بررسی تحلیل روشهای آموزش تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیصادق پیشگو 1 , حمیدرضا روشن نسب 2 , یعقوب حسینی نژاد 3
1 - دانشگاه پیام نورمارگون
2 - دانشگاه آزاده گچساران
3 - دانشگاه پیام نور بروجن
کلید واژه: تفکر, تفکر انتقادی, دانشآموزان دوره ابتدایی, روشهای تدریس,
چکیده مقاله :
چکیده در پژوهش حاضر که با عنوان " تحلیل روشهای آموزش تفکر انتقادی به دانشآموزان دوره ابتدایی "انجام گرفت، بر مبنای همین روش تحقیق پس از مطالعات مبانی نظری، به گردآوری تمامی مفاهیم مرتبط با آموزشوپرورش کودکان ابتدایی و سپس به گردآوری تمامی مطالب و منابع مربوط به تفکر انتقادی پرداخته شد. در خلال این مطالعات تمامی روشهای موجود تدریس و کتب و مقالات مربوطه نیز مطالعه و بررسی گردید. پس از کنار هم قرارداد همه دادههای گردآوریشده از میان روشهای تدریس گوناگون به علت اهمیت سن دوره ابتدایی و البته تفاسیری که در این تحقیق آمده است درنهایت علاوه بر معرفی روشهای تدریس انتخابی به کم و کیف آنها پرداخته و ارتباط آنها را با مفاهیم و ویژگیهای تفکر انتقادی نشان داده و به تحلیل کشیدهایم.
Abstract In the current research, which was carried out under the title "Analysis of the methods of teaching critical thinking to primary school students", based on the same research method, after studying the theoretical foundations, to collect all the concepts related to the education and upbringing of primary school children, and then to collect all the materials and resources related to Critical thinking was discussed. During these studies, all available teaching methods and relevant books and articles were also studied and reviewed. After putting together all the data collected from different teaching methods due to the importance of the age of the elementary school and of course the interpretations given in this research, finally, in addition to introducing the selected teaching methods, they discussed their merits and demerits and their relationship with the concepts and characteristics of thinking. We have shown criticism and analyzed it.
• آقازاده، محرم، دبیری اصفهانی، عذرا(1380)اندیشههای نوین در آموزشوپرورش، تهران نشر آییژ
• باقری، خسرو، (1375)، دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران نقش هستی
• برویس، جویس، ویل، مارشال و دیگران،(1384)، ترجمه بهرنگی، تهران نشرکمال تربیت
• جهانی، جعفر،(1380)، نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی لیمپمن، رساله دکترا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
• حافظ نیا، محمدرضا، (1386)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
• سیف، علیاکبر،(1376)، روشهای یادگیری و مطالعه، نشر دوران، تهران
• سیف، علیاکبر،(1380)،روانشناسی پرورشی، نشر آگاه تهران
• شعبانی، حسن، (1378)، تأثیر روش حل مسئله بهصورت کارگروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس
• شعبانی، حسن،(1377)، مهارتهای آموزشی و پرورشی تهران، انتشارات سمت
• شعبانی، حسن،(1382)، روش تدریس پیشرفته(آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر)تهران انتشارات سمت
• کاظمی، یحیی،(1379)، بررسی روش حل مسئله بر پرورش تفکر منطقی رساله دکترا، دانشگاه تربیت معلم تهران
• مایزر،چت،(1942)، ترجمه: ابیلی خدایار،(1374)، تهران،(انتشارات سمت)