مبانی نظری فلسفه برای کودکان در نظام تعلیم و تربیت
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه یاسوج
کلید واژه: کودکان, فلسفه, تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
در نظر گرفتن درسی مانند فلسفه برای کودکان، پرورش خلاقیت، تعقل، درک اخلاقی، توانایی در مفهوم و رشد روابط را به دنبال دارد. البته نباید از یاد برد که در نظر گرفتن چنین برنامهای، این کودکان را به افراد جستوجوگر در زمینههای فلسفی، اخلاقی، اجتماعی و... تبدیل میکند و نظام آموزشی را نیز متحول میسازد. تلاش تحقیق مبانی نظری فلسفه برای کودکان نیز آشنایی بیشتر شما با سودهای برنامه درسی فلسفه است اعتقاد به مغایرت اهداف برنامه آموزش فلسفه به کودکان با اهداف تعلیم و تربیت در اسلام یکی از مهمترین دلایل عدم اجرایی شدن این برنامه در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور ما به شمار میرود. با توجه به معنایی که در این برنامه برای فلسفه تعریفشده است میتوان دریافت که اساس آن پرورش قوهی عقل است که در متون دینی نیز بسیار بر اهمیت و تربیت آن تأکید شده است. زیرا تربیت عقل موجب تربیت انسانهای خردمند و صاحب اندیشهای خواهد شد که دستیابی به جامعه کمال مطلوب را ممکن و میسر میسازند. از طرفی هدف غایی تعلیم و تربیت دینی نیز رساندن انسان به کمال و قرب الهی است که تنها در صورت تربیت کردن عقل بهعنوان تکیهگاه ایمان قلبی محقق خواهد شد. با اندک تأملی میتوان دریافت که اهداف این دو دیدگاه تربیتی مغایر یکدیگر نبوده، باهم متناظرند.
Considering a subject like philosophy for children, fosters creativity, reasoning, moral understanding, the ability to understand and develop relationships. Of course, it should not be forgotten that considering such a program turns these children into people who search in philosophical, moral, social, etc. fields and transforms the educational system as well. The effort to research the theoretical foundations of philosophy for children is also your familiarity with the benefits of the philosophy curriculum. The belief that the goals of teaching philosophy to children contradict the goals of education in Islam is one of the most important reasons for the non-implementation of this program in the official education system of our country. Are. According to the meaning defined for philosophy in this program, it can be seen that its basis is the cultivation of the intellect, which is also emphasized on its importance and training in religious texts. Because the training of the intellect will lead to the training of wise and thoughtful people who will make it possible and possible to achieve the desired perfection in the society. On the other hand, the ultimate goal of religious education is to bring man to perfection and closeness to God, which can only be achieved if the intellect is trained as the support of the heart's faith. With a little reflection, we can see that the goals of these two educational perspectives are not contradictory to each other, but they correspond to each other.
ipman M (1988) philosophy goes to school Philadelphia: Tample university press
Lipman M (1993) thinking children and education Dubuque lowa: Kendall / hant.