طراحی بستههای حمایتی غیرمالی پارک های علم و فناوری مبتنی بر خدمات وابسته به سطح آمادگی فناوری با استفاده از روش سوارا (SWARA)
محورهای موضوعی : عمومى
1 - کارشناسی ارشد مدیریت مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شرکتهای فناورمحور در شروع فعالیت خود با چالشهای زیادی روبرو میشوند که نیاز آنها به حمایت را چندین برابر میکند. از اینرو ارائه خدمات به آنها براساس ویژگی اصلی آنها یعنی سطح فناوری، منجر به هدفمندی استفاده از منابع محدود موجود خواهدشد. برای نیل به این هدف، خدمات موردنیاز شرکتها با مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و با کمک شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، در6 گروه خدمات مالی، دانشی، مدیریتی، رفاهی، بازاریابی وحقوقی و35 زیرگروه شناسایی شد. رابطه همبستگی سطح آمادگی فناوری (TRL) با خدمات مورد نیاز شرکتها مورد آزمون قرارگرفت. بر اساس نتایج حاصله پنج گروه از خدمات غیرمالی وابسته به سطح آمادگی فناوری برای طراحی بسته های حمایتی مورد استفاده قرار گرفت. برای وزن دهی خدمات از روش ارزیابی وزندهی تدریجی استفاده شد. در مرحله اول، وزن دهی و رتبهبندی 5 گروه خدمات انجام شد و درمرحله دوم، زیرمجموعه این خدمات اولویتبندی شدند. براساس نتایج پژوهش، بیشترین خدمات مورد نیاز شرکتها در سطوح TRL1-3 خدمات دانشی، در سطوح TRL4-6 خدمات حقوقی و در سطح TRL7-9 نیاز خدمات بازاریابی میباشد.
Technology-based firms face many challenges at the start of their activities, which multiply their need for support. Therefore, providing services to them based on their main feature, i.e. technology level, will lead to the purposeful use of limited available resources. In this study, we identified six groups of services required by the firms located in science and technology parks (STP), including financial, knowledge, management, welfare, marketing and legal services. This groups of services were divided into 35 subgroups based on library studies and interviews with experts and a needs assessment survey from the firms located in Tarbiat Modares Science and Technology Park. The correlation between technology readiness level (TRL) and services required by the firms was tested. Based on the results, the technology readiness level correlates with five groups of services, except financial services. In order to design the support packages, we used Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis (SWARA) method to weight the five service groups in the first stage, and 35 subgroups of services in the second stage. According to the results, the most service groups required by the firms based on TRL1-3, TRL4-6 and TRL7-9 are respectively knowledge services, legal services and marketing services
