تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندي سازمانی در صنعت هتل داری (مطالعه موردی: هتل پارسیان آزادی خزر)
محورهای موضوعی :جعفر بهاری 1 , مهدی کروبی 2 , شهلا بهاری 3 , سمیرا محمدی 4
1 - دانشگاه علم و فرهنگ
2 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 - دانشگاه پیام نور تبریز
4 - دانشگاه علم و فرهنگ تهران
کلید واژه: هوش هیجانی#رفتار شهروندي سازمانی#اسمارت پی. ال. اس.#صنعت هتل­, داری,
چکیده مقاله :
در دنیای بسیار رقابتی امروز، سازمانها در جستجوی شیوههای نوین جهت حداکثر نمودن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. بزرگترین و اصلیترین سرمایه هر سازمان، سرمایه انسانی آن است که سایر سرمایهگذاریهای سازمان را تحتالشعاع قرار میدهد و دستیابی به اهداف سازمانها تا حد زیادی در گرو عملکرد مناسب و صحیح کارکنان است. امروزه عملكرد سازماني برجسته از طريق تلاشهای كاركنان معمولي کسب نمیشود، بلکه از دلايلی که باعث موفقيت سازمانهای بزرگ میشود وجود كاركناني است كه فراتر از وظايف رسمي خود تلاش مینمایند. تحقیق حاضر با هدف تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندي سازمانی در صنعت هتلداری در هتل پارسیان آزادی خزر چالوس در تابستان 139۸ صورت پذیرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونهگيري تصادفي ساده و با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان هتل پارسیان آزادی خزر چالوس در نظر گرفته شده است. جهت تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه ۸۹ نفر بهدست آمد. همچنین، براي انجام نمونهگیري، از روش نمونهگيري تصادفي ساده استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که هوش هیجانی و هر یک از ابعاد آن تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندي سازمانی دارند. همچنین نشانداده شد که متغير آگاهی اجتماعی دارای بزرگترین مقدار ضریب مسیر است و تأثیر آن نسبت به سایر متغیرها بر رفتار شهروندي سازمانی بیشتر است.
In today's highly competitive world, organizations are looking for new methods to maximize the performance and effort of their employees. The largest and most important capital of any organization, is it's human capital, that overshadowes other investments of the organization, and the achievement of the goals of the organizations largely depends on the proper functioning of the staff. Today, outstanding organizational performance can not be obtained merely from ordinary staff efforts. One of the reasons underling successes in large organizations is the fact that their staff performance is beyond their formal tasks. Present research aimed to Impact of Emotional Intelligence (EI) on Organizational Citizenship Behavior (OCB) in the hotel industry in Parsian Azadi Khazar Hotel Chalus has been done in the summer of 2019. The data required for this research is collected by simple random sampling method and with tools of questionnaire. Also, structural equation method has been used by the Smart pls software to analyze data. The method of research is descriptive and correlational and Statistical population of this research is considered all employees of Parsian Azadi Khazar Hotel Chalus. To determine the sample size, Cochran's formula was used and sample size of 89 people was obtained. Also, simple random sampling method was used for sampling. The results showed that the Emotional Intelligence (EI) and every one of its dimensions on Organizational Citizenship Behavior (OCB) have a positive and significant impact. and also it was shown that Social Awareness variable has the largest is path coefficient and its impact on Organizational Citizenship Behavior (OCB) is higher than other variables.
برادبري، تراويس و گريوز، جين. (2005/1384). هوش هيجاني (مهارت ها و آزمون ها). ترجمه مهدي گنجی. تهران: نشر ساوالان.
بهاروند، فتانه؛ گوران، میلاد و یعقوبی، نور محمد. (۱۳۹۷). «مدلیابی معادلات ساختاری رابطه هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی». فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی. سال۱۱، شماره ۴۰. صص ۱۹۰- ۲۱۴.
بهاری، جعفر؛ صالحی، صادق و بذله، مرجان. (1397). «تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر رضایت شغلی کارکنان در صنعت هتلداری مورد مطالعه: هتلهای پنج ستاره شهر تبریز». دو فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری. سال 6، شماره 11. صص 27- 56.
بهاری، جعفر؛ فراهانی، بنفشه؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان و بهاری، حامد. (1395). «تأثیر رضایت مشتری و تصویر برند بر وفاداری به برند در صنعت هتلداری (مطالعه موردی: هتلهای پنج ستاره شهر تبریز)». فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری. دوره پنجم، شماره نوزدهم. صص 1- 18.
جعفری سیریزی، مهدی؛ اسماعیلی، انور؛ خدایاری زرنق، رحیم؛ عربلو، جلال و فرجی، عبیدالله. (۱۳۹۸). «ارتباط هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با گرایش به رفتارهای کاری انحرافی در کارکنان بیمارستانهای منتخب شهر تهران». فصلنامه بیمارستان. سال۱۸، شماره ۲. صص ۲۱- ۲۸.
حسن زاده ثمرین، تورج و سفیدکار، سپیده. (1393). «بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندي سازمانی». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 23(76). صص141-155.
سكاران، اوما. (1388/۱۹۹۵). روشهاي تحقيق در مديريت. ترجمه محمد صائبي و محمود شيرازي. تهران: مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت وبرنامه ريزي. چاپ ششم.
شمس السادات، زاهدي و ابتهال، زندي. (1394). «بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندي سازمانی در صنعت هتلداري». دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگري .3(5). صص1-22.
صرتچی، ساقی. (139۵). «رابطه هوش هيجانی و امنيت شغلی با رفتار شهروندي سازمانی در کارکنان هتلهاي شهر شيراز». پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
قاسمی، لیلا و پورصابری، رقیه. (۱۳۹۵). «بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندی در سازمانهای خدماتی». مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار. اصفهان - دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان.
قمراني، امير و جعفري، حميدرضا. (۱۳۸۲). «درآمدي بر هوش هيجاني و نابينايي». سومين همايش دانشجويان و دانشآموختگان نابيناي ايران. تهران.
کولیائی، مریم؛ رضایی پندری، عباس و مرادی، محمود. (۱۳۹۶). «بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی حمایت اجتماعی». مجموعه مقالات دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت صنعتی. بابلسر - دانشگاه مازندران.
محمودي ميمند، محمد و هرندي، عطاءاله. (1393). «تبيين نقش رفتار شهروندي سازماني در ارزش ويژه برند مبتني مشتري». مجله مدیریت بازاریابی. 9 (23). صص111- 125.
Appelbaum, S., & Bartolomucci, N., & Beaumier, E., & Boulanger, J., & Corrigan, R., & Dore, I., & Girard, Ch., & Serroni, C. (2004).
"organizational citizenship behavior : a case study of culture , leadership and trust " management decision, 42(1) , pp13-40.
Bienstock, C. C., & Demoranville, W. C., & Smith, K. R., (2003). “ organizational citizenship behavior and service quality “ journal of services marketing,17(4), pp 357-378.
Boyatxzis, E. (2002). Developing Emotional Intelligence. To be published in San Francico: Jossey – Bass.
Chun, J. S., Shin, Y., Choi, J. N. & Kim, M. S. (2013). “How does corporate ethics contribute to firm financial performance? The mediating role of collective organizational commitment and organizational citizenship behavior”, Journal of Management, 39 (4), pp. 853-877.
Cropanzano, R., & Byrne, S. Z, (2000). The Relationship of Emotional Exhaustion to Work Attitudes. Job Performance Rating, and Organizational Citizenship Behaviors. Fifteenth Annual Conference of Society for Industrial and Organizational Psychology in New Orleans.
Cohen, A., & Kol, Y. (2004). Professionalism and organizational Citizenship behavior: An empirical examination among Israeli nurses, Journal of Managerial Psychology. 19(4),386-405.
Ertürk, A. (2006). Increasing organizational citizenship behaviors of Turkish academicians: Mediating role of trust in supervisor on the relationship between organizational justice and citizenship behaviors. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 257-270.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Haenlein, Michael, & Kaplan, Andreas M. (2004). A Beginner’s Guide to Partial Least Squares Analysis.Understanding Statistics, 3(4), 283-297.
Heidarzadeh Hanzaee, K., & Mirvaisi, M. (2013). A survey on impact of emotional intelligence, organizational citizenship behaviors and job satisfaction on employees’ performance in Iranian hotel industry. Management Science Letters, 1395–1402.
Jung, H. S., & Yoon, H. H. (2012). The effects of emotional intelligence on counterproductive work behaviors and organizational citizen behaviors among food and beverage employees in a deluxe hotel. International Journal of Hospitality Management, 31(2), 369–378.
Kaschub, M. (2002). Defining Emotional Intelligence in Music Education. Arts Education policy Review, 103, 5, pp:9-15.
Organ,D.w.(1998).Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome. Lexington, Mass: Lexington Book: 253-262.
Podsakoff, P. M., Mackenzie, S. B., Paine, J. B., Bachrach, D. G. (2000). “Organizational citizenship behavior: A critical review of the theoretical and empirical lit literature and suggestions for future research”, Journal of Management, 26 (3), pp. 513-563.
Salovey P, Mayer J.D, (1990), Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185–211.
Santos, A., Mustafa, M., & Cantu, A. A. (2018). Exploring the direct and indirect effects of emotional intelligence and frequency of customer contact on organisational citizenship behaviours among hotel employees in Mexico. International Journal of Work Organisation and Emotion, 9(3), 243-263.
Sulistyadi, Yohanes, Sulistyadi, Kohar, Eddyono, Fauziah (2016). Developing Organization Citizenship Behavior of Employees in the Hospitality Industry through Organizational Culture, Emotional Intelligence and Work Motivation. International Journal of Science and Technology, 5 (11), 567-578.
Tag, X. & Hawley, J. M. (2009). “Measuring customer-based brand equity: Empirical evidence from the sportswear market in china”, Journal of Product and Brand Management, 18 (4), pp. 262-271.
Thorndike E.L, (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140, 227-235.