بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و نوآوری دانشگاهی: نقش واسطهای شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری اعضای هیأت علمی
محورهای موضوعی : تخصصیمهدی محمدی 1 , محمدنور رحمانی 2 , مهدی محمدی 3 , فهیمه کشاورزی 4 , هادی رحمانی 5
1 -
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
3 - دانشگاه شیراز
4 - دانشگاه شیراز
5 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
کلید واژه: شایستگیهای عاطفی- اجتماعی, نوآوری دانشگاهی, شایستگی فنی, شایستگی زمینهای و شایستگی رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری اعضای هیأت علمی در رابطه بین شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و نوآوری دانشگاهی بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 93- 94 مشتمل بر 130 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران دانشگاهی، پرسشنامه محقق ساخته نوآوری دانشگاهی و پرسشنامه شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری اعضای هیأت علمی با طیف 5 گزینهای لیکرت بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. نتایج نشان داد که میانگین شایستگیهای عاطفی- اجتماعی مدیران، شایستگیهای سهگانه اعضای هیأت علمی و نوآوری دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در هر یک از ابعاد پایینتر از سطح مطلوب اما بیشتر از سطح حداقلی است. همچنین مشخص گردید شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری اعضای هیأت علمی در رابطه بین شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و نوآوری دانشگاهی بررسی نقش واسطهای دارند.
The purpose of this study was an assessment to mediator role of faculty member's technical, contextual and behavioral competencies in the relationship between manager's affective - social competencies and academic innovation. This study was corolation and statistical population consists of 130 Islamic azad university faculty members in 2014- 15. Using by Morgan table selected 97 as samle study. Study tools was acadmic manager's affective - social competencies questionarie, academic innovation research made questioarie and faculty member's technical, contextual and behavioral competencies questionarie which were distributed and collected after calculation of validity and reliability. The results showed that Islamic azad university bandarabbas branch manager's affective - social competencies, faculty member's triple competencies and academic innovation average were lower than desirable level but upper than minimum level in all dimentions and faculty member's technical, contextual and behavioral competencies has mediator role in the relationship between manager's affective - social competencies and academic innovation.