دانشگاه در ایران و همگرایی آنها با مؤلفههای دانشگاه سازگار شونده (مطالعه موردی دانشگاه علامهطباطبایی)
الموضوعات :سعید غیاثی ندوشن 1 , کامران مالک پور لپری 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: دانشگاه, دانشگاههای ایران, دانشگاه سازگارشونده,
ملخص المقالة :
دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با سایر ابعاد جامعه از قبیل اقتصاد، تکنولوژی، سیاست و غیره دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف، بررسی دانشگاههای ایران و همگرایی آنها با مؤلفههای دانشگاه سازگارشوند اجرا شده است که به طور موردی دانشگاه علامه-طباطبایی را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش کمی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علامهطباطبایی که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول خدمت بودند، می باشد که با اسفاده از روش نمونه گیری تصادفی 100 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که محقق پس از استخراج مؤلفههای دانشگاه سازگار شونده آن را در 46 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف تدوین کرده است. برای تعیین صحت روایی این ابزار از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید. و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است: که نتایج بدست آمده برای گویهها 87/0 گزارش شده است. برای تحلیل داهها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در قسمت آمار توصیفی از آمارههایی از قبیل میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی استفاده و در سطح آمار استنباطی از آزمونT تک نمونه برای پاسخ به سؤالات پژوهش و از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی (HSD) برای مقایسـۀ متغیرهای دموگرافیکی استفاده شد. برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاز SPSS20 استفاده گردید. طبق یافتههای تحقیق هر شش مؤلفهی دانشگاه سازگارشونده در دانشگاه علامه طباطبایی بیشتر از حد وسط گزارش شدهاند. یعنی اینکه وضعیت موجود دانشگاه علامه طباطبایی از نظر همگرایی با مؤلفه های دانشگاه سازگار شونده نسبتاً خوب میباشد.