مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک
محورهای موضوعی :فاطمه یاوری گهر 1 , پیام حنفی زاده 2 , ترانه حاجی احمدی فرمهینی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: شبکه¬, های اجتماعی, گردشگری الکترونیک, مدل کسب و کار استروالدر و پینیور, مدل کسب و کار الکترونیک,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق طراحی مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک در بستر شبکه های اجتماعی است. در مرحله اول، با اتکا بر چارچوب مدل کسب و کار استروالدر و پینیور و با استفاده از مطالعه ادبیات تحقیق، عناصر مدل کسب و کار مبتنی بر شبکه های اجتماعی در صنعت گردشگری استخراج شد. در مرحله دوم، برای ارزیابی و اولویت بندی عناصر شناسایی شده، پرسشنامه ای تدوین و بین 119 نفر کارشناس که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده بودند توزیع شد. داده های حاصل از این مرحله با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس تجزیه و تحلیل شد و عناصر بر اساس میزان اهمیتشان در مدل قرار گرفتند. در مرحله آخر، برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی و با استفاده از روش موردکاوی چندگانه، مدل کسب و کار هفت شرکت گردشگری که از شبکه های اجتماعی به طور موفق استفاده کرده بودند تحلیل شد. یافته ها حاکی از آن است که حضور در شبکه های اجتماعی بر عناصر مربوط به مشتریان بیشتر از عناصر مربوط به تأمین کنندگان اثر می گذارد. به سخن دیگر، عناصر مربوط به ارتباط با مشتریان، ساختار هزینه، ارزش پیشنهادی، و کانال های توزیع بیشتر از عناصر مربوط به جریان های درآمدی، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و مشارکت های کلید تاثیر می پذیرند.
This study sought to develop a social media-based business model for tourism industry. At the first stage, the main elements of the model were extracted from the related literature review and the Osterwalder and Pigneur’s business model framework. At the second stage, to evaluate and prioritize the identified elements, a questionnaire was developed and administered on 119 experts who were selected through snowball sampling. The collected data were then analyzed, using Smart PLS software and the elements were imbedded in the model in order of their importance. Applying multiple case study method, the business model of seven tourism companies who managed to successfully employ the potentials of social media to their benefit were analyzed in the final stage to validate the business model proposed by this study. The findings indicated that active presence in social media would affect the customer-related elements more than those of the supplier-related ones. In other words, the elements related to the relationship with customers, cost structure, value proposition, and distribution channels would be affected more than the elements related to revenue streams, key resources, key activities, and key partnerships.
" راحتی، نیکو. (1390). «شناسایی اجزای مدل کسب و کار الکترونیکی در صنعت گردشگری و کاربرد آن در ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
رضازاده، آرش؛ داوری، علی. (1393). مدل¬سازی معادلات ساختاری با نرم¬افزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
کلانتری، خلیل. (1392). مدل¬سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی - اقتصادی. تهران: فرهنگ صبا
نصرت آبادی، سعید. (1391). «تأثیر اجزای مدل کسب و کار بر عملکرد شرکتهای گردشگری شهر تهران». پایان¬نامه کارشناسی ارشد، بوشهر: دانشگاه خلیج فارس، دانشکده مدیریت.
Botto, F. (2003), Dictionary of E‐Business, 2nd ed., John Wiley & Sons, New York, NY. [Google Scholar]
Bradbury, K. (2011). Blogbury N academic writing N analysis paper: Fall 2011: The growing role of social media in tourism marketing (COMM 427). Available online
http://kelseybradbury.weebly.com/uploads/1/0/9/2/10927387/tourismsocialmediacomm427.pdf (Accessed on 10 December 2012)
Currie, W. L. (2004). Value creation from e-business models: issues and perspectives. In Value Creation from E-business Models (pp. 3-10). Butterworth-Heinemann.
Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., & Kyngäs, H. (2014). Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. SAGE Open. pp. 1-10.
Eriksson, H. E., & Penker, M. (2000). Business modeling with UML. Business patterns at work, John-Wiley and sons, New York.
Eurostat.) .2019). Statistics on ICT use in tourism, 2019 Edition. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Archive:Statistics_on_ICT_use_in_tourism&direction=next&oldid=420578
Filieri, R., Alguezaui, S., & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management, 51, 174-185
Fotis, J. (2012). Discussion of the impacts of social media in leisure tourism: “The impact of social media on consumer behaviour: Focus on leisure travel”. Available online. http://johnfotis.blogspot.com.au/p/projects.html (Accessed on 18 December 2012)
Dijkmans, C., Kerkhof, P., & J. Beukeboom, C. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate reputation. Tourism Management, (47) 58-67. (M. Wagner & Boutellier, November-December 2002)
Goethals, F. (2009). The unified business model framework. Little Economie & Management, 9, 147.
Hanafizadeh, P., & Shafiei Nikabadi, M. (2011). Framework for selecting an appropriate e-business model in managerial holding companies: Case study: Iran Khodro. Journal of Enterprise Information Management, 24(3), 237-267.
Hedman, J. and Kalling, T. (2003), “The business model concept: theoretical under‐pinnings and empirical illustrations”, European Journal of Information Systems, Vol. 12, pp. 49‐59. [Crossref], [ISI], [Google Scholar]
Joo, J. (2002). A business model and its development strategies for electronic tourism markets. Information Systems Management, 19(3), 58-69.
Kaplan, A.M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 61.
Leung, X. Y., Bai, B., & Stahura, K. A. (2015). The marketing effectiveness of social media in the hotel industry a comparison of Facebook and Twitter. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39(2), 147e169
Lopez Cordova, Jose Ernesto. 2020. Digital Platforms and the Demand for International Tourism Services (English). Policy Research working paper; no. WPS 9147. Washington, D.C.: World Bank Group. Retrieved from http://documents.worldbank.org/curated/en/724941581621885483/Digital-Platforms-and-the-Demand-for-International-Tourism-Services
Mansfield, G. M., & Fourie, L. C. (2004). Strategy and business models-strange bedfellows? A case for convergence and its evolution into strategic architecture. South African journal of business management, 35(1), 35-44
Munar, A. M., & Jacobsen, J. K. S. (2014). Motivations for sharing tourism experiences through social media. Tourism management, 43, 46-54
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2004). An ontology for e-business models. Value creation from e-business models, 1, 65-97.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the association for Information Systems, 16(1), 1.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Pegani, M., & Mirabello, A. (2012). The influence of personal and social-interactive engagement in social TV web sites. International Journal of Electronic Commerce, 16(2), 41e67.
Ping, Y. (2010, July). A study on innovations of e-business models for Chinese tourism industry. In 2010 International Forum on Information Technology and Applications (Vol. 3, pp. 413-416). IEEE.
Rabanser, U., & Ricci, F. (2005, January). Recommender systems: do they have a viable business model in e-tourism. In ENTER (pp. 160-171).
Rowley, J. (2002), E‐Business: Principle and Practice, Palgrave, New York, NY. [Google Scholar]
Timmers, P. (1998), “Business models for electronic markets”, Electronic Markets, Vol. 8 No. 2, pp. 3‐8. [Crossref], [Google Scholar] [Infotrieve]
UK Office for National Statics. (2018). Travel Trends. 2019 Edition. Retrieved from https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/leisureandtourism/articles/traveltrends/2018
UNWTO (2019). International Tourism Highlights. 2019 Edition. Retrieved from https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152.
US Census Bureau. (2000). County Business Patterns. 2002 Edition, Retrieved from https://www.census.gov/data/datasets/2000/econ/cbp/2000-cbp.html
US Census Bureau. (2016). County Business Patterns. 2018 Edition, Retrieved from https://www.census.gov/data/datasets/2016/econ/cbp/2016-cbp.html
Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, (10) 27–36.
Zhang, J. (2009, May). Tourism e-commence business model innovation analysis. In 2009 International Conference on E-Business and Information System Security (pp. 1-5). IEEE.
"