ميزان ارتباط آزمون پاياني درس جغرافيا پايه چهارم ابتدایی با محتوي كتاب در سال تحصيلي 1400 در شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم جغرافیا (کلیه گرایشها)
1 - دانشگاه پيام نوراصفهان
کلید واژه: آزمون, درس جغرافیا, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
پراكندگي و افتراق پديدههاي فضائي- مكاني سطح زمين را در ارتباط با ساختهاي اجتماعي، اقتصادي و سپس به آیندهنگری و تصمیمگیری در مورد اين پدیدهها ميپردازد. پژوهش حاضر باهدف ميزان ارتباط آزمون پاياني درس جغرافيا پايه چهارم ابتدایی با محتوي كتاب سال تحصيلي 1400در شهر یاسوج انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان سال چهارم ابتدایی شهر یاسوج در سال 1400 است، می باشد که در اين پژوهش پس از مشخص نمودن گروه نمونه و جمعآوری اوراق امتحاني، ابتدا اوراق براساس نمرههاي دانشآموزان از پائين با بالا طبقهبندیشده سپس 27% اوراق نمرات بالا و 27% اوراق نمرات پائين، مربوط به هر يك از نمونه سوالات انتخابشده و سپس با استفاده از جدول دو بعد و محاسبه ضريب دشواري و قدرت تميز سوالات موردبررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
It deals with the distribution and differentiation of the spatial-spatial phenomena of the earth's surface in relation to social and economic constructions and then looking into the future and making decisions about these phenomena. The present research has been conducted with the aim of the correlation between the final exam of the fourth grade geography course and the content of the book of the 1400 Yasouj academic year. This research is descriptive. The population and statistical sample of this research includes the students of the fourth year of elementary school in Yasouj city in 1400. In this research, after defining the sample group and collecting the exam papers, first the papers were classified based on the scores of the students from low to high, then 27% of the papers were classified. The high marks and 27% of the low marks papers, related to each of the selected sample questions, and then using the two-dimensional table and calculating the difficulty coefficient and clarity of the questions were examined and analyzed.
• خلخالي، مرتضي، بررسي مسائل آموزش علوم تجربي دوره متوسطه، پایاننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران 1355.
• سعيدي، عباس: نگاهي به كتاب جغرافي ايران، مجله رشد آموزش جغرافيا، شمار9، بهار 1366.
• سعيدي، عباس: ملاحظاتي در قضيه ماهيت و قلمرو دانش جغرافيا « جمله رشد آموزش جغرافیا، شماره 22، 1369.
• سيف، علیاکبر: روانشناسی پرورشي، تهران، انتشارات آگاه 1368.
• سيف، علیاکبر: اندازهگیری و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي، تهران، انتشارات آگاه 1364.
• سيف نرافق: مريم، نادري، عزت اله، سنجش و اندازهگیری در علوم تربيتي و روانشناسی، تهران، انتشارات معين 1375.
• سيف نراقي: مريم؛ نادري، عزت اله پروژههای تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني، تهران، انتشارات بدر، 1372.
• شريفي حسن پادشا، سنجش و اندازهگیری در آموزش و پرورش و روانشناسی تهران 1353.
• شريفي، حسن پاشا، شيوه هاي ارزشيابي از آموخته هاي دانشآموزان، وزارت آموزش و پرورش 1370.
• شريفي، حسن پاشا، اصول روان سنجي و روان آزمايي، تهران، انتشارات رشد 1374.
• شكوهي، حسين: فلسفه جغرافيا تهران انتشارات، گيتا شناسي، چاپ سوم 1364.
• طباطبائي، محمد: درس جغرافيا، ماهنامه آموزش و پرورش شماره 3 1318.
• يك منش، عليرضا: شيوه ارزشيابي تايلر و نقش آن در آموزش در مجله پژوهشهاي تربيتي، شماره 1 بهار 1370.
• مير لوحي، حسين: در جستجوي معيارهايي براي انتخاب محتوي، فصل نامه تعليم و تربيت شماره 2 1371.
• هومن حيدر علي: زمينه ارزشيابي برنامههاي آموزشي تهران نشر پارسا 1375.
• هومن، حيدر علي: اندازهگیریهايي رواني و تربيتي و فن تهيه قسمت تهران نشر پارسا 1354.