دانشگاه در ایران و همگرایی آنها با مؤلفههای دانشگاه سازگار شونده (مطالعه موردی دانشگاه علامهطباطبایی)
محورهای موضوعی : تخصصیسعید غیاثی ندوشن 1 , کامران مالک پور لپری 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: دانشگاه, دانشگاههای ایران, دانشگاه سازگارشونده,
چکیده مقاله :
دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با سایر ابعاد جامعه از قبیل اقتصاد، تکنولوژی، سیاست و غیره دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف، بررسی دانشگاههای ایران و همگرایی آنها با مؤلفههای دانشگاه سازگارشوند اجرا شده است که به طور موردی دانشگاه علامه-طباطبایی را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش کمی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علامهطباطبایی که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول خدمت بودند، می باشد که با اسفاده از روش نمونه گیری تصادفی 100 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که محقق پس از استخراج مؤلفههای دانشگاه سازگار شونده آن را در 46 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف تدوین کرده است. برای تعیین صحت روایی این ابزار از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید. و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است: که نتایج بدست آمده برای گویهها 87/0 گزارش شده است. برای تحلیل داهها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در قسمت آمار توصیفی از آمارههایی از قبیل میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی استفاده و در سطح آمار استنباطی از آزمونT تک نمونه برای پاسخ به سؤالات پژوهش و از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی (HSD) برای مقایسـۀ متغیرهای دموگرافیکی استفاده شد. برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاز SPSS20 استفاده گردید. طبق یافتههای تحقیق هر شش مؤلفهی دانشگاه سازگارشونده در دانشگاه علامه طباطبایی بیشتر از حد وسط گزارش شدهاند. یعنی اینکه وضعیت موجود دانشگاه علامه طباطبایی از نظر همگرایی با مؤلفه های دانشگاه سازگار شونده نسبتاً خوب میباشد.
University closely related to other aspects of society such as the economy, technology, and politics and so on. Therefore, this study aimed to investigate the Iranian Universities and their convergence is implemented with components Adaptive University that Allameh Tabataba’i University case is examined. Quantitative research is the method of survey. The population of this research was Allameh Tabataba'i University faculty members who were serving in the academic year 94-1393, is the use of random sampling of 100 subjects participated in the study. Data collecting tools, here, is questionnaire made by the researcher that were set based on components of adaptive university in items 46 with likert From totally agree to totally disagree. To verify the validity of the opinions of specialists and experts in the field were used. And to ensure the reliability of Cronbach's alpha coefficient formula is used: the results have been reported for Components 87/0. Analysis of both descriptive and inferential statistics were used .The descriptive statistics of the variables-such as mean, standard deviation, and frequency and inferential statistics, T- test to answer questions on the research and analysis of variance and Tukey test (HSD) for comparing the variables used out. To describe and analyze data from SPSS20 mail tool was used. According to research findings every six Components adaptive University of Allameh Tabatabai University have been reported more than mediocrity. This means that the current status of Allameh Tabatabai University of convergence of the adaptive component is the relatively good.