بررسی میزان بهره گیری از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهجالبلاغه درساحت تربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمحمد صادق زاده 1 , فرهاد ادریسی 2 , محمد حسین صائینی 3 , حسین مرادی زنجانی 4
1 - دانشگاه آزاد زنجان
2 - زنجان
3 - زنجان
4 - گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
کلید واژه: جهت گیریهای تربیتی, جهت گیریهای اخلاقی, نهج البلاغه, سند تحول بنیادین, ساحت تربیت اعتقادی, عبادی و اخلاقی.,
چکیده مقاله :
نهج البلاغه به عنوان بهترین و گویاترین زبان قرآن و تبیین کننده مباحث تربیتی و اخلاقی اسلامی میباشد. آشنایی و بررسی جهت گیری های کلان تربیتی و اخلاقی امام علی(ع) در نهج البلاغه، و تطبیق آن با ساحت تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مادر در حوزه تعلیم و تربیت و فراگیرکردن این جهت گیری ها در جامعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات و آسیب های تربیتی و اخلاقی در جامعه باشد. در این تحقیق که به بررسی تطبیقی جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و ساحت تربیت اخلاقی اعتقادی و عبادی سند تحول بنیادین پرداخته شده است با استفاده از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا متن کامل کتاب ارزشمند نهج البلاغه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بررسی تطبیقی اصول و رویکردهای حاکم بر این ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین با جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه حاکی از ارتباط معنادار و استفاده موثر از متون و آموزه های نهج البلاغه در تدوین این ساحت تربیتی می باشد و نشانگر استفاده کامل مولفین سند از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و نیز آموزه های ارزشمند این کتاب شریف می باشد.
Nahj al-Balagha is the best and most expressive language of the Qur'an and explains Islamic educational and moral issues. Acquaintance and examination of the general educational and moral orientations of Imam Ali (a.s.) in Nahj al-Balagheh, and its adaptation to the field of religious, devotional, and moral education of the fundamental transformation document as a mother document in the field of education and training and generalization of these orientations in The society can solve many educational and moral problems and damages in the society. In this research, a comparative study of the educational and moral orientations of Nahj al-Balagha and the field of religious and religious moral education of the fundamental transformation document has been carried out using the descriptive method and the type of content analysis of the full text of the valuable book Nahj al-Balagha and also the document of fundamental transformation of education. and breeding has been analyzed. A comparative study of the principles and approaches governing this educational field in the fundamental transformation document with the educational and moral orientations of Nahj al-Balagheh indicates a meaningful connection and effective use of the texts and teachings of Nahj al-Balagheh in the compilation of this educational field and indicates the full use of the authors of the document. It is one of the educational and moral orientations of Nahj al-Balagheh, as well as the valuable teachings of this honorable book.
قرآن کریم
نهج البلاغه
احمد بن فارس(بی تا) ، معجم مقاییس اللغه ، قم، نشر مکتب الاعلام اسلامی
ادیب ، علی (1379) ، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع) ، ترجمه محمد رادمنش ، تهران ، انجام
بناری ، علی همت(1379) ، تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن ، مجله تربیت اسلامی ، شماره2
بیجنوند، فرامرز و باقری، خسرو(1390 )، تبیین مؤلفه ها و مصادیق عبودیت از منظر نهج البلاغه، اولین همایش نهج البلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
بیجنوند، فرامرز و همکاران ( 1391 )، تبیین مؤلفه ها و مصادیق تفکر انتقادی از منظر نهج البلاغه، دومین همایش نهج البلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
جعفری، محمدتقی، (1385)، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حسین بن محمدراغب اصفهانی(بی تا)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دارالقلم
خلیل بن احمد فراهیدی(بی تا) ، العین، قم، نشر هجرت
رفیعی، بهروز (1381 )، آرای دانشمندان مسلمان در مبانی تعلیم و تربیت، جلد چهارم، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
طباطبایی ، محمد رضا (1379) ، صرف ساده، قم، نشر دارالعلم
طباطبایی، محمد حسین (1374) المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: انتشارات جامعه مدرسین قم.
عمید، حسن ( 1362 ) ، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم
گروه نویسندگان(1384)، فلسفه تعلیم و تربیت، قم، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران ( 1391 )، تهران، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
مشایخی، شهاب الدین(1386)، اصول تربیت از دیدگاه امام علی(ع)، مجله حوزه و دانشگاه، شماره27
مصطفوی ، حسن (بی تا) ، التحقیق قی کلمات القرآن الکریم، بیروت، دارالکتب العلمیه
مطهری، مرتضی (1391)، مجموعه آثار، تهران: صدرا.
135 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 152 - 135
بررسی میزان بهره گیری از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهجالبلاغه درساحت تربیت اعتقادی عبادی
و اخلاقی سند تحول بنیادین
محمد صادق زاده 1
فرهاد ادریسی 2
محمدحسین صائینی 3
حسین مرادی زنجانی 4
چکیده
نهج البلاغه به عنوان بهترین و گویاترین زبان قرآن و تبیین کننده مباحث تربیتی و اخلاقی اسلامی میباشد. آشنایی و بررسی جهت گیری های کلان تربیتی و اخلاقی امام علی(ع) در نهج البلاغه، و تطبیق آن با ساحت تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مادر در حوزه تعلیم و تربیت و فراگیرکردن این جهت گیری ها در جامعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات و آسیب های تربیتی و اخلاقی در جامعه باشد. در این تحقیق که به بررسی تطبیقی جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و ساحت تربیت اخلاقی اعتقادی و عبادی سند تحول بنیادین پرداخته شده است با استفاده از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا متن کامل کتاب ارزشمند نهج البلاغه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بررسی تطبیقی اصول و رویکردهای حاکم بر این ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین با جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه حاکی از ارتباط معنادار و استفاده موثر از متون و آموزه های نهج البلاغه در تدوین این ساحت تربیتی می باشد و نشانگر استفاده کامل مولفین سند از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و نیز آموزه های ارزشمند این کتاب شریف می باشد.
واژگان كليدي
جهت گیریهای تربیتی، جهت گیریهای اخلاقی، نهج البلاغه، سند تحول بنیادین، ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی.
[1] . دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
Email: mo_sadeghzadeh@yahoo.com
[2] . دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: fzedrisi@yahoo.com
[3] . استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
Email: mhsaieni@gmail.com
[4] . استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
Email: Hmoradiz@yahoo.com
تاریخ دریافت: 18/6/1401 پذیرش نهایی: 24/9/1401