تدوین الگوی توسعه ارتباط دانشگاه و بنگاههای کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : توسعه شبکه های تعاملیسیدمجتبی موسوی نقابی 1 , مرتضی انوشه 2
1 - مجتمع آموزش عالی گناباد
2 - دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
کلید واژه: دانشگاه, بنگاه¬های کوچک و متوسط, ارتباط, صنعت,
چکیده مقاله :
بنگاههای کوچک و متوسط به دلیل محدودیتهای دانشی و مالی برای نوآوری بیشتر از بنگاههای بزرگ متکی بر منابع بیرونی دانش هستند و از همین رو، برقراری ارتباط با دانشگاه برای بنگاههای کوچک و متوسط از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حالی که تجارب چند دهه اخیر ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان میدهد که این ارتباط بیشتر متمرکز بر صنایع بزرگ بوده و بنگاههای کوچک تا حدود زیادی از ارتباط با دانشگاه بیبهره بودهاند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها، پس از مصاحبه با خبرگان و بررسی اسناد مرتبط الگوی توسعه ارتباط دانشگاه و بنگاههای کوچک و متوسط تدوین گردید. بر اساس نتایج تحلیل دادهها، به منظور توسعه ارتباط دانشگاه و بنگاههای کوچک و متوسط لازم است یک سامانه اینترنتی و دفاتری در سطح استانها و سطح ملی برای شناسایی نیازها و مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط و راهبری ارتباط منسجم آنها با دانشگاه ایجاد شود؛ چرا که تعداد و پراکندگی این بنگاهها زیاد بوده و به دلیل محدودیت منابع نمیتوانند بر خلاف بنگاههای بزرگ تشکیلاتی را در درون خود برای برقراری ارتباط با دانشگاه ایجاد نمایند. همچنین جهت افزایش اثربخشی محوریت ارتباط دانشگاه و بنگاههای کوچک و متوسط به جای یک بنگاه باید بر ایجاد ارتباط دانشگاه با شبکهای از بنگاههای کوچک و متوسط مشابه متمرکز باشد؛ به نحوی که تیمهای عارضهیابی متشکل از خبرگان دانشگاهی، عارضههای مشترک بنگاههای عضو این شبکهها را شناسایی و پروژههای مشترکی را برای برطرف نمودن آنها تعریف نمایند. در نهایت، برای رفع عارضهها و اجرای پروژههای بهبود، جلب مشارکت مادی و معنوی تمامی نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی، به دلیل محدودیت منابع مالی بنگاههای کوچک و متوسط، امری ضروری است
Small and medium-sized enterprises (SMEs) rely on external sources of knowledge more than large enterprises due to knowledge and financial limitations for innovation, and therefore, collaboration with the university is more important for SMEs. However, history of the recent decades of university-industry collaboration in Iran shows that this collaboration is more focused on large industries. In the current research, using the grounded theory, after interviewing experts and reviewing relevant documents, the model of developing the university -SME’s collaboration was formulated. Based on the results of data analysis, in order to develop the collaboration between universities and SME’s, it is necessary to set up an Internet site, offices at the provincial and national levels to manage this relationship; Because SME’s due to limited resources cannot create organizations within themselves to communicate with the university. To increase the effectiveness of joint projects, the university should be connected to a network of SME’s instead of one firm, and diagnostic teams consisting of academic experts should identify the common problems of these networks. Finally, in order to implement improvement projects, it is necessary to attract the participation of all public, public and private institutions, due to the limited financial resources of SME’s
1. احمدی، زهرا، (1395). شناسایی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت. صنعت و دانشگاه، 8(29)، 63-72.
2. احمدی، زهرا، (1392). ارائه الگوی مناسب ارتباط دانشگاه با صنایع SMEs با رویکرد آمیخته. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام.
3. اشتراوس، انسلم، کوربین، جولیت، (1391). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه¬ای، ترجمه: ابراهیم افشار، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
4. بازرگان، عباس.(1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: دیدار.
5. باقرزاده خواجه، مجید و نوروزی لامع، بهناز، (1391). بررسی راهکارهای ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با صنایع کوچک و متوسطSMEs (مطالعه موردی: شرکتهای قطعات خودرو تبریز)، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبو کارهای دانشبنیان، بابلسر.
6. جعفری، زهرا، ابراهیم پور ازبری، مصطفی و اکبری، محسن، (1397). تاثیر ارتباط دانشگاه و صنعت بر عملکرد پایدار شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری نوآوری، کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی صنایع ایران، اصفهان.
7. جعفری، زهرا، ابراهیم پور ازبری، مصطفی، اکبری، محسن. (1400). نقش تأثیر ارتباط دانشگاه و صنعت در بهبود عوامل مؤثر در عملکرد پایدار شرکتهای کوچک و متوسط. سیاست نامه علم و فناوری، 11(2), 17-34.
8. حسنقلیپور طهمورث، ایروانی محمد جواد، نوتاش محمدرضا، انوشه مرتضی، موسوی نقابی سید مجتبی. (1394). طراحی مدل توسعه صنایع کوچک و متوسط مورد مطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی. فرایند مدیریت و توسعه. ۲۸ (۳) :۲۱-۴۶.
9. خداشناس، میثم، رضایی، منصور، (1393). مدل بومی کارآفرینی هنر: تعامل دانشگاه و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط؛ مطالعه موردی: کارگاههای مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز. پژوهش هنر، 4(7): 83-88.
10. شفیعی، مسعود، رحمانپوری، محمد، بهادری، مرتضی. (1391). بررسی موانع و راهکارهای ارتباط صنعت و دانشگاه (مورد مطالعه: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ). نوآوری و ارزش آفرینی، 1(1), 1-14.
11. شهبازی، کیومرث، حسنی، محمد. (1393). اهمیت کانالهای مختلف انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت در صنایع ایران. مجله آموزش عالی ایران، 6(1), 29-.
12. شهرستانی، سیده فاطمه، (1395). پارکهای علم و فناوری پل ارتباطی صنعت و دانشگاه به منظور تحقق اقتصاد دانشبنیان، چهارمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهبود کسبوکار، مشهد.
13. صفدری رنجبر، مصطفی، توکلی، غلامرضا، سلامی، سیدرضا. (1395). همکاریهای علمی و فناورانه میان دانشگاه و صنعت (روند تاریخی، اهداف، چالش ها و سازوکارها). فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 14(27)، 5-16.
14. مرادی، یزدان، نوری، سیامک، (1399). بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب روشهای همکاری کارآفرینانه با دانشگاه از سوی صنایع کوچک و متوسط (SMEs )، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری.
15. معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (1398). صنعت، معدن و تجارت به روایت آمار: گزارش مقدماتی عملکرد سال 1397، برگرفته از سایت www.mimt.gov.ir.
16. مقدس نوده، مارال. (1398). بررسی چالشهای همکاری دانشگاه-صنعت (مورد مطالعه: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ). مدیریت نوآوری، 8(1)، 89-106.
17. موسوی نقابی، سید مجتبی، انوشه، مرتضی. (1399). تدوین الگوی توسعه شبکهای بنگاههای کوچک و متوسط: ارائه نظریه داده بنیاد. مدیریت بازرگانی، 12(4)، 1030-1049.
18. موسوی نقابی، سیدمجتبی و انوشه، مرتضی، (1400). بررسی تاثیر ایجاد زیرساختهای صنعتی بر توسعه کارآفرینی در حوزه صنایع کوچک و متوسط، دومین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان.
19. نظری، محسن، حسنقلیپور، طهمورث، سلیمانی، غلامرضا، موسوی نقابی، سیدمجتبی. (1396). توسعه شبکههای بینبنگاهی راهکار بهکارگیری ظرفیت بلااستفاده بنگاههای کوچک و متوسط تولیدی: ارائه نظریه داده بنیاد. مدیریت بهرهوری، 11(1(40))، 7-48.
20. نعمتی، محمدعلی، محمد زرین جویی، حمیده رشادت جو، (1399). نقش دانشگاه و صنعت در اکوسیستم نوآوری در راستای تحقق نوآوری پایداری در کشور، نوآوری و ارزش آفرینی، 9(17)، 199-210.
21. نوری، سیامک، مرادی، یزدان (1396). بررسی روشهای تعامل و همکاری بین دانشگاه و صنایع کوچک و متوسط، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، تهران.
22. نوری، سیامک، مرادی، یزدان (1398). بررسی موانع درک شده توسط صنایع کوچک و متوسط (SMEs) در همکاری فناورانه با دانشگاه ها، نوآوری و ارزش آفرینی، 8(15)، 41-58.
23. Alexander, A., Martin, D. P., Manolchev, C., & Miller, K. (2020). University–industry collaboration: using meta-rules to overcome barriers to knowledge transfer. The Journal of Technology Transfer, 45(2), 371-392.
24. Apa, R., De Marchi, V., Grandinetti, R., & Sedita, S. R. (2021). University-SME collaboration and innovation performance: the role of informal relationships and absorptive capacity. The Journal of Technology Transfer, 46(4), 961-988.
25. Avalos-Quispe, G. A., & Hernández-Simón, L. M. (2019). Open innovation in SMEs: Potential and realized absorptive capacity for Interorganizational learning in dyad collaborations with academia. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 5(3), 72.
26. Ayandibu, A. O., & Houghton, J. (2017). The role of Small and Medium Scale Enterprise in local economic development (LED). Journal of Business and Retail Management Research, 11(2), 133-139.
27. Azagra-Caro, J. M., Barberá-Tomás, D., Edwards-Schachter, M., & Tur, E. M. (2017). Dynamic interactions between university-industry knowledge transfer channels: A case study of the most highly cited academic patent. Research Policy, 46(2), 463-474.
28. Azman, N., Sirat, M., Pang, V., Lai, Y. M., Govindasamy, A. R., & Din, W. A. (2019). Promoting university–industry collaboration in Malaysia: stakeholders’ perspectives on expectations and impediments. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(1), 86-103.
29. Bryant, A. (2017). Grounded theory and grounded theorizing: Pragmatism in research practice: Oxford University Press.
30. Cin, B. C., Kim, Y. J., & Vonortas, N. S. (2017). The impact of public R&D subsidy on small firm productivity: evidence from Korean SMEs. Small Business Economics, 48(2), 345-360.
31. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches: Sage publications.
32. Deschamps, I., Macedo, M. G., & Eve-Levesque, C. (2013). University-SME collaboration and open innovation: Intellectual-property management tools and the roles of intermediaries. Technology Innovation Management Review, 3(3).
33. Filip, D. (2013). Interactive learning in SME-University collaborations: A conceptual framework for facilitating interaction. University-Industry Interaction Conference.
34. Fischer, B. B., Schaeffer, P. R., Vonortas, N. S., & Queiroz, S. (2018). Quality comes first: university-industry collaboration as a source of academic entrepreneurship in a developing country. The Journal of Technology Transfer, 43(2), 263-284.
35. Garcia-Perez-de-Lema, D., Madrid-Guijarro, A., & Martin, D. P. (2017). Influence of university-firm governance on SMEs innovation and performance levels. Technological Forecasting and Social Change, 123, 250–261.
36. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research: Routledge.
37. Howard-Payne, L. (2016). Glaser or Strauss? Considerations for selecting a grounded theory study. South African Journal of Psychology, 46(1), 50-62.
38. Ivascu, L., Cirjaliu, B., & Draghici, A. (2016). Business model for the university-industry collaboration in open innovation. Procedia Economics and Finance, 39(November 2015), 674-678.
39. Jones, J., & de Zubielqui, G. C. (2017). Doing well by doing good: A study of university-industry interactions, innovationess and firm performance in sustainability-oriented Australian SMEs. Technological Forecasting and Social Change, 123, 262-270.
40. Karlsson, J., Booth, S., & Odenrick, P. (2007). Academics’ strategies and obstacles in achieving collaboration between universities and SMEs. Tertiary Education and Management, 13(3), 187-201.
41. Kobarg, S., Stumpf-Wollersheim, J., & Welpe, I. M. (2018). University-industry collaborations and product innovation performance: The moderating effects of absorptive capacity and innovation competencies. The Journal of Technology Transfer, 43(6), 1696-1724.
42. Lasagni, A. (2012). How can external relationships enhance innovation in SMEs? new evidence for Europe. Journal of Small Business Management, 50(2), 310–339.
43. Lewis-Pierre, L., Kovacich, J., & Amankwaa, L. (2017). The application of grounded theory: An example from nursing workforce research. The Qualitative Report, 22(5), 1269.
44. Manzoor, F., Wei, L., & Sahito, N. (2021). The role of SMEs in rural development: Access of SMEs to finance as a mediator. Plos one, 16(3), e0247598.
45. Messeni Petruzzelli, A., & Rotolo, D. (2015). Institutional diversity, internal search behaviour, and joint-innovations: Evidence from the US biotechnology industry. Management Decision, 53(9), 2088–2106.
46. Mgonja, C. (2017). Enhancing the university-industry collaboration in developing countries through best practices. International Journal of Engineering Trends and Technology (IJETT), 50(4).
47. Moradi, Y., & Noori, S. (2020). Entrepreneurial cooperation model between university and SMEs: a case study in Iran. Sustainability, 12(21), 9140.
48. Moraes Silva, D. R. D., Lucas, L. O., & Vonortas, N. S. (2020). Internal barriers to innovation and university-industry cooperation among technology-based SMEs in Brazil. Industry and Innovation, 27(3), 235-263.
49. Nazari, M., Hasangholipour, T., Soleimani, G., Abbasian, E., Moussavi Neghabi, S. M., (2017). Investigation of the Productivity of Networking Activities and Improvement Projects on the Sales and Employment of Iranian Agricultural Clusters. Iranian Economic Review, 21(1), 45-70. doi: 10.22059/ier.2017.60862
50. Ogbari, M. E., Esho, E., Olokundun, M. A., Ogunnaike, O. O., & Atolagbe, T. M. (2018). Technology Entrepreneurship: Pathway to Industry-University Engagement. Covenant Journal of Entrepreneurship, 1(3).
51. Pinto, H., Fernandez-Esquinas, M., & Uyarra, E. (2015). Universities and knowledge-intensive business services (KIBS) as sources of knowledge for innovative firms in peripheral regions. Regional Studies, 49(11), 1873-1891.
52. Rezapour Nasrabad, R. (2018). Criteria of validity and reliability in qualitative research. Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 6(4), 493-499.
53. Rõigas, K., Mohnen, P., & Varblane, U. (2018). Which firms use universities as cooperation partners? A comparative view in Europe. International Journal of Technology Management, 76(1–2), 32–57.
54. Shi, X., Wu, Y., & Fu, D. (2020). Does University-Industry collaboration improve innovation efficiency? Evidence from Chinese Firms⋄. Economic Modelling, 86, 39-53.
55. Sinkovics, R. R., Penz, E., & Ghauri, P. N. (2008). Enhancing the trustworthiness of qualitative research in international business. Management International Review, 48(6), 689-714.
56. Temel, S., Scholten, V., Akdeniz, R. C., Fortuin, F., & Omta, O. (2013). University–industry collaboration in Turkish SMEs: Investigation of a U-shaped relationship. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 14(2), 103-115.
57. Tseng, F.-C., Huang, M.-H., & Chen, D.-Z. (2020). Factors of university–industry collaboration affecting university innovation performance. The Journal of Technology Transfer, 45(2), 560-577.
58. Urquhart, C. (2012). Grounded theory for qualitative research: A practical guide: Sage.
59. Vollstedt, M., & Rezat, S. (2019). An introduction to grounded theory with a special focus on axial coding and the coding paradigm. Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education, 81-100.
60. Vonortas, N., & Zirulia, L. (2015). Strategic technology alliances and networks. Economics of Innovation and New Technology, 24(5), 490-509. doi:10.1080/10438599.2014.988517
61. Wickramasinghe, V., & Malik, K. (2016). Exploring motivations for university-industry collaboration in Sri Lanka. Paper presented at the R&D Management Conference.
62. Zivdar, M., & Sanaeepour, H. (2022). Dimensions and strategies of sustainable rural entrepreneurship ecosystem: An explorative-mixed research study. The Qualitative Report, 27(3), 626-647.