طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد بهبود عملکرد سازمانی
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيجواد متولی طاهر 1 , محمدرضا اقبال 2 , مجید فتاحی 3
1 - دانشجو دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازاریابی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد ساری،دانشگاه آزاداسلامی ،ساری،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی ،ساری،ایران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, عملکرد سازمانی, تأمین اجتماعی, آمیخته اکتشافی, هدفمند.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد بهبود عملکرد سازمانی بود. این پژوهش به صورت توصیفی و آمیختۀ اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، جهت شناسایی مؤلفهها به مصاحبه با 10 خبره دانشگاهی حوزه بازاریابی و کارآفرینی که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب گردیدند، پرداخته شد. نمونه آماري در بخش کمی شامل 174 نفر از مدیران (عالی، میانی، عملیاتی) سازمان تأمین اجتماعی بود که به روش نمونهگیري تصادفی ساده انتخاب گردیدند. یافتههای بخش کیفی نشان میدهد این مدل دارای عوامل علی (جهتگیری کارآفرینانه، ذهنیت کارآفرینانه، نگرشهای کارآفرینانه، تفکرات فرصتطلبانه)، عوامل مداخلهگر (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ماهیت سازمانهای دولتی)، عوامل زمینهاي (ارزشهای فردی مدیران کارآفرین، قابلیتهای کارآفرینی مدیران، بازاریابی نوآورانه، قابلیت نفوذ در ساختار، ساختار سازمانی، بستر فرهنگی کارآفرینانه)، راهبردها (مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی، ساختار سازمانی منعطف، ظرفیتسازی بازاریابی پویا، ایجاد سازمان مسئولیتپذیر اجتماعی، استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایجاد خدمات نوین) و پیامدها (بهینهسازی تصمیمگیری، تمایل به خطرپذیری، افزایش ارزش بازار سازمان، بهبود شهرت سازمانی، پویایی راهبردی، رشد و تعالی سازمان) است و بازاریابی کارآفرینانه دارای ابعاد (ارزشگرایی، مشتریگرایی، نوآوریگرایی و کارآفرینیگرایی) میباشد. همچنین یافتههای بخش کمی، نشان میدهد ارزشگرایی، مشتریگرایی، نوآوریگرایی، کارآفرینیگرایی و عوامل علی به ترتیب به میزان 631/0، 741/0، 582/0، 489/0 و 551/0 بر بازاریابی کارآفرینانه تأثیر دارند و عوامل مداخلهگر و زمینهای و بازاریابی کارآفرینانه به ترتیب به میزان 350/0 و 363/0 و 328/0 بر راهبردها تأثیرگذار هستند و راهبردها نیز به میزان 719/0 بر پیامدها تأثیر میگذارند.
The purpose of this research was to design an entrepreneurial marketing model aimed at improving performance. This study was conducted in a descriptive and exploratory manner. In the qualitative part, to identify the components, interviews were conducted with 10 academic experts in the fields of marketing and entrepreneurship, selected through a purposeful judgment method. The statistical sample in the quantitative section included 174 managers (high, middle, and operational) of the Social Security Organization, selected through simple random sampling. The findings of the qualitative section indicate that this model includes causal factors (entrepreneurial orientation, entrepreneurial mindset, entrepreneurial attitudes, opportunistic thinking), intervening factors (political, social, economic, cultural, nature of government organizations), contextual factors (personal values of entrepreneurial managers, entrepreneurial capabilities of managers, innovative marketing, ability to penetrate the structure, organizational structure, entrepreneurial cultural platform), strategies (re-engineering organizational processes, flexible organizational structure, dynamic marketing capacity building, creating a socially responsible organization, using social network marketing, creating new services), and consequences (optimization of decision-making, willingness to take risks, increasing the market value of the organization, improving organizational reputation, strategic dynamics, growth and excellence of the organization). Furthermore, entrepreneurial marketing has dimensions such as value orientation, customer orientation, innovation orientation, and entrepreneurship orientation. The findings of the quantitative section show that value orientation, customer orientation, innovation orientation, entrepreneurship orientation, and causal factors affect entrepreneurial marketing by 0.631, 0.741, 0.582, 0.489, and 0.551, respectively. Additionally, intervening and contextual factors and entrepreneurial marketing influence strategies by 0.350, 0.363, and 0.328, respectively, and strategies influence results by 0.719.
1- کاکائی، حمید، طباطبایی یگانه، زینب، حقیقت، طوبی.، و دامن کشیده، مرجان. نقش بازایابی خلاق و کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار براساس مدل خودسازماندهی، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(83)، 803-791، 1400.
2- تذكري، نعیمه، فيضي، محمد.، و رسولي، اسحاق. تدوين الگوي توسعه فردي منابع انساني و بررسي تأثير آن بر عملكرد سازماني (مورد مطالعه: سازمان تأمين اجتماعي تهران)، آموزش و توسعه منابع انساني، 7(24)، 106-84، 1391.
3- رضائی، روحاله، منگلی، نسرین.، و صفا، لیلا. اثر میانجی بازاریابی کارآفرینانه در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسب و کارهاي گلخانهاي در شهرستان جیرفت، علوم ترویج و آموزش کشاورزي ایران، ۱۳(۱)، 195-209، 1396.
4- سيف، یاسر، محمدزماني، محمدرضا، شجاعي، یاسر.، و مقدم، رضا. بازاريابي كارآفرينانه، قابليتهاي بازاريابي و عملكرد كسب وكارهاي پروژه محور، مدیریت بازرگانی، 10(۱)، 164-145، 1397.
5- حاجی حسنی، مهناز، بابالحوائجی، فهیمه، و حریری، نجلا. مطالعه تصویر ذهنی سازمانی کتابداران از کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی، نظامها و خدمات اطلاعاتی، 6(2)، 89-81، 1396.
6- سلیمانی، عباس.، پورعزت، علی اصغر.، و اسماعیلی گیوی، محمدرضا. تصویرپردازی از آینده سازمان تأمین اجتماعی ایران از طریق سناریوپردازی، آیندهپژوهی دفاعی 5(17)، 117-93، 1399.
7- عندليب اردكاني، داوود و رستمي، خدامراد دوركاري و ارتقاي عملكرد سازماني، كاوشهاي مديريت بازرگاني، 8(16)، 159-141، 1395.
8- محبتطلب، علی و رضوانی، مهران. مدلیابی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش ویژة برند مشتریمحور در صنایع غذایی لبنی؛ مطالعه با تمرکز بر برند کاله، تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2)، 138-123، 1397.
9- تقیزاده، مسعود، دلافروز، نرگس، قلیپور سلیمانی، علی.، و حقیقت دوستی سیار، وحید. طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی، مدیریت و توسعه کسبوکار، 12(1)،90-79، 1400.
10- مرادزاده، عبدالباسط، یعقوبی، نورمحمد.، و صفورا، ژیلا. ارائه الگوی بازاریابی کارآفرینانه در صنایع دستی با رویکرد خلق محصولات مشتریمحور، مطالعات رفتار مصرفکننده، 8(2)، 91-74، 1400.
11- فروزنده، محمدرضا، ثانویفرد، رسول، و حمیدیزاده، علی. طراحی و تبیین مدل بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی برای استارتآپهای خدمات بانکی، راهبردهای بازرگانی، 17(15)، 18-1، 1399.
12- فاطمیمقدم، فاطمه، سعیدی، پرویز، و سمیعی، روحاله. طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد ترکیبی مدلسازی ساختاری تفسیری - دلفی فازی، مطالعات کارآفرینی و توسعهپایدار کشاورزی، ۷(۱)، ۸۶-۷۱، ۱۳۹۹.
13- حسنپور، اسماعیل، و گیتینژاد، محمدرضا. برنامهریزی منطقهای در تدوین الگوی بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای نوپای نوآور ایرانی، فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 10(2)، 588-577، 1399.
14- اللهدادی، مهدی، تاجزاده نمین، ابوالقفضل، ایراندوست، منصور، و سلطانپناه، هیرش. طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش فراترکیب و دلفی (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط غرب کشور)، انجمن علوم مدیریت ایران، 13(49)،90-72، 1397.
15- آذر، عادل.، و خسروانی، فرزانه. تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسأله). تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ دوم، 1398.
16- داوري، علی.، و رضازاده، آرش. مدلسازي معادلات ساختاري با نرمافزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، 1397.
17- Sadiku- Dushi, N., Dana, L. P., and Ramadani, V. Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance. Journal of Business Research, 100, 86-99, 2019.
18- Shahzad, F., Xiu, G., and Shahbaz, M. Organizational culture and innovation performance in Pakistan's software industry, Technology in Society, 51, 66-73, 2017.
19- González- Rodríguez, M. R., Jiménez- Caballero, J. L., Martín-Samper, R. C., Köseoglu, M. A., and Okumus, F. Revisiting the link between business strategy and performance: Evidence from hotels, International Journal of Hospitality Management, 72, 21-31, 2018.
20- Hoque, A. S. M. M., and Awang, Z. Does gender difference play moderating role in the relationship between entrepreneurial marketing and Bangladeshi SME performance? Accounting, 5(1), 35-52, 2019.
21- Amjad, T., Rani, S. H. B. A., and Sa'atar, S. B. Entrepreneurial Marketing Theory: Current Developments and Future Research Directions. SEISENSE Journal of Management, 3(1), 27-46, 2020.
22- Crick, James M. Crick, Dave and Chaudhry, Shiv. Entrepreneurial marketing decision- making in rapidly internationalising and deinternationalising start-up firms, Journal of Business Research, Elsevier, 113(3), 158-167, 2020.
23- Morris, M. H., Schindehutte, M. and Laforge, R. Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives, Journal of Marketing Theory and Practice, 10, 1-19, 2002.
24- Kolongahapitiya K.H.M.A.R. Progression of Theory of Entrepreneurial Marketing, International Journal of Engineering Technologies and Management Research, 5(5), 41-57, 2018.
25- Hamali, S. The Effect of Entrepreneurial Marketing on Business Performance: Small Garment Industry in Bandung City, Indonesia, Developing Country Studies, 5(1), 24- 30, 2015.
26- Becherer, R.C., Helms, M.M. and McDonald, J.P. The Effect of Entrepreneurial Marketing on Outcome Goals in SMEs, New England Journal of Entrepreneurship, 15(1/2), 7-18, 2012.
27- Lincoln, Y., and Guba, E. Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research and Development, 30, 233-252, 1982.
28- Faisal, M. Banwet, D.K. and Shankar, R. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4), 535-552, 2006.