اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی
محورهای موضوعی : قرآن و روان شناسی
1 - iup
2 - iybv
کلید واژه: قرآن# مهارتهای زندگی# روابط دوستی # جنس مخالف#,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی (شاخۀ سلامت روان در روابط دختر و پسر) بر نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف صورت گرفت. به این منظور پژوهشی در قالب یک طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع دو گروهی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دبیرستانهای منطقه دو تهران بود. نمونه آماری شامل شصت دانشآموز بود که از میان دو پایۀ تحصیلی از یک مدرسه انجام شد؛ به این صورت که دو کلاس از پایه نهم و دو کلاس از پایه دهم به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته (نگرش به ارتباط قبل از ازدواج) با سی سوال بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی (شاخه سلامت روان در روابط دختر و پسر) بر متغییر وابستۀ نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف تأثیر داشته و بررسی دادههای آماری نیز بیانگر معنیدار بودن تغییرات در شاخص نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف است.
The present research has been done in order to investigate the impact of teaching life skills based on Quran (branch of mental health in female and male relationships) on the high school girls’ attitude towards friendship with the opposite sex. For this purpose, a research was conducted in the form of a quasi-experimental plan with pre-test and post-test and follow-up test in two groups. The statistical population of this research consisted of all students of high schools existing in the second region of Tehran Municipality. The statistical sample included 60 students from two different levels in the same school, i.e. two class groups from the 9th level and two class groups from the 10th level were selected by accessible sampling. Samples were randomly assigned to the controlling group and the experimenting group. The instrument used for this test was a researcher made questionnaire (on the attitude towards building relationship before the marriage) consisting of 30 questions. Repeated measures analysis of variance was used to analyze data. The research findings showed that teaching life skills based on Quran (branch of mental health in female and male relationships) has had an impact on the variable of high school girls’ attitude towards friendship with the opposite sex. Besides, analyzing the statistical data indicates the significance of the changes in the index of high school girls’ attitude towards friendship with the opposite sex.
قرآن کریم (1393). مترجم حسین انصاریان، سازمان دار القرآن کریم، نشر تلاوت.
احمدی، محمد رضا با همکاری جمعی از محققان (1386). روابط پسر و دختر، قم: نشر معارف.
جاويد، محمدجواد (1391). فرهنگ دوستي اسلامي ناظر به روابط اجتماعي- حقوقي دختر و پسر. مجله زن در فرهنگ و هنر، 4(2)، 121- 141.
دارانی، هما؛ مهرابی، حسینعلی؛ کجباف، محمدباقر؛ عابدی و محمدرضا (1387). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر افزایش آگاهی از آسیبهای ناشی از روابط آسیب زای دختر و پسر بر نگرش دانشآموزان دختر.
زندهدل، محیا (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی بر روی نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی.
صاحب الزمانی، محمد؛ صفوی، محبوبه و ریاضی، سیده رباب (1384). بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دختران دبیرستانهای منطقه 14 تهران نسبت به دوستی با جنس مخالف. فصلنامه علوم پزشکی، 15(4)،207 - 217.
عبدلی، ستاره (1390). تأثیر آموزش روابط سالم بر پیشرفت تحصیلی و تغییر نگرش دانشآموزان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
قائمی، علی (1368). خانواده و تربیت کودک، تهران: انتشارات امیری.
لطف آبادی، حسین (1379). روان شناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی. جلد اول، تهران: نشر سازمان ملی جوانان.
محمودیان، مجید؛ خوش کنش، ابوالقاسم و صالح صدق پور، بهرام (1387). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی بر افسردگی دانشجویان. فصلنامه تخصصی پژوهشهای میان رشتهای قرآنی.
یوسفی، زهرا و عابدی، محمدرضا (1386). بررسي اثربخشي آموزش روابط سالم با رويکرد يادگيري اجتماعي بر افزايش آگاهي دختران از روابط آسيب زاي دختران و پسران. فصلنامه اصول بهداشت رواني، 9(35)، 160-153.
یوسفی، زهرا؛ عابدی، محمدرضا و هویدافر، رضوان (1386). سالم سازی روابط دختران و پسران. فصلنامه تازههای رواندرمانی، 44 و 43، 87-96.
Rizvi SM . (1994) Marriage and Morals in Islam. Ontario: Islamic education and information center publisher, 40-45.