برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعبدالحسین پیشگو 1 , آمنه اوجاقی 2 , فریده عزیزی 3
1 - دانشگاه قرآن وعترت اصفهان
2 - رضوانشهر صدوق یزد
3 - دانشگاه پیام نور، ابهر
کلید واژه: برنامه درسی, چند فرهنگی, آموزش ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در نظریه داده بنیاد از کدگذاری، باز محوری و گزینشی استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها در تحلیل محتوای اسناد و کتابهای درسی و روش تحلیل تماتیک از کدگذاری باز و محوری استفادهشده است ازجمله یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتوان به موارد مختلفی اشاره کرد که ازجمله مهمترین آنها عبارتاند از کشف مدل پارادایمی آموزش چند فرهنگی که بر اساس تجمیع و تلفیق یافتهها تحت عنوان نظریه بایستگی آموزش چند فرهنگی نامگذاری شد نتایج تحلیل مربوط به اسناد بالادستی نشان داد مؤلفههای آموزش چند فرهنگی تا حدودی موردتوجه قرارگرفته اما بهصورت شفاف و با استفاده از ادبیات چند فرهنگی مورداستفاده قرار نگرفته است بررسیهای این پژوهش نشان داد حتی موارد اندکی که در اسناد بالادستی کشور مصوب، آمده آنهم در کتابهای درسی بهدرستی محقق نشده است.
The purpose of the current research is to design a multicultural curriculum model for the elementary education period in Iran. Open and selective coding was used to analyze the data in the Foundation's data theory, and open and central coding was used to analyze the data in the content analysis of documents and textbooks and the thematic analysis method. Among the most important of them are the discovery of the paradigm model of multicultural education, which was named as the theory of the validity of multicultural education based on the aggregation and integration of the findings. The results of the analysis of the upstream documents showed that the components of multicultural education have been taken into account to some extent, but in a transparent manner and using Multicultural literature has not been used. The investigations of this research showed that even the few cases that are mentioned in the upper-level documents of the approved country have not been properly realized in the textbooks.
• ابراهیم، احترام؛ بهشتی، سعید و کشاورز، سوسن(1389)، بررسی اندیشههای تربیتی دریدا و نقد آن. رویکردهای نوین آموزشی5(1)، 147-168.
• ابراهیمی مینق، جعفر؛ امیری، محمد و عامری، مهدی(1386)، مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی (آراء و نظریه ها). پژوهش نامه علوم اجتماعی1(4)، 66-86.
• بیرمی پور، علی؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی و هاشمی، سید حسن.(1389)، پست مدرن و اصلاحات برنامه درسی. رویکردهای نوین آموزشی،5(1)، 31-64.
• تقی لو، فرامرز(1386)، تنوع قومی، سیاست چند فرهنگی و الگوی شهروندی: بررسی موردی ایران معاصر. فصلنامه مطالعات راهبردی10(1)، 10-31.
• توانا، محمدعلی و داودی، آریس(1391)، سیاست چند فرهنگی و تعلیم و تربیت ارزش ها؛ آموزش ارزش های اسلامی در دنیای چند فرهنگی. معرفت21(179)، 47-56.
• دهقانی، مرضیه؛ امین خندقی، مقصود؛ جعفری ثانی، حسین و نوغانی دخت بهمنی، محسن(1390)، واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهش های انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت،1(1)، 99-126.
• رنجبر، محمود و ستوده، هدایت ا..(1383)، مردم شناسی: با تکیه بر فرهنگ مردم ایران. تهران: ندای آریانا.
• صادقی، علیرضا، (1390)، طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت معلم چند فرهنگی ایران، رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
• صالحی امیری، سید رضا(1389)، انسجام ملی و تنوع فرهنگی. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک.
• عسگریان، مصطفی.(1385)، جایگاه فرهنگ های قومی در تربیت شهروند. فصلنامه نوآوری های آموزشی5(17)، 133-162.
• فاضلی، نعمت الله.(1390)، مردم نگاری آموزش تهران: انتشارات علمی.
• فر مهینی فراهانی، محسن(1389)، پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: آییژ.
• قادری، مصطفی وکرم کار، سودا(1393)، برنامه درسی و فرهنگ؛ رویارویی ها و به هم آوری ها. تهران: آوای نور.
• قادری، مصطفی.(1389)، نظریه انتقادی تعلیم و تربیت: نقد برنامه درسی مدرنیته و سرمایه داری متأخر تهران: دانش پژوه.
• قادری، مصطفی.(1393)، عمل و نظریه در مطالعات برنامه درسی. تهران: آوای نور.
• محمدی، شیرکوه؛ کمال خرازی، علی نقی؛ کاظمی فرد، محمد و پورکریمی، جواد(1395)، ارائه الگویی برای آموزش چند فرهنگی در نظام آموزش عالی: واکاوی دیدگاههای متخصصان این حوزه در ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی تدریس پژوهی،4(1)65-91.
• محمودی بختیاری، علیقلی(1385)، فرهنگ و تمدن ایران: نگاهی به عصر اساطی . رتهران: چاپ افست "سهامی عام".
• مکرونی، گلاله و بلندهمتان، کیوان(1393)، آموزش چند فرهنگی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز6(21)، 73-92.
• ملکی پور، احمد و حکیم زاده، رضوان(1395)، تبیین برنامه درسی چند فرهنگی با تأکید بر شناسایی مؤلفه های هویت بین المللی، ملی و بومی برنامه درسی. فصلنامه پژوهش های کیفی در برنامه درسی، 1(4)63-85.
• نلر، جورج.(1978)، انسانشناسی تربیتی (ترجمه محمدرضا آهنچیان و یحیی قائدی).(1388) تهران: آگاه.
• Aslan, D&Aydin, H.(2016). Teachers’ Awareness of Multicultural Education and Diversity in School Settings, Eurasian Journal of Educational Research, 64, 1-28.
• Banks, J.(1993). Multicultural Education, Historical Development, Dimension, and Practice.Review of Research in Education, 19, 3-49.
• Derman-Sparks, L., et al.(1989). Anti-bias curriculum: Tools for empowering young children. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
• Dessart, P&Muscavitch, S.(2010). AHaudenosaunee Approach to Culture-Based Curriculum: Maple Syrup Season(Published Thesis), University of WISCONSIN – Green bay.
• Ezeife, A.N. (2013). Culture-sensitive Mathematics: The Walpole Island Experience. This is an excerpt from "Volume 3: Moving Forward, Making a Difference, " in the Aboriginal Policy Research Series, © Thompson Educational Publishing, Inc.To order copies of this volume, visit www.thompsonbooks.com or call 1-877-366-2763.
• Feinberg, W. (1996). The Goals of Multicultural Education: A Critical Re-evaluation. Philosophy of education, 182/189.
• Fernandez, M. (2010). The Responsibility for Multicultural Education: An Ethics of Teaching and Learning. Available from: http: //www. scu. Edu/ethics. [Accessed 24 may 2010].
• Gayle, J.R.(2013), Elementary Teachers’ Perspectives On Teaching Science to Socio-Culturally Diverse Students(published thesis), Department of Curriculum, Teaching and Learning University of Toronto.
• Grant, C. A., & Ham, S. (2013). Multicultural Education Policy in South Korea: Current Struggles and Hopeful Vision. Multicultural Education Review, 5, 1. 237.
• Greeno, J.G. (1989). A perspective on thinking. American Psychologist, 44(2), 134-141.
• Janks, C.Lee, J.O&Kanpol, B.(2001). Approaches to Multicultural Education in Preservice Teacher Education: Philosophical Frameworks and Models for Teaching. The Urban Review, 33(2), 87-105.
• Koshy, R.S.(2017). Multicultural Education: Significance, Content Integration and Curriculum Design. International Journal of Advanced Research in Education & Technology (IJARET), 4(2), 23-26.
• Ladson-Billings, G &Tate, W.(1995). Toward a Critical Race Theory of Education.Teacher College, 7(1), 48-68
• Parekh, B. (2008). The Concept of Multicultural Education. In S. Modgil, G. K. Verma, K. Mallick, & C. Modgil (Eds). MulticulturalEducation: The Interminable Debate, 19-31.
• Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York: Oxford University Press.
• Streubert Speziale H, Rinaldi Carpenter D.(2011). Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. Fifth edition, Lippincott wiliams & wilkins co.
• Swartout, Deanna M. (2005). Multicultural education curriculum. Encyclopedia of Children s Health. Available at: http: //www.healthofchildren.com.
• Trail, S.K. (2015). The Impact of Race, Culture, and Consciousness for Black Students at Berkeley High School. American Cultures Students Research Prize Recipient.