سنخبندی ارزش های کارآفرینانه (مورد مطالعه: زنان کارآفرین اجتماعی شهر تهران)
محورهای موضوعی : عمومىمنا امامی 1 , طلیعه خادمیان 2 , اباذر اشتری مهرجردی 3 , مصطفی کرباسیون 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه توسعه روستایی دانشگاه شهرکرد،. شهرکرد، ایران
کلید واژه: کارآفرینی اجتماعی, ارزش های زنان کار آفرین اجتماعی, توجه به دیگران, قدرت طلبی, محافظه کاری,
چکیده مقاله :
«کارآفرینی اجتماعی» مفهومی بین رشته ای است که در رشتههای مدیریت، اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی مطرح شده و میتواند راهکار مناسبی برای حل مسائل اجتماعی و رانهای برای تغییرات اجتماعی و توسعه اقتصادی باشد. طی یکی دو دهه گذشته اقدامات کارآفرینانه و انواع آن در کشور گسترش یافته و در این میان شناخت و دسته بندی ارزش های کارآفرینانه بسیار حایز اهمیت است.
این مقاله با هدف تحلیل و سنخبندی جامعه شناختی مولفههای نظام ارزشی مشوق کارآفرینی اجتماعی زنان شهر تهران انجام شد. با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی تلاش گردید ضمن شناخت و فهم فرایند شکل گیری نظام ارزشی زنان کارآفرین اجتماعی، به دسته بندی این ارزش ها بپردازیم. برای گردآوری و تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. و از طریق نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختیافته با 17 زنِ کارآفرین اجتماعی که بهعنوان «موسس» سازمان شناخته میشدند، داده ها، گردآوری، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شده و سپس در نتیجه فرایند تبدیل مفاهیم به مقوله های انجام شده، از تعداد 108 مقوله به بیست و سه مفهوم، و نهایتا پنج مقوله فرعی و در پایان به سه مقوله اصلی تقلیل یافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ مهمترین ارزش های زنان کارآفرین اجتماعی، توجه به دیگران و ارتقا سطح زندگی آنها (ارزشهای جمعگرایانه)، قدرتطلبی و محافظه کاری (ارزشهای فردگرایانه) می باشد
"Social entrepreneurship" is an interdisciplinary concept proposed in the fields of management, , psychology and sociology, and it can be a suitable solution for solving social problems and a drive for social changes and economic development. During the last one or two decades, entrepreneurial actions and their types have expanded in the country, and among them, recognizing and categorizing entrepreneurial values is very important.
This article was done with the aim of sociological analysis and ranking of the components of the value system that encourages social entrepreneurship of women in Tehran, as well as the formation process of these values. Knowing these characteristics helps them to move and be more dynamic in reaching the desired level, both structurally and functionally, in the field of social entrepreneurship. By using the qualitative research approach, we tried to categorize these values while recognizing and understanding the process of forming the value system of women social entrepreneurs. Qualitative content analysis method was used to collect and analyze the findings. And through purposeful sampling and semi-structured interviews with 17 female social entrepreneurs who were known as the "founders" of the organization, data was collected, coded and analyzed, and then as a result of the process of converting concepts into categories, from 108 categories to Twenty-three concepts, and finally five sub-categories and finally reduced to three main categories. The research findings show; The most important values of women social entrepreneurs are caring for others and improving their living standards (collectivist values), seeking power and conservatism (individualistic values).
1. امینی، علیرضا، و حسینی ماچک پشتی، سیده شیما. (1396). «شناسایی ویژگی های هوش کارآفرینانه ی زنان کارآفرین: مطالعه ای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی». توسعه کارآفرینیhttps://www.sid.ir/paper/131224/fa
2. پاک خصال، اعظم، و سفیری، خدیجه. (1398). «بررسی تأثیر ویژگی های فردی و اجتماعی زنان کارآفرین بر موفقیت در کارآفرینی». فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 13(46 )، 115-153. https://www.sid.ir/paper/262295/fa
3. جوادی یگانه، محمد رضا (1383).«کاربرد نظریه بازی در تحلیل رفتار روزمره: با تحلیل جامعه شناختی اتلاف بنزین»، رفاه اجتماعی،(15):98-57.
4. حسینی، سید کمال الدین و ایمانیان، مسعود(1400). «شرایط علی و راهبردهای شکل گیری عمل کارآفرینانه (مطالعه کیفی تجارب زیسته ی بنیان گذاران شرکت های دانش بنیان مشهد»، https://civilica.com/doc/1425715
5. رحیمیان, حمید, احمدپور داریانی, محمود, عباسپور, عباس, & اعلامی, فرنوش (1392). «شناسایی عوامل علّی اثرگذار بر شکلگیری رفتار کارآفرینان اجتماعی در ایران.» فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 6(1). https://jed.ut.ac.ir/article_36256.html
6. زارع، بیژن و زارع، مرضیه(1392)، «بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده و ویژگی های کارآفرینانه در شخصیت افراد». https://civilica.com/doc/683897.
7. زرین جوی الوار، سهیلا. (1399). «نقش میانجی پیشایندهای نیت کارآفرینی دررابطه تجربه قبلی ونیت کارآفرینی اجتماعی». مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، 18(3 )، 181-216. SID. https://sid.ir/paper/956498/fa.
8. صادقی فسایی، سهیلا ؛ خادمی، عاطفه(1394). «فراتحلیل چهار دهه پژوهش در حوزه اشتغال زنان»، زن در فرهنگ و هنر تابستان 1394، دوره هفتم - شماره 2 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 243 تا 256 ).
9. فروغی، علیرضا و ایزی، جواد و حسن نژاد، مریم (1392). «بررسی ویژگی های کار آفرینانه مالکان واحدهای تولیدی در صنعت گاو شیری استان خراسان رضوی». https://civilica.com/doc/664081.
10. محمدی، سارا، حیمی، فرج الله، نداف، مهدی و آرغا، توران (1401). «شناسایی و اولویت بندی ویژگی های شخصیتی زنان کارآفرین استان خوزستان با تکنیک تحلیل محتوای کیفی»،https://civilica.com/doc/1487973.
11. یادگار, نسیم, معماریانی, محمدمهدی, & صدق آمیز, عبدالرضا (1393). «قصد کارآفرینانه اجتماعی: اثر متقابل نگرش کارآفرینانه اجتماعی، امنیت مالی و سرمایه اجتماعی». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 7(1).
12. Alhammad, F. A., Al-Weshah, G. A., & Aljarodi, A. (2021). Governmental intervention and entrepreneurs' personal values: qualitative evidence from Saudi Arabia. Middle East Journal of Management, 8(1), 23-41.
13. Alhassan, A. R. K., Abdulai, M., & Ibrahim, H. (2020). Communication and Social Interaction acros-s Cultures: The Case of a German and Ghanaian Educational Exchange Program. Journal of Intercultural Communication, 20(2), 1-15.
14. Arieli, S., Sagiv, L., & Roccas, S. (2020). Values at work: The impact of personal values in organisations. Applied Psychology, 69(2), 230-275.
15. Boschee J (2006) Social entrepreneurship: the promise and the perils. In: Nicholls A (ed) Social entrepreneurship: new models of sustainable change. Oxford, New York, p 356–390.
16. Bruce R. Borquist, Anne de Bruin, (2019) "Values and women-led social entrepreneurship", International Journal of Gender and Entrepreneurship, https://doi.org/10.1108/IJGE-08-2018-0093 Permanent link to this document: https://doi.org/10.1108/IJGE-08-2018-0093.
17. Daru, M. U., & Gaur, A. (2013). Social entrepreneurship-a way to bring social change. Innovative journal of business and management, 2(1), 26-29.
18. Gaitho, N. (2022). CRITICAL ANALYSIS OF THE PREVAILING WORLDVIEWS AND VALUE SYSTEMS IN RELATION TO HOW THEY ARE SHAPED BY CULTURE AND IDENTITY. European Journal of Social Sciences Studies, 7(2).
19. Ghalwash, S., Tolba, A., & Ismail, A. (2017). What motivates social entrepreneurs to start social ventures? An exploratory study in the context of a developing economy. Social Enterprise Journal.
20. Guibrunet, L., Gerritsen, P. R. W., Sierra‐Huelsz, J. A., Flores‐Díaz, A. C., García‐Frapolli, E., García‐Serrano, E., ... & Balvanera, P. (2021). Beyond participation: How to achieve the recognition of local communities’ value‐systems in conservation? Some insights from Mexico. People and nature, 3(3), 528-541.
21. Javadian, G. and Singh, R.P. (2012), “Examining successful Iranian women entrepreneurs: an exploratory study”, Gender in Management: An International Journal, Vol. 27 No. 3, pp. 148-164.
22. Manikandan, M. E., & Sengottuvel, C. (2021). A Study of Social Entrepreneurship in India-Opportunities and Challenges. Texas Journal of Engineering and Technology, 1(1), 10-16.
23. Martin M (2002) Between entrepreneurship and surveillance: an interpretive political economy perspective on the globalising organisation. Entwicklungsethnologie 11(1):83–110.
24. Mendoza, Felicity Jane (2019). Evolving Entrepreneurial Identities: An Exploratory Study. Doctoral, Sheffield Hallam University. https://doi.org/10.7190/shu-thesis-00360.
25. Pascual, U., Balvanera, P., Díaz, S., Pataki, G., Roth, E., Stenseke, M., Watson, R. T., Başak Dessane, E., Islar, M., Kelemen, E., Maris, V., Quaas, M., Subramanian, S. M., Wittmer, H., Adlan, A., Ahn, S. E., Al-Hafedh, Y. S., Amankwah, E., Asah, S. T., … Yagi, N. (2017). Valuing nature’s contributions to people: The IPBES approach. Current Opinion in Environmental Sustainability, 26–27, 7–16. https://doi. org/10.1016/j.cosust.2016.12.006.
26. Pinillos, M. J., & Reyes, L. (2011). Relationship between individualist–collectivist culture and entrepreneurial activity: evidence from Global Entrepreneurship Monitor data. Small Business Economics, 37(1), 23-37.
27. Sadrnabavi, F., & Daneshvar, H. (2022). Lived experiences of successful women entrepreneurs (SMEs) in Iran: a feminist phenomenological study. Qualitative Research in Financial Markets, (ahead-of-print).
28. Sánchez-Báez, E. A., Fernández Serrano, J., & Romero Luna, I. (2018). Personal values and entrepreneurial attitude as intellectual capital: impact on innovation in small enterprises. Amfiteatru Economic, 20 (49), 771-787.
29. Santos, S. C., Neumeyer, X., Caetano, A., & Liñán, F. (2021). Understanding how and when personal values foster entrepreneurial behavior: A humane perspective. Journal of Small Business Management, 59(3), 373-396.
30. Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., . Konty, M. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of Personality and Social Psychology, 103(4), 663-688. doi: 10.1037/a0029393.
31. Schwartz, S.H. (1992), “Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries”, in Zanna, M.P. (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, Academic Press, San Diego, CA, Vol. 25, pp. 1-65.
32. Schwartz, Shalom. “Are There Universals in the Content and Structure of Values?” Journal of Social Issues 50 (1994): 19-45.
33. Sotiropoulou, A., Papadimitriou, D., & Maroudas, L. (2021). Personal values and typologies of social entrepreneurs. The case of Greece. Journal of Social Entrepreneurship, 12(1), 1-27.