مطالعه جامعهشناختی ارتباط بین سواد رسانهای با وضعیت جامعهپذیری سیاسی دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر ماهنشان در سال 1400
الموضوعات :سیدعطالله سینائی 1 , مهناز جلیلی 2 , محمد شیری 3
1 - استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، وحد پرند، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد رسانه ای, جامعهپذیری سیاسی, پیام های رسانه ای,
ملخص المقالة :
جامعهپذیری سیاسی، به عنوان فرآیند تحول یک فرد، از بدو تولد تا هنگامی که به عنوان یک شهروند در نظام اجتماعی مورد پذیرش قرار میگیرد، برای هر جامعه مهم و ضروری تلقی میشود. در این امر عوامل متعددی همچون سواد رسانهای افراد، موثر است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سواد رسانهای با وضعیت جامعه پذیری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر ماهنشان در سال 0211است که از نظریه شناختی سواد رسانه ای پاتر استفاده شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع شهر ماهنشان در سال 0211 است، 051 نفر به عنوان نمونه اصلی پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند تا بررسی شود که آیا بین سواد رسانهای با وضعیت جامعهپذیری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر ماهنشان،رابطهای وجود دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد، ضرایب همبستگی درك محتوای پیام های رسانه ای با ،1/001 گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای با ،1/882 نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای با ،1/250 تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با ،1/771 آگاهی از اهداف پنهان با 1/500 و متغیرهای زمینه ای با 1/726 بر جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی پسر شهر ماهنشان تاثیر دارد. نتایج بیانگر آن است که میان سواد رسانه ای جامعه آماری شامل، درك محتوای پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای، آگاهی از اهداف پنهان و متغیرهای زمینه ای با وضعیت جامعه پذیری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر ماهنشان، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
1. ابراهیمزاده، عیسی؛ زندی، بهمن؛ علیپور، احمد؛ زارع، حسین و یزدانی، فریدون. (1393). انواع یادگیری الکترونیکی و شکلهای مختلف تعامل درآن. مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی, 1(1), 11-22.
2. اسماعیلی، هادی؛ رحمانی، شاهپور؛ کاظمی، احمد و علی احمدی، مصطفی. (1395). ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان، مجله پژوهش های مدیریت عمومی، ۹(۳۴)، ۲۰۳-۲۲۲.
3. اکرم، وحید(1397). بررسی و تحلیل سطوح مختلف سواد رسانه ای، پژوهشنامه، ویژه نامه سواد رسانه ای، مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده پژوهشها استراتژیك،شماره22.
4. براری، نوری؛ اعلامی، فرنوش؛ رضایی زاده؛ مرتضی و خراسانی، اباصلت. (1398). ارزشیابی از اهداف سطوح عالی یادگیری در محیط های یادگیری الکترونیکی (استانداردها و شاخص ها)،نشریه آموزش و ارزیابی، دوره 12 ، شماره 45.
5. شمس، محمدشهاب، (1387). «فن آوریهای اطلاعات و ارتباطات در عرصه آموزش معلمها» کمیسیون ملی یونسکو.
طاهری، مرتضی(1399). ارائه مدلی بهمنظور کارکرد حرفهای معلم، رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
6. قاسمی،مریم؛ فردانش، هاشم؛ حاتمی،جواد و احمدی، سلیمان. (1397). سنجش ميزان آمادگي يادگيري الكترونيكي در دانشگاه علوم پزشكي البرز، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 4.
7. مهر محمدی، محمود. (1397)، برنامه درسی نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها، قدس رضوی، شرکت به نشر، چاپ دوم.
8. Abbasi, E. & Najaflu, P. (2019). Information Literacy in Graduate Students of Agriculture of Tarbiat Modares University, Quarterly of Agricultural Education Administration Research, 34, 89-103.
9. Avval Shahr, Homa Sadeghi& Yazdani ,Shahram& Afshar Leila.(2019). Professional socialization: an analytical definition. Journal of medical ethics and history of medicine, 2019; 12: 17.
10. Awad-Cherit, Isabe(2008). Cultural Diversity in the News Media: A Democratic or a Commercial, Cultural Diversity in the News, Javnost-The public, 16 (4), pp. 55-72.