گستره تاثیرات کووید 19 بر الگوهای جهانی تحول دیجیتال
الموضوعات :سیدامید آذرکسب 1 , سید حسین خواسته 2
1 - استاد مدعو و دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ايران
2 - دکترای تخصصی مهندسي كامپيوتر گرايش هوش مصنوعي، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: کووید 19, تحول دیجیتال, اینترنت اشیاء, پروژههای هوش مصنوعی, مدیریت فرآیندهای کسبوکار,
ملخص المقالة :
اگر چه بحران کرونا یک پدیده بهداشتی و یک بیماری است، اما به مرور زمان به یک ابرپدیده تبدیل شده که سایر بخشهای جامعه را درگیر خود کرده است. در شرایط کنونی تمام کشورها به شکلهای مختلف با این بحران دست به گریبان هستند و تلاش میکنند این بحران با آسیب کمتری کنترل شود. در نتیجه مدیریت جامعه در یک وضعیت استراتژیک و یک آزمایش بزرگ مدیریتی قرار گرفته است. با همهگیری کووید 19، تغییرات جهانی در سودآوری استارتآپها به وجود آمد. بازار سهام سقوط کرد و رکود و بیکاری در سرتاسر جهان اتفاق افتاد. به طور کلی استارتآپها در بازارهای دیجیتال عملکرد بهتری نسبت به صنایع سنتی از خود نشان دادند. مدتی بعد اقتصاد دیجیتال طبق ماهیت اصلیاش شروع به تطبیقپذیری کرد مدلهای کسب وکار تغییر کرد و روشهای دیجیتال بیشتر از چیزی که پیشبینی شده بود، قدرتمند شدند و راهکارهای فناوری برای غلبه بر چالشهای کووید 19، به مرور در تمامی صنایع بکار گرفته شد. از این رو صرفنظر از موقعیت فعلی، اقدامات مرتبط با کووید 19 پتانسیل تغییر مجدد بازار را فراهم آورد. اکنون واکنش جهانی دنیای دیجیتال به کووید 19 در سه زمینه کشف، تشخیص و جلوگیری، و درمان در حال اتفاق افتادن است و عملکرد شرکتهای دیجیتال در زمینه تجزیه و تحلیل داده و ریسک، بهداشت و سلامت، مدیریت بحران، و آموزش، در واکنش به پاندمی کووید 19، شدیدتر شده است. از اینرو کارشناسان برای آینده، هم منتظر ریسک هستند و هم درصدد فرصت میباشند.
[1] ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، "قطب نمای اقتصاد دیجیتال 2020"، شرکت فناوری و نوآوری هوشمند سایان، سایاتک، مترجمین: مهدی محمدی و امیر شریفیان، 1400.
[2] McKinsey & Company, https://www.mckinsey.com.
[3] Oxford Economics, “COVID-19 Coronavirus Global Economic Impact”, https://www.oxfordeconomics.com/coronavirus, 2021.
[4] Yahoo Finance, https://finance.yahoo.com.
[5] Statista Amazon Brand Report, “Statistics and facts about Amazon”, https://www.statista.com/topics/846/amazon, 2021.
[6] Statista Dossier, “Coronavirus: Impact on Media Consumption Worldwide”, https://www.statista.com/study/75012/global-media-consumption-and-the-coronavirus, 2021.
[7] Gartner, getAbstract, https://www.getabstract.com.
[8] Buffer, https://buffer.com.
[9] TrustRadius, https://www.trustradius.com.
[10] HFS Research, https://www.hfsresearch.com.
[11] GSMA Intelligence, https://www.gsmaintelligence.com.
[12] Statista Advertising & Media Outlook, https://www.statista.com/outlook/advertising-media.
[13] Statista Digital Market Outlook, https://www.statista.com/outlook/digital-markets.
[14] DEMEXO, Digital Marketing Exposition & Conference, https://dmexco.com.