بررسی تاثیر ادراک کارکنان از مسئولیتهای اجتماعی شرکت، بر غرور سازمانی و تعهد خدمت به مشتری
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکالهه منیشداوی 1 , سید مهدی میرمهدی 2 , فتانه یاراحمدی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران
2 - دانشگاه ملایر
3 - دانشگاه ملایر
کلید واژه: : ادراک کارکنان از مسئولیتهای اجتماعی شرکت, غرور سازمانی, تعهد خدمت به مشتری, تأمین اجتماعی استان خوزستان,
چکیده مقاله :
امروزه در سازمانها، عدم احساس مسئولیت در قبال مشتریان مانع از خدمت مؤثر به ایشان می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر ادراک کارکنان از مسئولیتهای اجتماعی شرکت، بر غرور سازمانی و تعهد خدمت به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی استان اهواز است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی است جامعه آماری این پژوهش210 نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان خوزستان است. که برای تعیین حجم نمونه فرمول کوکران بهکار گرفته شد و تعداد نمونه 126 نفر برآورد شد. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پزوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامهها با به کارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تائید شد. در این پژوهش، برای بررسی و آزمون فرضیهها و مدل مفهومی، رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزارهای Pls2 و Spss 19 به کار گرفته شد. نتایج بررسی فرضیهها نشان داد مسئولیت اجتماعی بر غرورسازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین نشان داد از میان ابعاد مسئولیت اجتماعی، مسئولیت حقوقی و مسئولیت بشردوستانه از بالاترین اهمیت برخوردار است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که مسئولیت اجتماعی و تعهد خدمت به مشتری هم تأثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت غرورسازمانی بر تعهد خدمت به مشتری هم تأثیر مثبت و معناداری دارد.
In organizations today, lack of sense of responsibility towards customers prevents effective service to them.The purpose of this study was to investigate the effect of employees' perceptions of corporate social responsibilities on organizational pride and customer service commitment in Ahvaz Social Security Organization. This research is applied and descriptive. The statistical population of this research is 210 employees of the Social Security Organization of Khuzestan province. Cochran's formula was used to determine the sample size and the number of samples was estimated to be 126. Sampling in this study was simple random. The data collection tool in this study is a questionnaire. The validity of the questionnaires was confirmed by using the content validity method and their reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha. In this study, to investigate and test the hypotheses and conceptual model, the structural equation approach and Smart Pls2 and Spss 19 software were used. The results of examining the hypotheses showed that social responsibility has a positive and significant effect on organizational pride. It also showed that among the dimensions of social responsibility, legal responsibility and humanitarian responsibility are of the highest importance. The results also show that social responsibility and customer service commitment have a positive and significant effect and finally organizational pride has a positive and significant effect on customer service commitment.
.باقرزاده هوشمندی، کمال و قادری، حلیمه،)1397)، بررسی تأثیر مسیولیتپذیری اجتماعی کارکنان بر تعهد سازمانی،چهارمین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت، تهران.
حسینی، سیدمهدی؛ هاشمی، سیدعباس و نصر، علی (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتها با در نظر گرفتن نقش راهبردی شرکتی، پایاننامه ارشد، موسسه آموزشی هشت بهشت اصفهان.
راعی دهقی، مرتضی (1397). تأثیر ادراک کارکنان از مسئولیت اجتماعی بر عملکرد شغلی: مطالعهای در شرکت نفت و گاززاگرس جنوبی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابعانسانی در صنعت نفت. سال دهم، شماره 37، ص 208-184.
سیدپور، سیدمصطفی؛ صفری، علی و نصراصفهانی(1399). بررسی پیشایندها و پیامدهای غرورسازمانی، مورد مطالعه شرکت ملی نفت ایران، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوازدهم، شماره 46، ص 89-106.
سالار، جمشید و اردشیر بهرستاقی، فاطمه(1398)، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر قصد ترک خدمت با نقش واسطهای تعهد سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل حفاظت محیطزیست استان مازندران)، دومین کنفرانس ملی چشم اندازهای نوین در حسابداری.
صالحی امیری، رضا (1390) مسئولیت اجتماعی سازمانها، پژوهشنامه 61، تهران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک ، چاپ دوم.
عشایری، طاها؛ جوانمرد، محمد؛ آذرتاش، مهدی و نامیان، فاطمه (1399). تبیین تعهد سازمانی با رویکرد فرا تحلیل، فصلنامه مطالعات راهبردی ناجا، سال ششم، شماره3، پیاپی 21، ص 152-132.
Allen, N.J., Meyer, J.P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance andNormative Commitment to the Organisation. Journal of Occupational Psychology, 63, PP.1–18.
Al-Jabari, B. & Ghazzawi, I. (2019). Organizational Commitment: A Review of the Conceptualand Empirical Literature and a Research Agenda. International Leadership Journal “ILJ”, 11(1), PP.78-119.
Ashayeri, T, JavAnmard, M, Azatash, M & Namian, F(2021). Organizational Commitment with a Meta-Analytic Approach, NajaA Strategic Studies Quarterly, ,6, No. 3, 21,PP.. 152-132.(In Persian).
Awaysheh,A, Heron, R,A, Perry, T & Wilson, J, I(2020). On the Relation Between CSR and Financial Performanc, See discussions, stats, and author profiles for this publication at:PP.1-36
Adnan, S. M., Hay, D., & van Staden, C. J. (2018). The influence of culture and corporate governance on corporate social responsibility disclosure: A cross country analysis. Journal of Cleaner Production, 198, PP. 820-832.
Amoresteban, V., Galindo‐Villardon, M. P., García‐Sanchez, I. M., & David, F. (2019). An extension of the industrial corporate social responsibility practices index: New information for stakeholder engagement under a multivariate approach. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(1),PP.127-140.
Boudlaie,H,Keshavarz Nik,B & Kenarroodi, M(2020). The Impact of Corporate Social Responsibility and Internal Marketing on Employee Turnover Intentions with the Mediating Role of Organizational Commitment, Technium Social Sciences Journal Vol. 4, PP.121-134.
Brands,A,A,G(2019). The impact of organizational pride on the experienced meaningfulness of work for blue collar job,Organizational Design and Development.
Baqerzadeh Hooshmandi, K & Ghaderi, H, (2018)., The Impact of Employees' Social Responsibility on Organizational Commitment, 4th International Symposium on Management Sciences, Tehran (In Persian).
Cornel Nicolae, J & Mihaela Sabina , J(2010). Dimensions And hallenges Of Social Resplnsibility, Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 12(1),PP.238-247
Daniel, J, R(2016). Organizational Pride’s Dimensions and Context Specificity in influencing Customer Behaviors: A Study in Higher Education Service Sector, See discussions, stats, and author profiles for this publication at.
Durrah,O, Chaudhary , M, & Gharib, M(2019). Organizational Cynicism and Its Impact on Organizational Pride in Industrial Organizations,In ternational Journal of Environmentel Research anf Public Health,16,1203,PP.2-16.
Dinc, M,S(2017):Organizational commitment components and jobperformance: Mediating role of job satisfaction, Pakistan Journal of Commerce and SocialSciences (PJCSS), ISSN 2309-8619, Johar Education Society, Pakistan (JESPK), Lahore, Vol,11, Iss. 3,PP. . 773-789.
Etzioni, A. (1961). A comparative analysis of complex organizations.
Eagly, A., & Chaiken, S (1998). Attitude structure and function 4th ed.D. Gilbert,S.Fiske,&G.Lindzey,Eds.NewYork:TheHandbook of Social Psychology.
Fiernaningsih,N,. Nimran,U,. Rahardjo,K & Arifin,Z(2019). Do Work Life Balance, Organizational Pride andJob Satisfaction Affect the Intention to Leave? , International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE)ISSN: 2277-3878, Volume-8 Issue-3, PP.1217-1223.
Grigoris, G(2016). The Challenges of Corporate Social Responsibility AssessmentMethodologies, nternational Journal in Economics and Business AdministrationVolume IV, Issue 1,PP.39-55.
Guest, D. (1995). Trade Unions and Industrial Relations, In J.Storey (Ed.), Human Resource Management. A critical text, Routledge, Londo.
Hossain, M, Hossan Chowdhury, M, Evans, R & Choudhury Lema, A(2015). The Relationship Between Corporate Social Responiblity And Coroporate Financial Performance: Evidence From A Devel Eveloping Country. Corporate Ownership & Control / Vol 12, No,3, Spring Continued – 4,PP.474-487.
Halim,L ,Sumiati & Rahayu,M(2016). The Effect of Employee’s Perceptions on Corporate SocialResponsibility Activities on Organizational Commitment,Mediated by Organizational Trust, International Journal of Business and Management Invention, Vol.5 ,No. 4. PP.3-49.
Hosseini, S, M; Hashemi, S,A & Nasr, A (2015). The Impact of Social Responsibility on the Financial Performance of Companies Considering the Strategic Role of the Company, M.Sc. Thesis, Hasht Behesht Educational Institute, Isfahan, major. (In Persian).
Kim, Y., Li, H., & Li, S, (2017), “Corporate Social Responsibility and Stock PriceCrash Risk”, Journal of Banking and Finance, 43, PP. 1–13.
Kaskeen, M, Y, M(2017). Corporate Social Responsibility and Corporate
Financial Performance: Case Study of Pakistan, Universal Journal of Management ,5(10):PP. 457-476, DOI: 10.13189/ujm.2017.051001.
Kraemer, T., & H J Gouthier, M. (2014). How organizational pride and emotional exhaustion explain turnover intentions in call centers: A multi-group analysis with gender and organizational tenure. Journal of Service Management, 25(1),PP. 125-148.
Nejati,M & Ghasemi, S(2013). Corporate social responsibilityand organizational commitmentEmpirical findings from a developing country, journal of Global Responsibility,Vol. 4 No. 2,PP. 263-275
Nadeeshani, M. H. C. S. & Nishanthi, H. M. (2020). Affective Commitment: The Role ofWork-life Balance and Organizational Pride (with special reference to XYZ GloveManufacturing Company in Sri Lanka). The Conference Proceedings of 11th International Conference on Business & Information ICBI, University of Kelaniya, Sri Lanka. ISSN 2465-6399, PP. 326-348.
Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizationalcommitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal ofApplied Psychology, 59(5),PP. 603-609.
Pozo,H&Tachizawa,T(2018).Marketing and social responsibility:an exploratory study of local tourism Marketing e responsabilidade social: um estudo exploratorio do turismo local,Tourism&Management Studies,14(4),PP,39-49.
Ramzan,M, Amin,M & Abbas, M(2021). How does corporate social responsibility affect financial performance, financial stability, and financial inclusion in the banking sector? Evidence from Pakistan, Research in International Business and Finance,PP.2-9.
Rai Dehghi,M(2017).The effect of employees' perceptions of socialresponsibility on job performance: A study in the oil and gas company.(In Persian).
Seyedpour,S,M, Safari,A,&Nasr Esfahani,A.)2021)InvestigatingtheAntecedents and Consequences of Organizational Pride; Case of Nioc. Strategic studies in the oil and energy industry,Vol,12(46).PP.:89-106.(In Persian).
Salar, J & Ardeshir Behrestaghi, F (2019), The effect of social responsibility on the intention to leave the service with the mediating role of organizational commitment (Case study: General Department of Environmental Protection of Mazandaran Province), Second National Conference on New Perspectives in Accounting, Management and Entrepreneurship, Tehran.(In Persian).
Salehi Amiri, R (2011) Social Responsibility of Organizations, Research Paper 61, Tehran Expediency Council, Strategic Research Center, Second Edition.(In Persian).
Trofimov,A, Bondra, I,;Ttofimov,D; Miliutina,K&Riabchych, I(2017).Organizationalcommitment factors:role of employee work engagement, Vol. 38, No. 24, PP.1-10..
Thomas ,W. H., Ng, Yam,K, C & Aguinis, H(2019). Employee perceptions of corporate social responsibility: Effects on pride, embeddedness, and turnover, Personnel Psychology, 72(1), PP.107-137.
Tuzcu, A(2014). The Impact of Corporate Social Responsibility Perception on The Job Satisfaction and Organizational Commitment, Çankırı Karatekin University, Journal of The Faculty of Economics, and Administrative Sciences, Vol,4, No,1,PP.185-202.