تحلیل شبکه زیستبوم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران
الموضوعات :حجت اله نیکی ملکی 1 , سمیه لبافی 2 , فاطمه میربها 3
1 - دانشگاه تهران
2 - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
3 -
الکلمات المفتاحية: اکوسیستم, اکوسیستم کسبوکار, محتوای آنلاین, تحلیل شبکه اجتماعی, زنجیره ارزش, صنعت رسانه,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اکوسیستم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. ضرورت: اکوسیستم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اجزای آن است. درک اکوسیستم میتواند به مدیران کمک کند تا تصمیمات استراتژیک را بهبود بخشیده و مرزهای صنایع خود را تغییر دهند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل شبکه بهدست آمده در این پژوهش نشان میدهد پلتفرمهای VOD، شرکتها و افراد تولیدکننده محتوا، و شرکتهای تبلیغاتی از کنشگران اصلی و رهبران اکوسیستم محتوای ویدئویی آنلاین در ایران هستند. همچنین پلتفرمهای VOD با داشتن مرکزیت میانی بالاتر نسبت به بقیه در مرکز اکوسیستم قرار گرفته و تسهیل کننده ارتباطات بین سایر اجزا هستند. نتیجهگیری: در تحلیل چرخه عمر اکوسیستم میتوان اینطور نتیجه گرفت که اکوسیستم تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران مرحله تولد خود را پشت سر گذاشته، ارتباطات حول زنجیره ارزش شکل گرفته و ارزش اصلی به مخاطب ارائه میشود. پژوهش پیشِ رو از این جهت که صنعت تولید و توزیع محتوای آنلاین را از نگاه اکوسیستمی و زنجیره ارزش تحلیل کرده دارای نوآوری است. این تحلیل در حوزه رسانه برای نخستینبار انجام شده است.
افتاده, ج. (1392). ویژگیها و الگوهای رسانههای اجتماعی؛ مطالعه موردی: تحلیل شبکه توئیتر. دانشکده علوم ارتباطات. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
افتاده, ج. (1395). تحلیل شبکههای اجتماعی. تهران: انتشارات ثانیه.
حمزهلو, ن., & آشتیانی, م. (1397). تحلیل شبکههای اجتماعی: مبانی نظری و ابزارها. تهران: نشر کتاب دانشگاهی.
روشندلاربطانی, ط., شریفی, س., & لبافی, س. (1397). مدیریت رسانه: مفاهیم، نظریهها و رویکردها (نسخه دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زنگنهنژاد, ن., معینی, ع., حاجیحیدری, ن., & آذر, ع. (1398). زیستبوم ارتباطات سیار در ایران مبتنی بر روش تحلیل شبکههای اجتماعی. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند, 28, 5-28.
شامی زنجانی, م., نبیی, ف., & ایراندوست, ش. (1399). ناخدایی دیجیتال: راهنمای تحول سازمانها در عصر دیجیتال . تهران: آریاناقلم.
صالح, س. (1398). مطالعه تحقق ویژگیهای حوزههای عمومی در رسانه اجتماعی توییتر با استفاده از روش تحلیل شبکه. پایاننامه کارشناسی ارشد, دانشگاه تهران, دانشکده علوم اجتماعی, تهران.
فرهنگی, ع., & خواجهئیان, د. (1394). مدیریت رسانه: رویکرد مدیریت زنجیره ارزش. تهران: دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
کونگ, ل. (1389). مدیریت راهبردی در رسانه از نظریه تا اجرا. (ع. فرهنگی, ع. قراگوزلو, & م. خطیبزاده, مترجم) تهران: دانژه.
نیکیملکی, ح. (1398). موجودیتهای اکوسیستم محتوای ویدیویی. تهران: شرکت رسانهای اندیشهنگاران.
References
Adner, R. (2017, January). Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management, 43(1), 39-58. doi:https://doi.org/10.1177/0149206316678451
Anggraeni, E., Hartigh, E., & Zegveld, M. (2007). Business ecosystem as a perspective for studying the relations between firms and their business networks. در F. Eijnatten, & J. Peters (تدوين), ECCON 2007 Annual Meeting (ص. 1-21). Veldhoven: TVA. بازیابی از https://www.academia.edu/11105099/Business_ecosystem_as_a_perspective_for_studying_th_e_relations_between_firms_and_their_business_networks
Basole, R. (2020). Understanding Ecosystem Data. (ص. 5718-5727). Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences. بازیابی از https://hdl.handle.net/10125/64444
Battistella, C., Colucci, K., Toni, A. F., & Nonino, F. (2013). Methodology of business ecosystems network analysis: A case study in Telecom Italia Future Centre. Technological Forecasting & Social Change, 80, 1194–1210. doi:10.1016/j.techfore.2012.11.002
Brandenburger, A., & Nalebuff , B. (1997). CoOpetition 1. A Revolutionary Mindset That Redefines Competition and Cooperation; 2. the Game Theory Strategy Thats Changing the Game of Business. Doubleday.
Chang, W.-C., Fathi, M., Wu, J.-Z., & Khakifirooz, M. (2020). Business Model Canvas and Business Ecosystem of Music Streaming Industry: Case Study of KKBOX Inc. in Taiwan. In D. Walzer (Ed.), The Handbook on Music Business and Creative Industries in Education. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/344293155
Charles, K. (2012). Understanding Social Networks: Theories, Concepts, and Findingns. New York: Oxford University Press Inc.
Chen, X. (2009). Analysis for digital content industry value chain. 2009 IEEE International Conference on Network Infrastructure and Digital Content. Beijing, China: IEEE. doi:10.1109/ICNIDC.2009.5360798
Colquitt , J., & Zapata-Phelan, C. (2007). Trends in theory building and theory testing: A five-decade study of the Academy of Management Journal. Academy of management journal, 50(6), 1281-1303. doi:https://doi.org/10.5465/amj.2007.28165855
El-Darwiche, B., Herzog, M., Singh, M., & Maalouf, R. (2015). Understanding digital content and services ecosystems. strategyand. بازیابی از https://www.strategyand.pwc.com/m1/en/reports/understanding-digital-content-and-services-ecosystems.pdf
Evens, T. (2014). Clash of TV platforms: How broadcasters and distributors build platform leadership. 25th European Regional Conference of the International Telecommunications Society (ITS): "Disruptive Innovation in the ICT Industries: Challenges for European Policy and Business" . Brussels, Belgium. doi:http://hdl.handle.net/10419/101429
Faber, A., Hernandez-Mendez, A., Rehm, S.-V., & Matthes, F. (2018). An Agile Framework for Modeling Smart City Business Ecosystems. 20th International Conference on Enterprise Information Systems. 2, ص. 39-50. Funchal, Madeira, Portugal: ICEIS. doi:10.5220/0006696400390050
Faber, A., Hernandez-Mendez, A., Rehm, S.-V., & Matthes, F. (2020). Collaborative Modelling and Visualization of Business Ecosystems. AUSTRALASIAN JOURNAL OF INFORMATION SYSTEMS, 24. doi:https://doi.org/10.3127/ajis.v24i0.2229
FAHNEHJELM, A., & THOMANDER, I. (2020). Strategic Alliance Formation in a Dynamic Environment. SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING AND MANAGEMENT. STOCKHOLM: KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY. Retrieved from https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1460599/FULLTEXT01.pdf
Feijoo, C., Go´mez-Barroso, J.-L., Aguado, J.-M., & Ramos, S. (2012). Mobile gaming: Industry challenges and policy implications. Telecommunications Policy, 36(3), 212–221. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2011.12.004
Feijoo, C., Go´mez-Barroso, J.-L., Aguado, J.-M., & Ramos, S. (2012). Mobile gaming: Industry challenges and policy implications. Telecommunications Policy, 36(3), 212–221. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2011.12.004
Feijóo, C., Maghiros, I., Abadie , F., & Gómez-Barroso, J.-L. (2009). Exploring a heterogeneous and fragmented digital ecosystem: Mobile content. Telematics and Informatics, 26(3), 282–292. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2008.11.009
Hartigh, E., & Asseldonk, T. (2004). A research framework for investigating the relation between network structure, firm strategy, and the pattern of innovation diffusion. In F. Eijnatten (Ed.), ECCON 2004 annual meeting (pp. 1-38). Driebergen, Nederland: Onbekend. Retrieved from https://bit.ly/31B5oA6
Hawe, P., Webster, C., & Shiell, A. (2004). A glossary of terms for navigating the field of social network analysis. Epidemiology and Community Health, 971-975. doi:10.1136/jech.2003.014530
Hou, H., & Shi, Y. (2020). Ecosystem-as-structure and ecosystem-as-coevolution: A constructive examination. Technovation, Article 102193. doi:https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102193
Hua, W., Leong, C., & Yu, J. (2017). Exploring User-Created Digital Content Ecosystem: A Study of China's Digital Celebrity Industry. ICIS 2017.
Iabseaindia. (2017, April 10). IAB SINGAPORE CONTENT ECOSYSTEM. بازیابی از IAB Southeast Asia & India (IAB SEA+India): https://iabseaindia.com/iab-singapore-content-ecosystem/
Iyer, B., & Basole, R. (2016, November ). ECONOMIC AND BUSINESS DIMENSIONS Visualization to Understand Ecosystems. Communications of the ACM, 59(11), 27-30. بازیابی از https://cacm.acm.org/magazines/2016/11/209135-visualization-to-understand-ecosystems/fulltext
Jacobides, M., Cennamo, C., & Gawer, A. (2018, August). Towards a theory of ecosystems. Strategic Managment, 39(8), 2255-2276. doi: https://doi.org/10.1002/smj.2904
Kannan, R., Balasundaram, S., & Andres, F. (2010). The Role of Mulsemedia in Digital Content Ecosystem Design. Proceedings of the International Conference on Management of Emergent Digital EcoSystems , (ص. 264-266). doi:https://doi.org/10.1145/1936254.1936305
Kostovska, I., Raats, T., Donders, K., & Ballon, P. (2020). Going beyond the hype: conceptualising “media ecosystem” for media management research. Journal of Media Business Studies, 1-21. doi:https://doi.org/10.1080/16522354.2020.1765668
Kunegis, J. (2016). Handbook of Network Analysis. Landau: arXiv.
Lee, Y., Moon, H.-C., & Yin, W. (2020). Innovation process in the business ecosystem: the four cooperations practices in the media platform. Business Process Management. doi:https://doi.org/10.1108/BPMJ-11-2019-0473
Leon, R.–D., Rodríguez-Rodríguez, R., Gómez-Gasquet, P., & Mula, J. (2017). Social network analysis: A tool for evaluating and predicting future knowledge flows from an insurance organization. Technological Forecasting & Social Change, 114, 103-118. doi:https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.07.032
Li, L.-q., & Zheng, Y. (2015). Research on the Reliability and Validity of Social Network Scale Based self- Reporting Method. International Conference on Engineering Management, Engineering Education and Information Technology (EMEEIT 2015) (ص. 294-297). Atlantis Press. doi:https://doi.org/10.2991/emeeit-15.2015.59
Moore , J. (1996). The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York: HarperCollins Publishers.
Moore, J. (1993, May–June). Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. Retrieved from https://hbr.org/1993/05/predators-and-prey-a-new-ecology-of-competition
Oliver, J., & Picard, R. (2020). Shaping the Corporate Perimeter in a Changing Media Industry. International Journal on Media Management, 22(2), 67-82. doi:https://doi.org/10.1080/14241277.2020.1716767
Raycheva, L. (2021). PEST Approach to Managing the Bulgarian Media Ecosystem. International Conference on Intelligent Human Systems Integration (ص. 206-211). Springer, Cham. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-030-68017-6_31
Rong , K., Hu , G., Lin , Y., Shi , Y., & Guo , L. (2015). Understanding business ecosystem using a 6C framework in Internet-of-Things-based sectors. International Journal of Production Economics, 159, 41–55. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.09.003
Rong, K., & Shi, Y. (2015). Business Ecosystems. Palgrave Macmillan. doi:https://doi.org/10.1057/9781137405920
Scott, J. (2000). Social Network Analysis: A Handbook. London: SAGE Publications.
Soeiro, F., & Conduto, A. (2014). Regional Innovation Systems and Revolutionized Sectors: the Mobile Gaming and Digital Music. EUROPEAN JOURNAL OF ECONOMICS AND MANAGEMENT, 1(2), 272-299.
Subramaniam, M., Iyer, B., & Venkatraman, V. (2019, January–February). Competing in digital ecosystems. Business Horizons, 62(1), 83-94. doi:https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.013
Whetten, D. (1989). What Constitutes a Theoretical Contribution? Academy of Management Review, 14(4). doi:https://doi.org/10.5465/amr.1989.4308371
Wieninger, S., Bittner, M., Conrad, R., & Wiesmann, A. (2020). Framework for Business Ecosystem Roles. 2020 IEEE European Technology and Engineering Management Summit (E-TEMS). Dortmund, Germany, Germany: IEEE. doi:10.1109/E-TEMS46250.2020.9111753