حرکت کمالی موجودات از دیدگاه عطار در اسرار نامه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیافسانه آقاحسنی مهابادی 1 , رضا فهیمی 2 , منیژه فلاحی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - دانشگاه آزاد واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
کلید واژه: عطار, اسرارنامه, حرکت کمالی, تحول, ارتقاء.,
چکیده مقاله :
هدف از آفرینش در فلسفۀ خلقت، بهره مند شدن مخلوقات است. موجودات با نزدیک شدن به پروردگار، منبع اصلی کمالات و مستفید شدن از او به تکامل و قُرب الی الله می رسند. بر اساس امر الهی، تمامی کاینات، به سمت مبدأ اصلی در حرکتند، حرکت مستمر و دائم. هر موجودی در مرتبه اسفل با حجابهای ظلمانی، در تحرک به سمت مرتبۀ بالاتر، کمال و ارتقا می یابد. انسان اشرف مخلوقات در این سیر تلاش می کند تا با تغییر و تحول، قابلیتهای خویش را به فعلیت تبدیل سازد و با مراقبۀ دائم بر اعمالش، با تحمل ریاضات و صبر بر شداید دنیوی، به واقع در سیری عمیق، طی طریق نماید و با عبور از عالم کثرات به عالم وحدت برسد. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی – تحلیلی و روش کتابخانه ای در صدد است دیدگاه عطار را در اسرار نامه در مورد حرکت تکاملی موجودات به ویژه انسان، با چگونگی کیفیت این سیر بررسی کند. به اعتقاد عطار، انسان هم همچو سایر موجودات، پیوسته در پویایی است و رهاورد او در این سفر، بهره مندی از محبت الهی، کسب فیوضات ربّانی حق و در نتیجه ارتقاء مراتب بندگی به سمت کمال مطلق است.
The purpose of creation in the philosophy of creation is to benefit the creatures. By getting close to the Lord, the main source of perfection and benefiting from him, creatures reach perfection and closeness to God. According to the divine order, all beings in the universe are moving towards the main origin, continuous and permanent movement.Every creature in the lower rank, with the veils of darkness, is perfected and promoted in the movement towards the higher rank.In this journey, the Ashraf of creatures tries to turn his abilities into reality through change and transformation, and by constantly observing his actions, by enduring hardship and extreme worldly patience, he actually travels in a deep journey and by passing From the world of plurals to the world of unity.The present study with a descriptive-analytical approach and library method seeks to examine Attar's view in Asrarnameh about the evolutionary movement of organisms, especially humans, with the quality of this journey.According to Attar, man, like other creatures, is constantly in dynamism, and his achievement in this journey is the enjoyment of divine love, the acquisition of the divine blessings of truth, and as a result the promotion of servitude to absolute perfection.
قرآن کریم، ترجمه حسین انصاریان.
نهج البلاغه، (1378)، ترجمه و شرح فیض الاسلام، چاپ هشتم، انتشارات فیض الاسلام
آشتیانی، سید جمال الدین، (1372)، شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی، چاپ سوم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم
ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1365) ، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی
اصفهانی، محمد نصر، (1395)، ملاصدرا و نظریۀ تکامل، سایت محمد نصر اصفهانی
رازی، نجم الدین، (1371)، مرصاد العباد، به اهتمام محمد امین ریاحی، چاپ چهارم، انتشارات علمی و فرهنگی
طباطبایی، سید محمد حسین، (1385)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، [نسخه الکترونیک] ، چاپ یازدهم، انتشارات صدرا
عطارنیشابوری، فریدالدین، (1394)، اسرار نامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمد رضا شفیعی کدکنی، چاپ هفتم، انتشارات سخن
فروزانفر، بدیع الزمان، (1370) ، احادیث مثنوی، چاپ پنجم ، چاپخانۀ سپهر، تهران
مطهری، مرتضی، (بی تا)، مقالات فلسفی، انتشارات حکمت
شجاعی، محمد،(1378)، « کمالات وجودی انسان» ، فصلنامۀ علمی قبسات، دوره 4 ، شمارۀ 13 ، شماره پیاپی 13
قربانی، قدرت اله،(1388)، « حرکت جوهری و تکامل انسان در مکتب ملاصدرا » ، نشریۀ حکمت و فلسفه، دوره 5 ، شمارۀ 2 ، ( پیاپی 18)
گرجیان، محمد مهدی، معصومه اسماعیلی،(1395)، « منازل وجودی انسان در حرکت استکمالی عقل از منظر ملاصدرا» دو فصلنامۀ پژوهش های هستی شناختی، دوره 5 ، شماره 9.