طراحی بستههای حمایتی غیرمالی پارک های علم و فناوری مبتنی بر خدمات وابسته به سطح آمادگی فناوری با استفاده از روش سوارا (SWARA)
الموضوعات : جنرال لواء
1 - کارشناسی ارشد مدیریت مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
شرکتهای فناورمحور در شروع فعالیت خود با چالشهای زیادی روبرو میشوند که نیاز آنها به حمایت را چندین برابر میکند. از اینرو ارائه خدمات به آنها براساس ویژگی اصلی آنها یعنی سطح فناوری، منجر به هدفمندی استفاده از منابع محدود موجود خواهدشد. برای نیل به این هدف، خدمات موردنیاز شرکتها با مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و با کمک شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، در6 گروه خدمات مالی، دانشی، مدیریتی، رفاهی، بازاریابی وحقوقی و35 زیرگروه شناسایی شد. رابطه همبستگی سطح آمادگی فناوری (TRL) با خدمات مورد نیاز شرکتها مورد آزمون قرارگرفت. بر اساس نتایج حاصله پنج گروه از خدمات غیرمالی وابسته به سطح آمادگی فناوری برای طراحی بسته های حمایتی مورد استفاده قرار گرفت. برای وزن دهی خدمات از روش ارزیابی وزندهی تدریجی استفاده شد. در مرحله اول، وزن دهی و رتبهبندی 5 گروه خدمات انجام شد و درمرحله دوم، زیرمجموعه این خدمات اولویتبندی شدند. براساس نتایج پژوهش، بیشترین خدمات مورد نیاز شرکتها در سطوح TRL1-3 خدمات دانشی، در سطوح TRL4-6 خدمات حقوقی و در سطح TRL7-9 نیاز خدمات بازاریابی میباشد.
