مقایسه تطبيقي آموزش دوره ي ابتدايي در كشور هاي آلمان و مالزي
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیزهرا سامان پور 1 , فاطمه فرخی فرد 2 , رحیم افروز 3
1 - دانشگاه امام حسین(ع) یاسوج
2 - دانشگاه امام حسین
3 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: نظام آموزش ابتدايي, سير تحول آموزش ابتدايي , آموزش ابتدايي آلمان, آموزش ابتدايي مالزي,
چکیده مقاله :
سطح آموزش ابتدايي به نام هاي تعليمات ابتدايي، تعليمات اجباري، آموزش همگاني وآموزش عمومي خوانده شده است. در روزگار ما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه آموزش ابتدايي و مانند آن در كاهش فقر وتحقق برنامه هاي توسعه ي اقتصادي واجتماعي نقش انكارناپذير دارد. بي ترديد يك نظام آموزش ابتدايي ضعيف، كل نظام توسعه ي سرمايه انساني را به مخاطره مي اندازد. اين نظام از يك سو دانش آموزاني تربيت مي كند كه آمادگي لازم براي ورود به دوره ي متوسطه و آموزش عالي را ندارند و از سوي ديگر بزرگسالاني بي سواد تحويل مي دهد. در اين مقطع است كه دانش آموزان، طرز تلقي و برخورد با مسأله يادگيري را در خود تحول و تكامل مي بخشند. بنابراين لزوم اين پژوهش جهت دستيابي به نقاط ضعف و قوت آموزش ابتدايي مقايسه با دو كشور آلمان كه كشوري پيشرو در اقتصاد اروپاست و كشور مالزي كه در سال هاي اخير در امر آموزش و پرورش رشد فزاينده اي داشته است و ارائه ي راهكارهايي جهت بهبود نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت آموزش ابتدايي دو كشورضروري به نظر مي رسيد. تربيت معلم ابتدايي در مالزي هم داراي درجات متفاوتي است كه نشان از آموزش هاي ناقص در امر تربيت معلم در اين كشور مي باشد. بي علاقگي مردان در كسوت معلم ابتدايي در اين كشور هم نشان از منزلت پائين معلمان اين كشور دارد. برنامه درسي در آلمان به طور غير متمركز بوده و كتاب ها توسط افراد متخصص ديگر تأليف مي شوند و مورد تأييد وزارت آموزش و پرورش قرار مي گيرند. برنامه ي درسي بيشتر روي موضوعات درسي تأكيد دارند تا كتاب. بنابراين انعطاف پذيري بيشتري در برنامه ي درسي ديده مي شود. در اين كشور بيشتر بر روي زبان آلماني، رياضيات ، علوم تجربي، هنر و موسيقي تأكيد مي شوند كه تا حدودي به موضوعات ايران نزديك است. برنامه درسي در مالزي به طور متمركز مي باشد. اما نشانه هايي از عدم تمركز در برنامه ي درسي ديده مي شود. برنامه درسي اخيرا نمايانگر مشاركت معلمان، اساتيد تعليم و تربيت،و نمايندگاني از دولت و نواحي آموزشي مي باشد.
The level of primary education is called primary education, compulsory education, general education and general education. In our time, new research shows that primary education and the like have an undeniable role in reducing poverty and realizing economic and social development programs. Undoubtedly, a weak primary education system endangers the entire human capital development system. On the one hand, this system educates students who do not have the necessary preparation to enter secondary and higher education, and on the other hand, it delivers uneducated adults. It is at this stage that the students transform and develop their way of thinking and dealing with the learning problem. Therefore, the necessity of this research in order to reach the weaknesses and strengths of primary education in comparison with two countries, Germany, which is a leading country in the European economy, and Malaysia, which has seen an increasing growth in education in recent years, and providing solutions to improve the weaknesses. And it seemed necessary to strengthen the strengths of primary education in both countries. Primary teacher training in Malaysia also has different degrees, which shows the incomplete training in teacher training in this country. Men's lack of interest in primary school teachers in this country also shows the low status of teachers in this country. The curriculum in Germany is decentralized and the books are written by other experts and approved by the Ministry of Education. The curriculum emphasizes more on the subjects than the book. Therefore, more flexibility is seen in the curriculum. In this country, German language, mathematics, experimental sciences, art and music are emphasized, which are somewhat close to Iranian subjects. Curriculum in Malaysia is centralized. But there are signs of lack of concentration in the curriculum. The latest curriculum shows the participation of teachers, education professors, and representatives from the government and educational districts.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1382 ) مجموعه مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، تهران، انتشارت مدرسه.
• آقازاده ، احمد ( 1382 )تاريخ آموزش و پرورش ايران.تهران:ارسباران41 .
• دفتر مطالعات سياسي و بين المللي تهران( 1373 ) مباحث كشور ها و سازمان هاي بين المللي/ 3 ، مالزي.
• دفتر همكاري هاي بين المللي ( 1387 ) نوآوري هاي آموزشي و تربيت معلم در كشور هاي مختلف
• شكوهي،غلامحسين ( 1383 )،اصول و مباني آموزش وپرورش،نشر مشهد
• مفيدي، فرخنده( 1383 ) آموزش و پرورش دبستاني و پيش دبستاني، دانشگاه پيام نور.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1381 ) آئين نامه ها و مقررات مربوط به تربيت معلم، تهران، معاونت نيروي انساني.