گستره تاثیرات کووید 19 بر الگوهای جهانی تحول دیجیتال
محورهای موضوعی : عمومىسیدامید آذرکسب 1 , سید حسین خواسته 2
1 - استاد مدعو و دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ايران
2 - دکترای تخصصی مهندسي كامپيوتر گرايش هوش مصنوعي، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ايران
کلید واژه: کووید 19, تحول دیجیتال, اینترنت اشیاء, پروژههای هوش مصنوعی, مدیریت فرآیندهای کسبوکار,
چکیده مقاله :
اگر چه بحران کرونا یک پدیده بهداشتی و یک بیماری است، اما به مرور زمان به یک ابرپدیده تبدیل شده که سایر بخشهای جامعه را درگیر خود کرده است. در شرایط کنونی تمام کشورها به شکلهای مختلف با این بحران دست به گریبان هستند و تلاش میکنند این بحران با آسیب کمتری کنترل شود. در نتیجه مدیریت جامعه در یک وضعیت استراتژیک و یک آزمایش بزرگ مدیریتی قرار گرفته است. با همهگیری کووید 19، تغییرات جهانی در سودآوری استارتآپها به وجود آمد. بازار سهام سقوط کرد و رکود و بیکاری در سرتاسر جهان اتفاق افتاد. به طور کلی استارتآپها در بازارهای دیجیتال عملکرد بهتری نسبت به صنایع سنتی از خود نشان دادند. مدتی بعد اقتصاد دیجیتال طبق ماهیت اصلیاش شروع به تطبیقپذیری کرد مدلهای کسب وکار تغییر کرد و روشهای دیجیتال بیشتر از چیزی که پیشبینی شده بود، قدرتمند شدند و راهکارهای فناوری برای غلبه بر چالشهای کووید 19، به مرور در تمامی صنایع بکار گرفته شد. از این رو صرفنظر از موقعیت فعلی، اقدامات مرتبط با کووید 19 پتانسیل تغییر مجدد بازار را فراهم آورد. اکنون واکنش جهانی دنیای دیجیتال به کووید 19 در سه زمینه کشف، تشخیص و جلوگیری، و درمان در حال اتفاق افتادن است و عملکرد شرکتهای دیجیتال در زمینه تجزیه و تحلیل داده و ریسک، بهداشت و سلامت، مدیریت بحران، و آموزش، در واکنش به پاندمی کووید 19، شدیدتر شده است. از اینرو کارشناسان برای آینده، هم منتظر ریسک هستند و هم درصدد فرصت میباشند.
Although the corona crisis is a health phenomenon and a disease, over time it has become a super phenomenon that has involved other parts of society. In the current situation, all countries are dealing with this crisis in different ways and trying to control this crisis with less damage. As a result, community management has been placed in a strategic situation and a great managerial experiment. With the covid-19 pandemic, there have been global changes in the profitability of startups. The stock market crashed and there was recession and unemployment all over the world. In general, startups in digital markets performed better than traditional industries. Some time later, the digital economy began to adapt according to its original nature, business models changed and digital methods became more powerful than what was predicted, and technological solutions to overcome the challenges of Covid-19 were gradually applied in all industries. Hence, regardless of the current situation, measures related to Covid-19 have the potential to change the market again. The digital world's global response to Covid-19 is now taking place in the three areas of detection, diagnosis and prevention, and treatment, and digital companies' performance in risk and data analytics, health and wellness, crisis management, and education, in response to The Covid-19 pandemic has become more severe. Therefore, for the future, experts are both waiting for risk and looking for opportunities
[1] ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، "قطب نمای اقتصاد دیجیتال 2020"، شرکت فناوری و نوآوری هوشمند سایان، سایاتک، مترجمین: مهدی محمدی و امیر شریفیان، 1400.
[2] McKinsey & Company, https://www.mckinsey.com.
[3] Oxford Economics, “COVID-19 Coronavirus Global Economic Impact”, https://www.oxfordeconomics.com/coronavirus, 2021.
[4] Yahoo Finance, https://finance.yahoo.com.
[5] Statista Amazon Brand Report, “Statistics and facts about Amazon”, https://www.statista.com/topics/846/amazon, 2021.
[6] Statista Dossier, “Coronavirus: Impact on Media Consumption Worldwide”, https://www.statista.com/study/75012/global-media-consumption-and-the-coronavirus, 2021.
[7] Gartner, getAbstract, https://www.getabstract.com.
[8] Buffer, https://buffer.com.
[9] TrustRadius, https://www.trustradius.com.
[10] HFS Research, https://www.hfsresearch.com.
[11] GSMA Intelligence, https://www.gsmaintelligence.com.
[12] Statista Advertising & Media Outlook, https://www.statista.com/outlook/advertising-media.
[13] Statista Digital Market Outlook, https://www.statista.com/outlook/digital-markets.
[14] DEMEXO, Digital Marketing Exposition & Conference, https://dmexco.com.