تاثیر روش تدریس مشارکتی بر مهارت های اجتماعی درس علوم دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - آموزش و پرورش
کلید واژه: روش تدریس مشارکتی, بر مهارت های اجتماعی, درس علوم تجربی , دانش آموزان پنجم ابتدایی , شهر یاسوج,
چکیده مقاله :
هدف از مطالعه ی حاضر تاثیر روش تدریس مشارکتی بر مهارت های اجتماعی درس علوم دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر یاسوج میباشد. روش انجام تحقیق از نوع نیمه تجربی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مهارتهای اجتماعی تحصیلی آنان استفاده گردید جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد آنها 81 نفر برآورد شد و کل جامعه آماری نیز بعنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید فرضیات با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کوواریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد؛ روش یادگیری مشارکتی بر مهارت اجتماعی دانش آموزان به طور کلی تاثیری ندارد؛ نتایج همچنین نشان داد که روش یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت شرکت در فعالیتهای گروهی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد اما بر مهارت احترام گذاشتن به دیگران ، مهارت همکاری و مهارت مسئولیت پذیری دانش آموزان تاثیر معنی داری ندارد.
The purpose of this study is the effect of cooperative teaching method on social skills of fifth grade students of Yasouj city. The research method was semi-experimental and the data collection tool was the questionnaire of their academic social skills. The statistical population of this research was all male students of the first grade of secondary school in Yasouj city in the academic year of 1402-1401, whose number was estimated to be 81, and the whole population Statistics were also selected as a research sample. Hypotheses were analyzed using descriptive and inferential statistical methods of one-way covariance analysis, and the results showed; The cooperative learning method does not affect the social skills of students in general; The results also showed that the cooperative learning method has a significant effect on the development of students' participation skills in group activities, but it does not have a significant effect on the students' ability to respect others, cooperation skills, and responsibility skills.
1. Barry, R. A. Lakey, B. & Orehek, E. (2002). Links among attachment dimensions, affect, the self, and perceived support for broadly generalized attachment style and speccific bonds. Personality and social Psychology Bulletin, vol, 33, pp, 340- 353.
2. Boehler ML, Schwind CJ, Folse R (2001) An evaluation of study habits of third-year medical students in a surgical clerkship. Am J Sur; 181 (3): 26-21.
3. Derossis AM, Rosa DD, Schwartz A, Hauge LS, Bordage G (2004) Study habits of surgery residents and performance on American Board of Surgery In-Training examinations. Am J Sur; 188 (3): 23-6.
4. Godellas CV, Hauge LS, Huang R (2000) Factors affecting improvement on the American Board of Surgery In-Training Examination (ABSITE). Surgery Res; 11 (1): 1-4.