روابط ساختاری سبکهای دلبستگی و نشانههای افسردگی اساسی نوجوانان با واسطهگری تحمل پریشانی و انعطافپذیری شناختی
محورهای موضوعی : روانشناسینگار قدیمی باویل علیائی 1 , منصور بیرامی 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران .
کلید واژه: سبکهای دلبستگی, نشانههای افسردگی اساسی, تحمل پریشانی, انعطافپذیری شناختی, نوجوانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین روابط ساختاری سبکهای دلبستگی و نشانههای افسردگی اساسی نوجوانان با واسطهگری انعطافپذیری شناختی و تحمل پریشانی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده که از طریق الگویابی معادلات ساختاری بر روی 352 نفر نوجوان 13-18 ساله که به روش نمونهگیری در دسترس از جامعه نوجوانان منطقه 1 شهر تبریز انتخاب شدند، انجام گرفت. دادهها با استفاده از مقیاس سبک دلبستگی کولینز و رید، مقیاس افسردگی کوتچر، سیاهه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر گردآوری شدند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر برازش مطلوب مدل فرضی پژوهش بود. بهعلاوه، نتایج نشان داد تحمل پریشانی میتواند بهعنوان عامل میانجی در رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با نشانههای افسردگی نوجوانان در نظر گرفته شود. از طرفی نتایج نشان داد انعطافپذیری شناختی میتواند رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن، ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی با نشانههای افسردگی نوجوانان را میانجیگری نماید. نتایج این پژوهش نشان داد که تحمل پریشانی و انعطاف پذیری شناختی میتوانند رابطه بین سبکهای دلبستگی و نشانه افسردگی اساسی نوجوانان را میانجیگری کنند. از نتایج این پژوهش، میتوان در جهت شناسایی علل افسردگی نوجوانان و تدوین مداخلات درمانی آنان استفاده کرد از جمله مؤلفههای تحمل پریشانی و انعطافپذیری شناختی را به نوجوانان آموزش داد.
The current study was conducted to investigate the structural relationships between attachment styles and major depressive symptoms in adolescents with the mediation of cognitive flexibility and distress tolerance. The research method is a correlation type, which was conducted through structural equation modeling on 352 adolescents aged 13-18 years old, who were selected by available sampling from the adolescent population of the 1st district of Tabriz city. Data were collected using the Collins and Reed attachment style scale, Kotcher depression scale, Dennis and Vanderwaal cognitive flexibility questionnaire, and Simmons and Gaher distress tolerance scale. Research data were analyzed using path analysis. The findings of the research indicated the optimal fit of the hypothetical research model. In addition, the results showed that distress tolerance can be considered as a mediating factor in the relationship between secure and insecure avoidant attachment styles with adolescent depression symptoms, on the other hand, the results showed that cognitive flexibility can be the relationship between secure attachment styles to mediate insecure avoidance and insecure anxiety with adolescent depression symptoms. The results of the research showed that distress tolerance and cognitive flexibility can mediate the relationship between attachment styles and the symptoms of major depression in adolescents. The results of this research can be used to identify the causes of adolescent depression and formulate therapeutic, interventions, including teaching adolescents the components of distress tolerance and cognitive flexibility.
آقایی، آلاله؛ موسوی، سیده مریم. (1399). رابطه سبکهای دلبستگی با تمایز یافتگی خود، انعطافپذیری شناختی و صمیمیت زناشویی در دانشجویان. نشریه رویش روانشناسی، 9(47)، 109-116.
صفری موسوی، سید سینا؛ ندری، مجتبی؛ امیری، میثم؛ رادفر، فرهاد؛ فرخچه، مهدی. (1398). نقش پیشبینی کنندگی انعطافپذیری روانشناختی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر افسردگی و اضطراب و استرس مبتلایان به دیابت نوع دو. مجله مطالعات ناتوانی،9(50).
فتحیآشتیانی، مینا؛ شیخ الاسلامی، راضیه. (1398). رابطه بین سبک دلبستگی و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی. مجله روانشناسی،23(90)، 134-147.
مختارنیا، ایرج؛ حبیبی، مجتبی؛ خلقی، حبیبه؛ محمدی، عفت؛ کلانتری، فاطمه. (1397). ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودسنجی افسردگی کودکان و نوجوانان. نشریه رویش روانشناسی، 7(25).
Amani, R., Majzoobi, M. R., & Azadi Fard, S. (2017). Mother-infant attachment style as a predictor of depression among female students. Journal of Midwifery and Reproductive Health, 5(1), 834-841. doi: 10.22038/JMRH.2016.7440
Beyderman, I., & Young, M. A. (2016). Rumination and overgeneral autobiographical memory as mediators of the relationship between attachment and depression. Personality and Individual Differences,98,37-41. doi: 10.1016/j.paid.2016.03.077
Bowlby, J. (1969). Attachment and los. vol I Attachment.
Brophy, K., Brähler, E., Hinz, A., Schmidt, S., & Körner, A. (2020). The role of self-compassion in the relationship between attachment, depression, and quality of life. Journal of affective disorders, 260, 45-52. doi: 10.1016/j.jad.2019.08.066
Bryan, C. J., Ray-Sannerud, B., & Heron, E. A. (2015). Psychological flexibility as a dimension of resilience for posttraumatic stress, depression, and risk for suicidal ideation among Air Force personnel. Journal of Contextual Behavioral Science, 4(4), 263-268. doi: 10.1016/j.jcbs.2015.10.002
Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of personality and social psychology, 58(4), 644. doi: 10.1037//0022-3514.58.4.644
Cummings, J. R., Bornovalova, M. A., Ojanen, T., Hunt, E., MacPherson, L., & Lejuez, C. (2013). Time doesn’t change everything: The longitudinal course of distress tolerance and its relationship with externalizing and internalizing symptoms during early adolescence. Journal of abnormal child psychology, 41(5), 735-748. doi: 10.1007/s10802-012-9704-x
Dajani, D. R., & Uddin, L. Q. (2015). Demystifying cognitive flexibility: Implications for clinical and developmental neuroscience. Trends in neurosciences, 38(9), 571-578. doi: 10.1016/j.tins.2015.07.003
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253. doi: 10.1007/s10608-009-9276-4
Elhai, J. D., Levine, J. C., O’Brien, K. D., & Armour, C. (2018). Distress tolerance and mindfulness mediate relations between depression and anxiety sensitivity with problematic smartphone use. Computers in Human Behavior, 84, 477-484. doi:10.1016/j.chb.2018.03.026
Fahs, S. C., Ulberg, R., Dahl, H. S. J., & Høglend, P. A. (2022). Parental Bonding and Relationships with Friends and Siblings in Adolescents with Depression. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6530. doi: 10.3390/ijerph19116530
Fallucco, E. M., Seago, R. D., Cuffe, S. P., Kraemer, D. F., & Wysocki, T. (2015). Primary care provider training in screening, assessment, and treatment of adolescent depression. Academic Pediatrics, 15(3), 326-332. doi: 10.1016/j.acap.2014.12.004
Felton, J. W., Collado, A., Havewala, M., Shadur, J. M., MacPherson, L., & Lejuez, C. W. (2018). Distress tolerance interacts with negative life events to predict depressive symptoms across adolescence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. doi: 10.1080/15374416.2017.1405354
Gunduz, B. (2013). The Contributions of Attachment Styles, Irrational Beliefs and Psychological Symptoms to the Prediction of Cognitive Flexibility. Educational Sciences: Theory and Practice,13(4), 2079-2085. doi: 10.12738/estp.2013.4.1702
Hankin, B. L., Oppenheimer, C., Jenness, J., Barrocas, A., Shapero, B. G., & Goldband, J. (2009). Developmental origins of cognitive vulnerabilities to depression: Review of processes contributing to stability and change across time. Journal of clinical psychology, 65(12), 1327-1338. doi: 10.1002/jclp.20625
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. Lallukka, T., Mekuria, G. B., Nummi, T., Virtanen, P., Virtanen, M., & Hammarström, A. (2019). Co-occurrence of depressive, anxiety, and somatic symptoms: trajectories from adolescence to midlife using group-based joint trajectory analysis. BMC psychiatry, 19(1), 1-8. doi: 10.1186/s12888-019-2203-7
Lass, A. N., Winer, E. S., Collins, A. C., & Rokke, P. D. (2020). The associations among distress tolerance, unhelpful coping behaviors, and symptoms of depression: A network analysis. Cognitive Therapy and Research, 44(6), 1077-1090. doi.org/10.1007/s10608-020-10131-2
Leventhal, A. M., & Zvolensky, M. J. (2015). Anxiety, depression, and cigarette smoking: A transdiagnostic vulnerability framework to understanding emotion–smoking comorbidity. Psychological bulletin, 141(1), 176. doi: 10.1037/bul0000003
Mazza, J. J., Catalano, R. F., Abbott, R. D., & Haggerty, K. P. (2011). An examination of the validity of retrospective measures of suicide attempts in youth. Journal of Adolescent health, 49(5), 532-537. doi: 10.1016/j.jadohealth.2011.04.009.
Moitra, E., & Gaudiano, B. A. (2016). A psychological flexibility model of medication adherence in psychotic-spectrum disorders. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(4), 252-257. doi.org/10.1016/j.jcbs.2016.10.003
Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of abnormal psychology, 100(4), 569. doi: 10.1037//0021-843x.100.4.569.
Norberg, M. M., Crone, C., Kwok, C., & Grisham, J. R. (2018). Anxious attachment and excessive acquisition: The mediating roles of anthropomorphism and distress intolerance. Journal of Behavioral Addictions, 7(1), 171-180. doi.org/10.1556/2006.7.2018.08
Otte, C., Gold, S. M., Penninx, B. W., Pariante, C. M., Etkin, A., Fava, M.,... & Schatzberg, A. F. (2016). Major depressive disorder. Nature reviews Disease primers, 2(1), 1-20. doi.org/10.1038/nrdp.2016.65
Rette, D. N., Arnold, M. S., McDonald, E. M., Hoptman, M. J., Collins, K. A., & Iosifescu, D. V. (2021). Influences on childhood depressive symptoms: The effects of trauma and distress tolerance across age and sex groups. Journal of Affective Disorders, 283, 373-376. doi.org/10.1016/j.jad.2021.01.064
Rottenberg, J. (2017). Emotions in depression: What do we really know. Annual Review of Clinical Psychology, 13(1), 241-263. doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032816-045252
Sajjadi, H., Kamal, S. H. M., Rafiey, H., Vameghi, M., Forouzan, A. S., & Rezaei, M. (2013). A systematic review of the prevalence and risk factors of depression among Iranian adolescents. Global journal of health science, 5(3), 16. doi: 10.5539/gjhs.v5n3p16.
Shore, L., Toumbourou, J. W., Lewis, A. J., & Kremer, P. (2018). Longitudinal trajectories of child and adolescent depressive symptoms and their predictors–a systematic review and meta‐analysis. Child and Adolescent Mental Health, 23(2), 107-120. doi.org/10.1111/camh.12220
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
Stern, J. A., Jones, J. D., Nortey, B. M., Lejuez, C. W., & Cassidy, J. (2022). Pathways linking attachment and depressive symptoms for Black and White adolescents: do race and neighborhood racism matter?. Attachment & human development, 24(3), 304-321.doi.org/10.1080/14616734.2021.1976924
Wang, T., Li, M., Xu, S., Liu, B., Wu, T., Lu, F., & Wang, J. (2019). Relations between trait anxiety and depression: A mediated moderation model. Journal of Affective Disorders, 244, 217-222. doi.org/10.1016/j.jad.2018.09.074
Weinberger, A. H., Gbedemah, M., Martinez, A. M., Nash, D., Galea, S., & Goodwin, R. D. (2018). Trends in depression prevalence in the USA from 2005 to 2015: widening disparities in vulnerable groups. Psychological medicine, 48(8), 1308-1315. doi.org/10.1017/S0033291717002781
Yoon, S., Dang, V., Mertz, J., & Rottenberg, J. (2018). Are attitudes towards emotions associated with depression? A conceptual and meta-analytic review. Journal of Affective Disorders, 232, 329-340. doi.org/10.1016/j.jad.2018.02.009