تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر پایه ششم شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیمحمد رفیع تقوی 1 , طاهره کیوان لقب 2 , محبوبه گلستانی 3
1 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
2 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
3 - دانشگاه آزاد یاسوج
کلید واژه: یادگیری مشارکتی (جیگ ساو), مهارتهای اجتماعی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر پایه ششم شهر یاسوج میباشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم شهر یاسوج به تعداد 324 نفر میباشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از دانشآموزان بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای در دو گروه انتخاب شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی 10 جلسه به روش مشارکتی (جیگ ساو) در درس علوم آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون مهارتهای اجتماعی ماتسون 20 سوال پیشرفت تحصیلی بود بعد از تأیید روایی و پایایی آن آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که t در تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمون روش یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) در رشد مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
The general purpose of this research is to investigate the effect of collaborative learning (Jigsaw) on the social skills of sixth grade male students in Yasouj city, which was conducted in a quasi-experimental way using a pre-test and post-test design with a control group. . The statistical population includes all 6th grade male students of Yasouj city, numbering 324 people. The statistical sample of this research was 52 students who were selected in two groups by multistage cluster random method. The students of the experimental group were taught 10 sessions in the collaborative method (jigsaw) in the science lesson. The data collection tool of Matson's social skills test was 20 questions of academic achievement, after confirming the validity and reliability of that test. The results of the present study indicated that t has a significant effect on the development of social skills in students in the analysis of the research findings of the collaborative learning method (Jigsaw) test.
• بهرنگی، احمد، آقایاری، منوچهر. (1383). تأثیر روش تدریس جیگ ساو بر خلاقیت. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 12 و 18، ص76-89
• بیگی، محمدرضا. (1374). هدایت و توجه شاگرد به درس با استفاده از روش شاگرد محوری. تهران: فصلنامه پژوهشی تربیتی دوره جدید، جلد سوم، شماره 3 و 4، مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
• رابینز، استیون پی، جاج، تیموتیای (2009). رفتار سازمانی ترجمه زارع، مهدی. (1389). چاپ چهارم، تهران: انتشارات نص.
• قدرتی، معصومه (1380). مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی با یادگیری انفرادی در میزان یادسپاری، درک و فهم و تجزیهو تحلیل و قضاوت اطلاعات علمی درس علوم تجربی دانشآموزان پایه پنجم شهر قم. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
• قدرتی، معصومه. (1392). مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی با انفرادی در میزان یادسپاری، درک و فهم، تجزیه و تحلیل درس علم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهر قم. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
• قهرمانی، بهپور. (1390). بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی با تأکید بر روش جیگ ساو بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی کوه سبز. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم تربیتی واحد مرودشت.
• کرامتی، محمدرضا. (1381). مطالعه تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی در پیشرفت تحصیلی علوم دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر مشهد. پایان نامه دکتری. دانشگاه تربیت معلم تهران.
• کرامتی، محمدرضا. (1384). یادگیری مشارکتی (یادگیری از طریق همیاری). مشهد: فرانگیزش.
• کمالی، عبدالله. (1383). یادگیری با همکاری و همیاری. تهران: انتشارات وصال.
• یوسفی، فریبا. (1388). بررسی تأثیر آموزش پروژهای و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و دانش پژوهان در علوم تربیتی، شماره22، ص89-85.
منابع
• Aronson, E, Blaney, N, T, skilles J. Stephan, C. And snapp, m (1975). Busing and racial Tension: the Jig-saw rould to learning and liking psychology today, February, pp43-59.
• Cohen, E. G. (1991). Finding out / descubrimiento: Complex instruction in science. Cooperative Learning. 11 (3), 30-31.
• Jacobs, G. M. & McCafferty, S. G. (2006) Connections between cooperative learning and second language learning and teaching, in: S. G. McCafferty, G. M. Jacobs & A. C. Dasilva iddings (Eds) Cooperative Learning, and Second Langage Teaching. (pp 18-29). Cambridge: Cambridge University Press.
• Jacobs. (2002). G-man etal. The teachers sour cebook for cooperative Learning. California: corwin press.
• Jocye, Bruce. (1986). A Guide to cooperative learning.
• Johnson, D. W & Johnson, R. T (1989). “Toward a cooperative effort” Educational leadership, April, 80-81.
• Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2002). Learning together and alone: overview and met analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22, 95-105.
• Johnson. D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition, (2nd ed). Minnesota: Interaction.
• Rober, S. (2007). The essential elements of cooperative learning in classromm. ERIC Digest. Education Bloomington IN.
• Salomon, G., & Globerson, T. (1989). When teams do not function the way the ought to International Journal of Educational Reserch, 13, 89-99.
• Slavin, R. E. (1995); Cooperative Learning: Theory, Research and Practiece; 2nd ed. Massachusett: Allyn & bacon.
• Slavin, Robert, E (1991), educational psychology, 252-254.
• Slavin, Robert, E (1995). Researen on cooperative learning and achievement what we know, what we need to know center for research on the adncation of student in Jhns Hopkins univerwity.
• Webb, N., & Farivar, S. (1999). Developing productive group interation in middle school mathematics. In A. O. Donnell, & A. King (Eds.), Cognitive perspectives on peer learning (pp. 117-150). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
• Webb, N., & Mastergeorge, A. (2003). Promoting effective helping in peer-directed groups. International Journal of Education Research, 39, 73-97.