تأثیر حاکمیت در آموزشوپرورش
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه آزاد بندرعباس
کلید واژه: آموزش پرورش, حاکمیت, جامعه,
چکیده مقاله :
در تمام دنیا آموزشوپرورش بهمثابه امر حاکمیتی پذیرفتهشده است در ایران نیز به همین صورت اما این موضوع که از صفرتا صد چقدر حاکمیتی باشد جای بحث است. مهندسی حاکمیتی آموزشوپرورش باید تغییر کند اما به نفع مردم نه به سود مافیای آموزش؛ فلذا مردمی سازی باید در چارچوب سیاستهای تربیتی جمهوری اسلامی ایران باشد، به همین دلیل هر تصمیمی که جهت نقض سیاستهای تربیتی نظام برآید مطرود است حتی اگر مشارکت مردم را در امر تعلیم و تربیت افزایش دهد. بحث از رابطه نهاد حکومت و آموزشوپرورش، در حقیقت، بهصورت تأثیرگذاری هر یکبر دیگری مطرح است، لذا بحث فوق را با تفکیک تأثیرگذاری هر یک بهطور جداگانه پی میگیریم. در این بررسی نهاد آموزشوپرورش به معنی معاهد علمی است که در رشد تحصیلی افراد بهصورت کلاسیک در جامعه مؤثرند، اعم از آموزشوپرورش دوران ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، آموزش عالی و آموزش در حوزهها. و نهاد حکومت به معنی هیئت حاکمه بر روابط حقیقی افراد جامعه است. بنابراین، شامل سیاستهای مجموعه قوه مجریه و دستگاههای ذیربط و نیز قوه مقننه و سایر مراکز قدرت در این نهاد خواهد بود.
In the whole world, education is accepted as a matter of sovereignty, and it is the same in Iran. The governance engineering of education must change, but for the benefit of the people, not for the benefit of the education mafia; Therefore, popularization should be within the framework of educational policies of the Islamic Republic of Iran, for this reason, any decision that violates the educational policies of the system is rejected, even if it increases people's participation in education. The discussion of the relationship between the government institution and education is, in fact, in the form of the influence of each on the other, so we understand the above discussion by separating the influence of each one separately. In this review, educational institution means scientific institutes that are effective in the academic development of people in a classical way in the society, including education and education in elementary, middle, secondary, higher education and education in fields. And the institution of government means the governing body over the real relations of people in the society. Therefore, it will include the policies of the executive branch and related institutions as well as the legislative branch and other power centers in this institution.
• دینی, ع. (1370).تفاوت کیفی مفهوم رشد و توسعه.فصلنامه توسعه.
• لفتویچ, آ. (1385).دولتهای توسعه گرا (ترجمه جواد افشارکهن).مشهد: مندیز.
• نرگس، سجادیه. (1388). مسئولیتهای متقابل نهاد تعلیم و تربیت رسمی و خانواده. حوراء.
• بشیریه, ح. (1378).دولت، جامعه مدنی و گفتمانهای جامعه شناسی سیاسی.کتاب علوم اجتماعی.
• R Naidoo ( .*2004.) Fields and institutional strategy: Bourdieu on the relationship between
higher education, inequality and society .British journal of sociology of education ،25(4،)
457-471
• M Friedman ( .1955.) The role of government in education
• W. A Dunning ( .1905.) THE POLITICAL PHILOSOPHY OF JOHN LOCKE .Political
Science Quarterly ،20(2،)223
• M. H Brons ( .2001.) Society, Security, Sovereignty and the State: Somalia .From
Statelessness to Statelessness.
• Gordon Donaldson ( .2006.) Cultivating leadership in schools: Connecting people, purpose,
and practice .Teachers College Press.
• Martin, Jane, P. KcKeown, Jon Nixon, and Stewart Ranson ( .2000.) Community-active
management and governance of schools in England and Wales .The governance of
schooling: Comparative studies of devolved management.
• John W Meyer ( .1980.) Institutional and Technical Sources of Organizational Structure
Explaining the Structure of Educational Organizations
• Fritz, Verna and Alina Rocha Menocal ( .2007.) Development State in the New Millennium:
Concept and Challenges for a New Aid Agenda .Development Policy Reviwe ،25(5،)531-525
• R. W. Manbach ( .2005.) Deterritorizining Global Politice in Puchala, Modernity .
Minneapolis, Minnestoa University of Minnestoa Press.
• Wil Hout ( .2007.) The politics of aid selectivity: Good governance criteria in World Bank,
US and Dutch development assistance .Routledge.
• Gene W. Heck ( .2009.) God, Governance, and" economic Man: The Lessons of the
Founders as Derived from Economic History .University Press of America.
• Reinhard Bendix ( .1980.) Kings or people: Power and the mandate to rule .Univ of
California Press.