قابلیت ها و محدودیت های برندسازی گردشگری ایران در رقابت با کشورهای خاورمیانه
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگریمحمدرضا روزبهانی 1 , احمد ابوحمزه 2 , کیان شاکرمی 3
1 - استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان تهران- تهران- ایران
2 - استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان تهران- تهران- ایران
3 - دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه فردوسی مشهد - مشهد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در سطح بینالمللی، اکثر کشورها سعی دارند با برنامهریزیهای مناسب در محیط رقابتی به وجود آمده، جایگاه رقابتی و متعاقب آن کیفیت زندگی اجتماعات خود را با درآمدزایی بیشتر در این زمینه بهبود بخشند. هدف از این تحقیق، بررسی قابلیتها و محدودیتهای برند سازی گردشگری ایران در رقابت با کشورهای خاورمیانه است. در این تحقیق از دادههای پرسشنامهای در بازه زمانی (2019-2020) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از مدلهای متا سوات و مورفول بهره گرفته شده است. یافتههای این تحقیق نشان داد که ازنظر شاخص جذب گردشگری، ایران در میان 5 امتیاز ممکن 3 امتیاز به دست آورده است. کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی با امتیاز80/3، قطر با امتیاز30/3 و عربستان سعودی با امتیاز20/3 به ترتیب دارای بیشترین رتبه و کشورهای سوریه و عراق با امتیاز 2 و 20/2 در پایینترین رتبه قرار دارند. ازنظر شاخص درآمدزایی، کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی هر کدام به ترتیب با امتیاز 30/3 دارای بیشترین رتبه و کشورهای سوریه و عراق با امتیاز90/2 و80/2 در پایینترین رتبه قرار دارند. همچنین 12 سناریو تا 2030 برای کشور ایران ارائه شد که در روند برند سازی گردشگری این کشور تأثیرگذار خواهند بود. به طوری کلی نتایج نشان داد که وضعیت برند سازی گردشگری کشور ایران در شرایط ناپایداری نسبت به کشورهای رقیب منطقه قرار دارد و نیاز به تغییر استراتژی بنیادی در این حوزه ضرورت دارد.
Considering the significance of the tourism industry at the international level, many countries are trying to improve their competitive position and subsequently the quality of their public life by proper planning and earning more revenues from the industry. Therefore, this study sought to investigate the potentials and limitations of Iran's tourism branding in comparison with the Middle Eastern countries, using the data collected from administering a questionnaire from 2019 to 2020. The collected data were then analyzed via Meta-SWOT and Morphol models. The findings of the study revealed that Iran had obtained 3 points out of 5 possible points in terms of the tourism attraction index. In this regard, Turkey, the United Arab Emirates, Qatar, and Saudi Arabia possess the highest ranking, obtaining scores of 3.80, 3.30, and 3.20, respectively. However, Syria and Iraq are ranked at the lowest level, being scored 2 and 2.20, respectively. In terms of the income generation index, Turkey, United Arab Emirates, Qatar, and Saudi Arabia each are placed at the top of the ranking by gaining a score of 3.30, and Syria and Iraq are ranked the lowest, with their scores being 2.90 and 2.80, respectively. Generally, the results indicated that Iran's tourism branding has an unstable status compared to other Middle Eastern countries and that it needs to basically change its strategy in this regard.
