مطالعه جامعهشناختی ارتباط بین سواد رسانهای با وضعیت جامعهپذیری سیاسی دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر ماهنشان در سال 1400
محورهای موضوعی : تخصصی
سیدعطالله سینائی
1
,
مهناز جلیلی
2
,
محمد شیری
3
1 - استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، وحد پرند، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
جامعهپذیری سیاسی، به عنوان فرآیند تحول یک فرد، از بدو تولد تا هنگامی که به عنوان یک شهروند در نظام اجتماعی مورد پذیرش قرار میگیرد، برای هر جامعه مهم و ضروری تلقی میشود. در این امر عوامل متعددی همچون سواد رسانهای افراد، موثر است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سواد رسانهای با وضعیت جامعه پذیری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر ماهنشان در سال 0211است که از نظریه شناختی سواد رسانه ای پاتر استفاده شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع شهر ماهنشان در سال 0211 است، 051 نفر به عنوان نمونه اصلی پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند تا بررسی شود که آیا بین سواد رسانهای با وضعیت جامعهپذیری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر ماهنشان،رابطهای وجود دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد، ضرایب همبستگی درك محتوای پیام های رسانه ای با ،1/001 گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای با ،1/882 نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای با ،1/250 تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با ،1/771 آگاهی از اهداف پنهان با 1/500 و متغیرهای زمینه ای با 1/726 بر جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی پسر شهر ماهنشان تاثیر دارد. نتایج بیانگر آن است که میان سواد رسانه ای جامعه آماری شامل، درك محتوای پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای، آگاهی از اهداف پنهان و متغیرهای زمینه ای با وضعیت جامعه پذیری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر ماهنشان، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
Socialization, as a process that makes a person familiar with the way of life in his society, is considered important and necessary for every society. Several factors such as media literacy of people are effective in this matter. The purpose of this research is to investigate the relationship between media literacy and the socialization status of high school male students in Mahenshan city in 1400, using Potter's cognitive theory of media literacy. The research method was a survey and the data collection tool was a questionnaire. The statistical population includes male high school students in Mahenshan city in 1400, 150 people were selected as the main sample of the study using a multi-stage cluster random sampling method to check whether there is a relationship between media literacy and the socialization status of high school male high school students in Mahenshan city. has it. The research findings show that the correlation coefficients of understanding the content of media messages with 0.910, conscious selection of media messages with 0.886, critical look at media messages with 0.653, analysis of media messages with 0.770, awareness of goals Hidden with 0.511 and contextual variables with 0.742 have an effect on the sociability of male high school students in Mahenshan city. The results show that there is a direct and significant relationship between the media literacy of the statistical population and the socialization status of male high school students in Mahenshan city
