1394). آمایش منطقهای و توسعه پایدار گردشگری، مطالعه موردی: مناطق چالوس، کلاردشت و نوشهر، اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیطزیست پایدار، همدان.
- پهلوانزاده، لیلا (1397). بازآفرینی و محفاظت از قابلیتها و ارزشهای میراث معماری -کارخانه های صنعتی معاصر ایران، رساله دکتری، دانشگاه هنر اصفهان، چاپ نشده.
- پهلوانزاده، لیلا، ابویی، رضا و مظفر، فرهنگ (1397). تدوین برنامه راهبردی ایجاد و توسعة گردشگری در میراث صنعتی؛ مورد مطالعه: کارخانة ریسباف اصفهان، جغرافیا(برنامه ریزی منطقه ای)، سال8(2)، 322-309.
- ترسکینسکی، آناتول (1326). تاریخچه مختصر راهآهن ایران، بنگاه راهآهن دولتی ایران.
- تقوایی، مسعود، جانعلی پور، شیدا و مرجان شفیعی (1401)، توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر جاذبههای گردشگری (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، نشریه علمی جغرافیا و برنامهریزی، سال 26، شماره 79، 113-93.
- حبیبی، محسن؛ مقصودی، ملیحه (1388). مرمت شهری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- حجت، مهدی (1380). میراث فرهنگی در ایران: سیاست ها برای یک کشور اسلامی. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
- حیدری، رحیم، صفرپور، میثم و آذری، مهدی (1392). بررسی و تحلیل الگوی رفتاری گردشگران در دسترسی به جاذبه های شهری با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر شیراز). پژوهش و برنامه یزی شهری، 4(12)، ۲۲ - ۱.
- رازقی، علیرضا (1398). مطالعه ظرفیت های گردشگری میراث فرهنگی و طبیعی در نوار ساحلی مکران استان هرمزگان، فصلنامه گردشگری و توسعه، سال8(4)، 180-148.
- زبردست، اسفندیار (1389). كاربرد فرايند تحليل شبكه اي (ANP) در برنامه ريزي شهري و منطقه اي، نشرية هنرهاي زيبا، معماري و شهرسازي، شمارة 41 ،79-90.
- سلطان قرائی، صبا؛ منصوری، سید امیر و سینگری، مریم. (1402). نحو منظر؛ سنجش منظر با شاخص منظرین. منظر، 15(62)، 20-27.
- شیبانی نیا، کفاح، عبدالهی، صدیقه و مرجان محمدزاده (1400)، مروری بر گردشگری و اثرات آن؛ گامی بهسوی توسعه پایدار، فصلنامه انسان و محیطزیست، شماره 58، 201-213
- عباسزاده، مظفر، مرادی، اصغر محمد و الناز سلطان احمدی (1394). نقش ارزشهای میراث معماری و شهری در توسعه گردشگری فرهنگی(مطالعه موردی: بافت تاریخی ارومیه)، فصلنامه مطالعات شهری، شماره14، 77-89.
- فرحبخش، مرتضی، پیروز، حناچی (1394). تحلیل تاثیر راه آهن به عنوان میراث صنعتی در ایران، هنرهای زیبا(معماری و شهرسازی)، 20(4)، 44-33.
- فیلدن، برنارد، یوکیلتو، یوکا (1386). مدیریت در محوطههای میراث جهانی، راهنمای مدیریت در محوطههای میراثفرهنگی جهان، ترجمه پیروز حناچی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- اسنز، نیل (1396). چرا باید میراث صنعتی را حفاظت کنیم، کتاب تجهیز مجدد میراث صنعتی، ترجمه: پیروز حناچی و سارا تیمورتاش، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- لطفی عاقل، راضیه، موسائی، میثم و منصور وثوقی (1398)، بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)، فصلنامه علمی اقتصاد و بانکداری اسلامی، شماره 26، 259-282.
- منصوری، سید امیر. (1383). درآمدي بر شناخت معماري منظر. باغ نظر، 1(2) .77-69.
- Alexander, Matthew.& Hamilton, Kathy.,(2015). A ‘placeful’ station? The community role in place making and improving hedonic value at local railway stations. ,Transportation Research Part A: Policy and Practice., Volume 82: 65-77.
- Bandarin, F., & Van Oers, R. (Eds.). (2014). Reconnecting the city: the historic urban
- landscape approach and the future of urban heritage. John Wiley & Sons.
- Brown, J., Mitchell, N. J., & Beresford, M. (Eds.). (2005). The protected landscape
- approach: linking nature, culture and community. IUCN.
- Cossons, N., (2012). Why preserve industrial heritage? Industrial heritage Re-tooled, The TICCIH guide to industrial heritage Conservation. ed. Douet, J. TICCIH by Carnegie Publishing, Lancaster, Great Britain, 6-16.
- Coulls, Anthony.; Divall, C. M.; (1999). RAILWAYS AS WORLD HERITAGE SITES, Occasional Papers for the World Heritage Convention, International Council on Monuments and Sites (ICOMOS).
- Dickinson, J. E., Lumsdon, L.M., & Robbins, D. (2011). Slow travel: Issues for tourism and climate change. Journal of Sustainable Tourism 19(3), 281-300.
- Duarte-Duarte, J. B., Talero-Sarmiento, L. H., & Rodrigue-Padilla, D. C. (2021). Methodological proposal for the identification of tourist routes in a particular region through clustering techniques. Heliyon, 7(4), e06655.
- Edwards, J.A.; Llurdés i Coit, J.C. Mines and quarries: Industrial heritage tourism. Ann al of Tourism. Resarch. 1996, 23, 341–363. [CrossRef].
- English Heritage, (2008). Conservation Principles, Policies and Guidance, FOR The Sustainable Managment of The Historic Environment., England heritage.
- Günçe, Kağan.,& Misirlisoy, Damla., (2023). Railways as Common Cultural Heritage: Cyprus Government Railway., The Historic Environment: Policy & Practice., 14(1):1-17.
- Jiang, Pan, Long Shao, and Christopher Baas. (2019). "Interpretation of Value Advantage and Sustainable Tourism Development for Railway Heritage in China Based on the Analytic Hierarchy Process" Sustainability 11, no. 22: 64-92. https://doi.org/10.3390/su11226492.
- Lipe,W. D. (1984). Value and meaning in cultural resources. In H. Cleere (Ed.) , Approaches to the archaeological heritage (pp. 1–11). Cambridge: Cambridge University Press.
- Mason،R. (2002). Assessing Values in conservation planning: Methodological Issues and Choices. Assessing the values of cultural heritage (research report). Edited Marta de la Torre, the Getty Conservation Institute, Los Angeles. 5-30.
- Peira, Giovanni, Agata Lo Giudice, and Stefania Miraglia. (2022). "Railway and Tourism: A Systematic Literature Review" Tourism and Hospitality 3, no. 1: 69-79. https://doi.org/10.3390/tourhosp3010005.
- Qiu, Qihang, Tianxiang Zheng, Zheng Xiang, and Mu Zhang. (2020). "Visiting Intangible Cultural Heritage Tourism Sites: From Value Cognition to Attitude and Intention" Sustainability 12, no. 1: 132. https://doi.org/10.3390/su12010132
- Richards, G., (2009), Tourism Development Trajectories – From Culture to Creativity?, Tourism & Management Studies, 6, 9-15
- Riegle, A, (1903). Der moderne Denkmalkultus,sein Wesen,seine Entstehung, W.Braumüller, Wien und Leipzig.
- Suarez, María Andrade., Franco, Iria Caamaño. (2020), The Relationship between Industrial Heritage, Wine Tourism, and Sustainability: A Case of Local Community Perspective, Sustainability, 12(18), 7453; https://doi.org/10.3390/su12187453.
- Szromek A, Herman K, Naramski M, (2021)., Sustainable development of industrial heritage tourism – A case study of the Industrial Monuments Route in Poland, Business, Tourism Management. Apr 12; 83:104252.
- Timothy,D.J.& Stephen W, Boyd. (2006). Heritage Tourism in the 21st Century: Valued Traditions and New Perspectives, Journal of Heritage Tourism, 1:1, 1-16.
- UNESCO (2022). Basic Texts of the 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage.
- URL1: https://ticcih.org/about/charter/ The Nizhny Tagil Charter For The Industrial Heritage.
- URL2-https://ticcih.org/about/about-ticcih/dublin-principles/
- URL3: https://ticcih.org/about/charter/taipei-declaration-for-asian-industrial-heritage/
- URL4: https://www.tinn.ir/بخش عکس
- URL5: https://whc.unesco.org/en/list/1585.