تبیین نوآوری اجتماعی با تاکید بر گفتمان کارآفرینی
محورهای موضوعی : ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری
1 - استادیار گروه علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
کلید واژه: نوآوری اجتماعی, , گفتمان, , گفتمان کارآفرینی, , جامعه,
چکیده مقاله :
نوآوری اجتماعی بعنوان مفهومی جدید و میان رشتهای که کمتر از یک دهه از عمر آن می گذرد، توانسته نظر سیاستمداران و دولتمردان تا دانشگاهیان را به خود جلب کند. در این میان دسته بندیها و صورتبندیهای زیادی با رویکردهای مختلف صورت گرفته که هرکدام در قالب گفتمانی، به دنبال اهداف و پیادهسازی سیاستهای خود در جامعه هستند. در عینِ صورتبندیهای متفاوت و گاها متناقض، اما هدف آرمانی آن فارغ از گفتمانهای مختلف، کاهش شکافهای موجود میان اقشار، که بواسطه پیادهسازی سیاستهای نامناسب اقتصادی-اجتماعی بوجود آمده، است که نهایتا به جامعه مدنی با طبقه فربه متوسط ختم خواهد شد. مهمترین هدف این مقاله در ابتدا برساخت مفهومی نوآوری اجتماعی و در ادامه تبیین آن در قالب گفتمانهای سه گانه موجود(دولتی، کارآفرینی و دانشگاهی) و نهایتا کاربست گفتمان کارآفرینی (با امعان نظر به این نکته که در شرایط کشور ما تنها امکان ایجاد و بازتولید جامعه و نهایتا نوآوری و برون رفت از شرایط موجود، تقویت طبقه متوسط است) به روش "روایت رویدادهای موجود" است. بر همین اساس ضمن دسته بندی و ارزیابی اقدامات کارآفرینانه، نوع کاربردی آن در شرایط موجود جامعه تبیین و ترسیم کردیم.
Social innovation, as a new and interdisciplinary concept that is less than a decade old, has been able to attract the attention of politicians and statesmen to academics. In the meantime, many categories and formulations have been made with different approaches, each of them seeking their goals and implementing their policies in the society in the form of a discourse. In spite of the different and sometimes contradictory formulations, its ideal goal, regardless of different discourses, is to reduce the existing gaps between the classes, which have been created by the implementation of inappropriate socio-economic policies, which will ultimately end in a civil society with a middle class. The most important goal of this article is to build the concept of social innovation and then to explain it in the form of existing three discourses (government, entrepreneurship and academic) and finally to apply the entrepreneurship discourse (with a view to the point that in the conditions of our country, the only possibility of creating and reproducing society and ultimately innovation and breaking out of the existing conditions is the strengthening of the middle class) in the "narrative of existing events" method. Based on this, while categorizing and evaluating entrepreneurial actions, we have explained and drawn its practical type in the existing conditions of the society
اشتری مهرجردی، اباذر(1401)، پیدا و پنهان استارت آپها: درآمدی بر چالشها و امکان تحقق استارت آپها با نظر به آموزش عالی، نشر موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی. تهران.
اشتری مهرجردی، اباذر(1402)، پیدا و پنهان نوآوری های اجتماعی: تبیین گفتمانهای سهگانه دولتی، دانشگاهی و کارآفرینی، نشر موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی. تهران.
افسری، علی.(1397) سرمایه اجتماعی و نوآوری، نشر صالحیان. تهران
بحرانی، مرتضی(1399)، میان رشتگی و مسئولیت، نشر موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی. تهران
تنهایی، حسین(1391)، جامعهشناسی معرفت و معرفتشناسی نظریه، تهران: بهمن برنا.
گلداسمیت، استفان. (1394)، «قدرت نوآوری های اجتماعی». ترجمه: علی اصغر سعدآبادی و حسین افتخاری. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (1398). نوآوری اجتماعی، مفاهیم، تعاریف و مدل¬ها، نشر موسسه چاپ و انتشارات. تهران
ناظری، مهرداد (1398) جامعه شناسی تفسیری توسعه در قاب گفتگو با دکتر تنهایی، تهران : نشر سورنا و بهمن برنا.
ناظری، مهرداد و فائق، لعیا (1399) درامدی بر مدرسه مهرورز خلاق، تهران : علم.
World Investment Report 2017(https://unctad.org/webflyer/world-investment-report-2017)
social innovation academy,2021 trends (http: //www .social innovation academy.eu/social-innovation-trends-2020-2030/)
Summer School 2012 Report (https://assets. publishing. service.gov .uk/ government /uploads/system/uploads/attachment_data/file/197198/DFE-RR271B.pdf
The Young Foundation (https://young foundation.org/wp-content/uploads/2012/12/TEPSIE.D1.1.Report.DefiningSocialInnovation.Part-1-defining-social-innovation.pdf)