بررسی تاثیر ادراک کارکنان از مسئولیتهای اجتماعی شرکت، بر غرور سازمانی و تعهد خدمت به مشتری
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیک
الهه منیشداوی
1
,
سید مهدی میرمهدی
2
,
فتانه یاراحمدی
3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران
2 - دانشگاه ملایر
3 - دانشگاه ملایر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه در سازمانها، عدم احساس مسئولیت در قبال مشتریان مانع از خدمت مؤثر به ایشان می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر ادراک کارکنان از مسئولیتهای اجتماعی شرکت، بر غرور سازمانی و تعهد خدمت به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی استان اهواز است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی است جامعه آماری این پژوهش210 نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان خوزستان است. که برای تعیین حجم نمونه فرمول کوکران بهکار گرفته شد و تعداد نمونه 126 نفر برآورد شد. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پزوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامهها با به کارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تائید شد. در این پژوهش، برای بررسی و آزمون فرضیهها و مدل مفهومی، رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزارهای Pls2 و Spss 19 به کار گرفته شد. نتایج بررسی فرضیهها نشان داد مسئولیت اجتماعی بر غرورسازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین نشان داد از میان ابعاد مسئولیت اجتماعی، مسئولیت حقوقی و مسئولیت بشردوستانه از بالاترین اهمیت برخوردار است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که مسئولیت اجتماعی و تعهد خدمت به مشتری هم تأثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت غرورسازمانی بر تعهد خدمت به مشتری هم تأثیر مثبت و معناداری دارد.
In organizations today, lack of sense of responsibility towards customers prevents effective service to them.The purpose of this study was to investigate the effect of employees' perceptions of corporate social responsibilities on organizational pride and customer service commitment in Ahvaz Social Security Organization. This research is applied and descriptive. The statistical population of this research is 210 employees of the Social Security Organization of Khuzestan province. Cochran's formula was used to determine the sample size and the number of samples was estimated to be 126. Sampling in this study was simple random. The data collection tool in this study is a questionnaire. The validity of the questionnaires was confirmed by using the content validity method and their reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha. In this study, to investigate and test the hypotheses and conceptual model, the structural equation approach and Smart Pls2 and Spss 19 software were used. The results of examining the hypotheses showed that social responsibility has a positive and significant effect on organizational pride. It also showed that among the dimensions of social responsibility, legal responsibility and humanitarian responsibility are of the highest importance. The results also show that social responsibility and customer service commitment have a positive and significant effect and finally organizational pride has a positive and significant effect on customer service commitment.
