تحلیل شبکه زیستبوم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت دانشحجت اله نیکی ملکی 1 , سمیه لبافی 2 , فاطمه میربها 3
1 - دانشگاه تهران
2 - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
3 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اکوسیستم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. ضرورت: اکوسیستم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اجزای آن است. درک اکوسیستم میتواند به مدیران کمک کند تا تصمیمات استراتژیک را بهبود بخشیده و مرزهای صنایع خود را تغییر دهند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل شبکه بهدست آمده در این پژوهش نشان میدهد پلتفرمهای VOD، شرکتها و افراد تولیدکننده محتوا، و شرکتهای تبلیغاتی از کنشگران اصلی و رهبران اکوسیستم محتوای ویدئویی آنلاین در ایران هستند. همچنین پلتفرمهای VOD با داشتن مرکزیت میانی بالاتر نسبت به بقیه در مرکز اکوسیستم قرار گرفته و تسهیل کننده ارتباطات بین سایر اجزا هستند. نتیجهگیری: در تحلیل چرخه عمر اکوسیستم میتوان اینطور نتیجه گرفت که اکوسیستم تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران مرحله تولد خود را پشت سر گذاشته، ارتباطات حول زنجیره ارزش شکل گرفته و ارزش اصلی به مخاطب ارائه میشود. پژوهش پیشِ رو از این جهت که صنعت تولید و توزیع محتوای آنلاین را از نگاه اکوسیستمی و زنجیره ارزش تحلیل کرده دارای نوآوری است. این تحلیل در حوزه رسانه برای نخستینبار انجام شده است.
Objective: The business ecosystem expresses the collaborative role of the organization in a larger network, and its recognition requires understanding the relationships between its components. Understanding the ecosystem can help managers improve their strategic decisions.The online video content ecosystem is one of the most important business and cultural ecosyste in Iran.The main purpose of this research is to investigate the ecosystem of the online video content production and distribution industry in Iran by using the social network analysis technique. Methodology: In this research, first after interviewing the experts of online video content industry, the boundaries of this industry were determined and then the key players of this ecosystem were identified and the relationship between them was extracted. Then, the network of actors of this ecosystem was analyzed using Geffy software Conclusion: The results of this research show that VOD platforms, content providers, and advertising companies are the main actors and leaders of the online video content ecosystem in Iran. Also, VOD platforms, having a higher centrality than others, are placed in the center of the ecosystem and facilitate communication between other components. Originality: The upcoming research is innovative because it has analyzed the online content production and distribution industry from the point of view of ecosystem and value chain. This analysis has been done for the first time in Iran's content industry and the results of this research will help the strategic decision makers of the country to help the development and evolution of this ecosystem
