تشخیص و مکانیابی خطا در شبکههای الکتریکی هیبریدی شناورها با استفاده از تبدیل موجک
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوتر
محسن علیانی
1
,
آرش دهستانی کلاگر
2
,
محمدرضا علیزاده پهلوانی
3
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در سیستم قدرت هیبریدی شناورها، امکان بروز انواع مختلف خطا بسیار زیاد است. طبق مطالعات صورتگرفته در زمینه تشخیص و مکانیابی خطا در ریزشبکههای هیبریدی شناورها، فقدان تکنیکهای جامع مدیریت خطا برای حفاظت ریزشبکه شناور از خطاهای اتصال کوتاه، مانع اصلی استفاده از ریزشبکههای هیبریدی شناورها برای مأموریتهای دریایی حیاتی بهشمار میآید. با توجه به قیود و محدودیتهای میدانی در شناورها، طراحی یک سیستم حفاظت الکتریکی برای ریزشبکههای هیبریدی شناورها، نیاز به توجه و دقت به الزامات ویژهای دارد. هدف این مقاله، ارائه یک طرح حفاظتی مناسب جهت تشخیص، طبقهبندی و مکانیابی خطا در ریزشبکههای هیبریدی شناورهاست. در این راستا تشخیص، طبقهبندی و مکانیابی خطا در مدت زمان 034/0 ثانیه الی 54/0 ثانیه با استفاده از الگوریتم مبتنی بر پردازش سیگنال تبدیل موجک با مرتبه چهارم (4db) انجام میشود. مشاهده نتایج و تحلیل آنها نشان میدهد که الگوریتم پیشنهادی بهخوبی، انواع خطاها حتی خطاهای بسیار گذرا (حدود 1 میلیثانیه) را چه در بخش AC و چه در بخش DC ریزشبکه شناور، تشخیص، طبقهبندی و مکانیابی مینماید.
In the hybrid shipboard power networks, the possibility of occurrence of various types of faults is very high. According to the studies conducted in the field of fault detection and localization in hybrid microgrids, the lack of comprehensive fault management techniques to protect the microgrid against short-circuit faults is the main obstacle to the use of hybrid microgrids in vessels for vital marine missions. Considering the restrictions and limitations in marine vessels, the design of an electrical protection system for hybrid microgrids requires high attention to special requirements. In this paper, an appropriate protection scheme for fault detection and localization in hybrid shipboard microgrids is presented. In this regard, fault detection, classification and localization in a period of 0.034 to 0.54 seconds are performed using an algorithm based on Daubechies order 4 wavelet transform (db4). Observing the results and analyzing them shows that the proposed algorithm can detect, classify and localize all types of faults both in the AC and DC parts of the shipboard microgrids.
