مقایسه رابطه بین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان ششم ابتدایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیفاطمه انصاری 1 , محسن حسن زاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه: دانش آموزان, کووید19, انگ های اجتماعی,
چکیده مقاله :
به نظر میرسد هرچه فرد حمایت اجتماعی و قدرت بیشتری در انگهای اجتماعی ، مقابله با مشکلات و استرسهای زندگی داشته باشد، کمتر در معرض آشفتگیهای روانی و هیجانی قرار میگیرد و از سلامت و بهزیستی روانی بالاتری بهرهمند میشود پژوهش حاضر باهدف مقایسه رابطه بین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان ششم ابتدایی شهر یاسوجمیباشد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مبتلابه کووید 19 و غیر مبتلا در یاسوج بودند. از جامعه مذکور 103 نفر نمونهگیری از جامعه به شیوه در دسترس و نمونهگیری جامعه بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای پرسشنامه حمایت اجتماعی اداره شده، پرسشنامه استاندارد استيگماي دروني بيمار رواني استفاده شد و نتایج با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون خطی تحلیل و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، ین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان مبتلابه کووید 19 و غیر مبتلا رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.
It seems that the more social support and strength a person has in dealing with social stigmas, dealing with life's problems and stresses, the less he is exposed to mental and emotional disturbances and benefits from higher mental health and well-being. The current research aims to compare the relationship between social stigmas and Perceived social support among the 6th grade students of Yasouj city. The research method of this research was a correlational description and the statistical population included all students with and without covid-19 in Yasouj. From the mentioned society, 103 people were selected by sampling from the society using the available method and sampling the society by cluster random sampling. To collect research data, questionnaires of administered social support questionnaire, standard questionnaire of internal stigma of mental patients were used and the results were analyzed using statistical methods of correlation coefficient, linear regression and structural equations. The findings of the research showed that there is a significant positive relationship between social stigma and perceived social support among students with and without covid-19.
• سپاه منصور، مژگان، براتی و حسینقلی. (1394). نقش واسطهای مقایسه اجتماعی در رابطه با حمایت اجتماعی ادراکشده والدین و همسالان با مادیگرایی در دانش آموزان دوره متوسطه. دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 4(2). 89-101
• علی پور، احمد (1385). ارتباط حمایت اجتماعی با شاخصهای ایمنی بدن در افراد سالم: بررسی مدل تأثیر کلی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، اندیشه و رفتار 12(9). 139-134
• غنیمی، فرزانه، عصمت دانش، دادخواه، اصغر، صادق تقی لو (1397). نقش میانجی گر راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی ادراکشده در رابطه با استرس ادراکشده و کیفیت زندگی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم. روانشناسی کاربردی. ۸ (۴ پیاپی ۳۳). ۴۲-۲۹.
• قربانی، جهانی زاده، میربد، سید مهران، امیدی. (1396). بررسی رابطه سرمایههای روانشناختی و اجتماعی با سلامت اجتماعی با توجه به متغیر میانجی حمایت اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 10(38)، 83-100.
• وامقی¬ روشنک و دیگران (1394) . مقایسه استرس و حمایت اجتماعی درک شده مادران کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه با تأخیر تکاملی و تکامل طبیعی. مجله حیات، ۲۱ (3). ۷۴-۸۷
• Dabrowska, A. & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre‐school children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54(3), 266-280.
• Galloway, M. Pope, D. & Osberg, J. (2007). Stressed-out students-SOS: Youth perspectives on changing school climates. International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School, 611–634.
• Ingersoll, B. & Hambrick, D. Z. (2011). The relationship between the broader autism phenotype, child severity, and stress and depression in parents of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(1), 337-344.
• Lu, L. (1997). Social Support, Reciprocity, and Weil-Being. The Journal of Social Psychology, 137(5), 618–628.
• Mak, J. L. Byars-Winston, A. & Bakken, L. L. (2008). Coping efficacy and perceived family support:
• Potential factors for reducing stress in premedical students. Medical Education, 42, 572-579.
• Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141–166.
• Sarafino, E. P. & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons. Retrieved from
• https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=ypODBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR6&dq=sarafino+smith+health+psychology&ots=17jKpP3Dj_&sig=keAz8G5s9RDYLuKOsOXugkE9_Dg
• Smith, L. Webber, R. & DeFrain, J. (2013). Spiritual well-being and its relationship to resilience in young people: A mixed methods case study. Sage Open, 3(2), 2158244013485582.
• Yalçın, İ. (2011). Social support and optimism as predictors of life satisfaction of college students. International Journal for the Advancement of Counselling, 33(2), 79–87.