بررسی چالش های کاربرد آموزش فلسفه برای کودکان
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه فرهنگیان ایزدپناه یاسوج
کلید واژه: کودکان, آموزش فلسفه, تعلیم وتربیت,
چکیده مقاله :
فلسفه برای کودکان، می تواند به روند رشد تفکر جوانان کمک کند. پیشنهاد ما فلسفه را آن طور که اکثر مردم آن را درک می کنند، به عنوان بدنه ای خالی از ایده های پیش ساخته در نظر نمی گیرند: ما به فلسفه عمل نزدیک می شویم. این ویژگی انحصاری کسانی نیست که خود را «فیلسوف» مینامند، بلکه برای طبیعت انسان است. با توجه به اهمیت آموزش برای کودکان در فلسفه معاصر، این پژوهش به بررسی چالش ها و راه حل های مربوط به فلسفه و آموزش فلسفه برای کودکان می پردازد. با توجه به هدف فوق،10 چالش بهعنوان مهمترین این چالشها شناسایی شد: مفهوم فلسفه بهعنوان یک رشته، فقدان مربیان آموزش دیده و ماهر برای آموزش فلسفه به کودکان، گسست بین ارزشها و هنجارهای اجتماعی موجود می باشد. نقش مبهم معلم در این نوع تربیت، استفاده تند از فلسفه برای تربیت کودکان، ناآگاهی خانواده از فلسفه تعلیم و تربیت کودکان، عدم رشد شناختی کودکان برای درک مفاهیم انتزاعی از برنامه های فلسفه تعلیم و تربیت برای کودکان.
Philosophy for children can help the thinking process of young people. Our proposal does not consider philosophy, as most people understand it, as an empty body of preconceived ideas: we approach philosophy of action. This is not the exclusive property of those who call themselves 'philosophers', but of human nature. Considering the importance of education for children in contemporary philosophy, this research examines the challenges and solutions related to philosophy and philosophy education for children. According to the above goal, 10 challenges were identified as the most important of these challenges: the concept of philosophy as a discipline, the lack of trained and skilled educators to teach philosophy to children, the gap between existing social values and norms. The ambiguous role of the teacher in this type of education, the rapid use of philosophy for the education of children, the family's ignorance of the philosophy of education for children, the lack of cognitive development of children to understand abstract concepts from the philosophy of education programs for children.
• Bagheri, K. (2000). New Views in philosophy of education. Tehran. Hasti Publications
• Tajbakhsh,F. (2008). Pathology of Philosophy and child plan. www.pac.org.ir
• Gharamaleki, A. F. and Amy, Z. (2005). Comparison of Lipman and Bernifier Styles. Journal of modern religious thought. No. 2 Fall 84. Pp.24-7
• Fisher, R. (1995) Teaching Children to Learn, London: Blackwell/Simon & Schuster/Stanley Thornes. Also published in Arabic, Hebrew, Czech, Polish, Hungarian, Estonian, Latvian and Persian.
• Ghaedi, y. (2007). Examine the curriculum foundations “ philosophy for children” from the perspective of rationalist philosophers. Studies
• curriculum. Pp. 50-21
• Nagy, S. (2004). Interview with Professor Margaret Sharpe." Children's book of the month. "Eight years. No. 5. Pages :19-12
• Naqibzade,m (1999). discussions in philosophy and philosophy of education. Tehran. Tahoori publication
• Daniel,M.F.(1998)."P4c in pre-service teacher education". Journal of Analytic Teaching, 19(1),13-20.
• Jespersen , P .(1993)."Philosophy for children in Denmark". Journal of analytic Teaching
• Leeuw, Karel van der. (1993). “ Experiences with Kio & Gus”, Thinking, Vol, 11. No, 1
• Lipman,M (2003)."Thinking in Education", Cambridge, the university press of Cambridge
• Malmhester, M. (1999)."The 6 Years Long Swedish Project". Best in the world in thinking, partly presented at the ICPIC congress.
• Trickey,S and Topping,K,J.(2004).” Philosophy for children: a systematic review”. Research Papers in education,Vol.19,No,Septmber2004
• هاشم آبادی ،صادق ،علوی سید محمد کاظم (۱۳۹۳) فلسفه برای ،کودکان اسلام و پژوهشهای ،تربیتی سال ششم شماره دوم، صص ۹۵-۷۸.
• هدایتی مهرنوش قائدی یحیی؛ شفیع آبادی ،عبدا... ،یونسی، غلامرضا .(۱۳۸۹) تأثیر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر ارتباطات اجتماعی کودکان تفکر و کودک پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی ۱۴۵-۱۲۵.