شناسایی مولفه های توسعه شایستگی های رهبری تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور
محورهای موضوعی : شایستگی های مورد نیاز رهبران منابع انسانی
احمد احمدی خصال
1
,
احمد ودادی
2
,
داریوش غلامزاده
3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
3 - گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای توسعه شایستگیهای رهبری تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل تم به شناسایی و ارائه مدل توسعه شایستگیهای رهبری تحول دیجیتال پرداخته شده است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان میباشد شاخصهای خبرگی عبارتند از : الف) داشتن تحصیلات عالی ب)سابقه کار بالای 20 سال در نظام بانکی کشور ج) داشتن تجربه مدیریتی بالای 10 سال در نظام بانکی، نمونه برداری بصورت هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع داده ادامه پیدا میکند. در این راستا 15 نفر از خبرگان با تکیه بر اشباع تئوریک انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش و به¬منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته¬ها از دیدگاه پژوهشگر، ازنظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. هم¬چنین به¬طور هم¬زمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر دادهها کمک گرفته شد. همچنین در پژوهش کنونی از پایایی بین دو کدگذار برای محاسبه پایایی مصاحبه-های انجام گرفته استفاده شد. پایایی حاصل از دو کدگذار 75.75 درصد به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کد گذاری براون و کلارک استفاده شده است. نتایج نشان داد معیارهای شایستگی رهبری تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور شامل ویژگیهای فردی، هوشمندی دیجیتال و قابلیت/ظرفیت دیجیتالی است.
The current research was conducted with the aim of identifying the components of the development of digital transformation leadership competencies in the country's banking system. The current research is qualitative. In this research, by using theme analysis, it has been identified and presented the development model of digital transformation leadership competencies. The studied community includes experts, the indicators of expertise are: a) having a higher education b) working experience of more than 20 years in the banking system of the country c) having management experience of more than 10 years in the banking system, sampling purposefully until reaching the saturation point The data continues. In this regard, 15 experts were selected based on theoretical saturation. In order to ensure the validity of the tool in the qualitative part of the research and to ensure the accuracy of the findings from the researcher's point of view, valuable opinions of professors familiar with this field and university experts who were experts and knowledgeable in this field were used. Also, at the same time, the participants were helped in analyzing and interpreting the data. Also, in the current research, the reliability between two coders was used to calculate the reliability of the conducted interviews. The reliability of two coders was 75.75%. Brown and Clark's coding method was used to analyze the data in the qualitative section. The results showed that the competency criteria for digital transformation leadership in the country's banking system include individual characteristics, digital intelligence and digital capability/capacity.
