تعیین رابطه بین پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان دنا
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعطاالله سعیدی جو 1 , علی سینایی 2
1 - دانشگاه آزاد یاسوج
2 - دانشگاه خلیج فارس بوشهر
کلید واژه: استرس , پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
آموزش و پرورش دانش آموزان همواره مورد توجه صاحب نظران و متخصصان امر بوده است. در واقع به منظور ایجاد بستری مناسب برای داشتن جامعه ای سالم و پویا، باید به آموزش و پرورش توجه ویژه ای گردد هدف از اين پژوهش تعیین رابطه بین پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان دنا بود. جامعه آماري پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی شهرستان دنا در سال تحصيلي 1400 انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع توصيفي پيمايشي و ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه استرس ادراک شده-14 (PSS-14) توسط کوهن، کامارک و مرملستین (1983) و ریزنمرات دانش آموزان بودند. با استفاده از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چند گانه داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده پژوهش نشان داد که استرس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار دارد. بر اساس این یافته نتیجه می گیریم که استرس و پیشرفت تحصيلي ارتباطی کاملا وابسته به هم دارند.
Education of students has always been the focus of experts and experts. In fact, in order to create a suitable platform for having a healthy and dynamic society, special attention should be paid to education. The purpose of this research was to determine the relationship between academic progress and stress of the third middle school students of Dana city. The statistical population of the research included 100 male and female students of the third middle school of Dana city in the academic year of 1400. The research method was a descriptive survey, and the data collection tool was Perceived Stress Questionnaire-14 (PSS-14) by Cohen, Kamark and Mermelstein (1983) and student scores. The data was analyzed using the statistical methods of Pearson's correlation coefficient and multiple regression. The results of the research showed that stress has a significant relationship with students' academic progress. Based on this finding, we conclude that stress and academic progress are completely interdependent.
فارسی
• براون، داگلاس(1381)، اصول يادگيري و آموزش زبان ،ترجمه فهيم منصور،تهران:رهنما.صص 44-49
• حاتم زاده سرکشتی، نازنین (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین فرهنگ کلاس درس ، سبک یادگیری و میزان خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ششم شهرستان دلفان، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. دوره 2 شماره2، صص 24-57.
• راتوس. اسپنسر. ا. (1375). روانشناسی عمومی(ترجمه حمزه گنجی) چاپ اول.تهران:انتشارات ویرایش.
• ساجدي، رقیه(1390)، بررسي رابطه بين سبكهاي يادگيري و ميزان خلاقيت دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، نشریه دانشگاه علوم پزشكي سمنان،دوره 3 ، شماره 2 ، صص 56-62
• سیف هاشمی، فخرالسادات (1393) بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت مدیران مدارس شهر اصفهان. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیستم، شماره 1،صص59-41.
• سیف، علی اکبر. (1382) روان شناسی پرورشی. چاپ هشتم.تهران: نشرآگاه
• کونانی, افروز؛ منیر امیری؛ عیسی زمانیان و حیدری پور، حکمت الله (1394) بررسی رابطه سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهرستان کوهدشت، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 2 شماره7، صص 445-675.
منابع لاتین:
• Chadha, N.K. (2001). Causal antecedents of self. Concept, Locus of control and academic achievement, A part analysis. Journal of psychology. 32 (4 ) 2 64 -268.
• Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior; 24: 385-396
• Felder, R.M. & Silverman, L.K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education.Engineering Education, 78 ( 7 ), 674 -681.
• Norasyikin Omar , Mimi Mohaffyza Mohamad, Aini Nazura Paimin,(2015), Dimension of Learning Styles and Students’ Academic Achievement, 4th World Congress on Technical and Vocational Education and Training (WoCTVET), 5th–6th November 2014, Malaysia
• Slavin, R. E. (1991), Eduational phsychology ( teaching in practice). (3th ed). Boston: Allyn and Bocon.
• Sternberg, R.J. (1999). An interactive framework for understanding mind in context. Cambridge university press. American Psychologist, 2 (44 ), 223 -248.
• Sternberg, R.J., and Grigorenko, E.L. (1997), Are cognitive still in styles still in style? American psychologist, vol.52(7), 700- 712.
• Steyn, T. & Maree, J.E. (2002). A Profile of first year student’s Learning. preferences and study orientation in mathematics. Pretoria: university of Pretoria south Africa.