آسیب¬شناسی روابط انسانی در دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مورد مطالعه: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان خراسان جنوبی
محورهای موضوعی :ابوالفضل دانایی 1 , امیر قربانی 2 , ابوالقاسم رئیسی نافچی 3
1 - دانشکده علوم انسانی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
کلید واژه: صنعت گردشگری دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان خراسان جنوبی مدل شش بعدی وایزبورد مدیریت منابع انسانی,
چکیده مقاله :
امروزه اگرچه صنعت گردشگری در استان خراسان جنوبی نسبت به گذشته به طور فزاینده ای دستخوش تغییر گشته و شاهد توسعه این صنعت هستیم؛ لکن فقدان تحقیقات علمی در زمینه گردشگری کاملاً محسوس است. تعداد فعالان در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حال حاضر نسبت به جمعیت منطقه افزایش یافته است؛ لیکن از جانب دیگر مدیران پس از مدتی فعالیت، تصمیم به خروج از این کسب و کار می گیرند. کارکنان نیز از شرایط کاری خود رضایت ندارند. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی و کاربردی است که به منظور آسیب شناسی روابط انسانی با استفاده از مدل شش بعدی وایز بورد انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل کلیه کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان خراسان جنوبی بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش، از روش سرشماری استفاده شد که از تعداد 105 پرسش نامه توزیع شده، 86 مورد که بهصورت درست تکمیل شده بود جمع آوری و تجزیه و تحلیلها بر اساس این تعداد صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان خراسان جنوبی براساس مدل شش بعدی وایز بورد وضعیت مناسبی ندارد و کارکنان از هر گونه تغییر در راستای بهبود شرایط استقبال می کنند.
Despite significant changes and developments in the tourism industry in South Khorasan Province, there is almost no systematic and scientific investigation in this area. Given the region’s population, the number of tourism agencies and related activities has increased. However, these businesses are not stable, and managers of such agencies leave their businesses after a period. Employees, too, dislike their working conditions. This study followed an applied and descriptive approach. The study included all tourism agencies in South Khorasan and considered all their employees. The statistical population comprised 105 employees of tourism agencies. Data were gathered based on a standard questionnaire where scores above 4 showed problems with the functionality of organizations; scores closer to 7 illustrated essential problems; and the scores below 4 showed negligible problems. Weisbord Six-Box Model was used to analyze the data. The results showed that the tourism industry in South Khorasan was not in proper condition and that people working in this area were looking for some improvements in their conditions.
بهرامی، محمدامین. (1384). «تحلیل محیط داخلی بیمارستان¬های آموزشی و درمانی منتخب شیراز از دیدگاه کارشناسان با استفاده از مدل شش بعدی وایزبورد». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران. کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران.
تیموری، سودابه. (1385). «بررسي و مقايسه عملكرد مركز توسعه ورزش همگاني و تفريحي و مركز توسعه ورزش قهرماني ايران بر اساس مدل وايزبورد». پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت¬بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران. کتابخانه دانشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی.
جمشیدیان، مهدی؛ خوشاخلاق، رحمان؛ قیاسیان، مرتضی. (1376). «کاربرد مدل ششوجهی در ارزیابی جو سازمانی». دانش مدیریت. شماره 35 و 36. صص 56-50.
رضائیان، علی. (1395). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سمت.
رنگریز، حسن. (1394). تحلیل مسائل برنامهریزی نیروی انسانی. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
شیرزاد، بهارک؛ بنی¬سی، پری¬ناز؛ میرزا، سیّدنیما. (1392). رابطه نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی. دوره 6، شماره 22. صص 132-111.
عباس¬زاده، محمد؛ مقتدایی، لیلا؛ حسین¬پور، ابراهیم؛ هنرور، حسین. (1388). «مطالعه جامعهشناختی عارضه¬یابی سازمانی و گرایش به تغییر». مجله جامعه¬شناسی. دوره اول. شماره چهارم. صص 139-117.
قربانی، امیر؛ نصراصفهانی، علی؛ یوسفی، جواد. (1393). «عارضهیابی نیروی انسانی در صنعت هتل¬داری (مورد مطالعه هتل¬های شهر بیرجند)». فصلنامه گردشگری و توسعه. سال سوم. شماره ششم. صص 146-126.
قلی¬پور، آرین. (1395). مدیریت منابع انسانی مفاهیم، تئوری¬ها و روش¬ها. تهران: سمت.
مرزبان. سیما؛ انیسی، سمیه؛ صلاحی، رسول؛ کلته، احسان الله؛ بای، وحید. (1394). «ارزیابی جامع سازمانی بیمارستان امام حسین (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس مدل وایزبورد در سال 94». فصلنامه بهداشت در عرصه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. دوره چهارم. شماره سوم. صص 7-1.
مسعود سینکی، سپیده؛ سید نقوی، میرعلی. (1395). «عارضهیابی سازمانی بر اساس مدل وایزبورد: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تهران». مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوره 10. شماره 6. صص 469-461.
نیکوکار، غلامحسین؛ علیدادی، یاسر؛ رایج، حمزه. (1388). «تدوين مؤلفههاي اصلي آسيبشناسي سازماني مركز ملي فرش ايران با بررسي نقش آن در صادرات فرش دستباف». مجله مدیریت بازرگانی. دوره اول. شماره 3. صص 184-165.
Ayar, S., Bakhnoo, M., Abdoullahi, S., & Mahmoodi, A. (2016). Investigating the relationship between intellectual capital and organizational entrepreneurship: case study the governmental institutions of west Azerbaijan province in Iran. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS)ISSN 2356-5926, 1(1), 2509-2522.
Agwu, M. O. (2013). Impact of fair reward system on employees‟ job performance in Nigerian Agip Oil Company Limited, Port Harcourt. British Journal of Education, Society and Behavioral Science, 3(1), 47-64.
Baum, T. (Ed.). (2016). Human resource issues in international tourism. Elsevier.
Bradish, C. L. (2003). Examination of the Relationship Between Regional Sport Commissions and Organizational Structure.
Ghorbani, A., Raufirad, V., Rafiaani, P., & Azadi, H. (2015). Ecotourism sustainable development strategies using SWOT and QSPM model: A case study of Kaji Namakzar Wetland, South Khorasan Province, Iran. Tourism Management Perspectives, 16, 290-297.
Choi, H. S., & Cho, J. H. (2014). Study on the Diagnosis of Agricultural Region Resident Organization UtilizingWeisbords model: Centered onMy Hometown KeeperOrganization Diagnosis Case. Journal of Korean Society of Rural Planning, 20(2), 81-90.
Fominiene, V. B., & Svagzdiene, B. (2017). FUTURE PROFESSIONALS'PERCEPTION OF CAREER IN TOURISM SECTOR-THE CHALLENGES OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT. Transformations in Business & Economics, 16(1).
Khiat, A., & Montargot, N. (2017). The construction of an emerging tourist destination and its related human capital challenges. In Tourism in the City (pp. 123-136). Springer, Cham.
Northouse, P. G. (2012). Leadership: Theory and practice. Sage publications.
Onar, S. C., & Ustundag, A. (2018). Smart and Connected Product Business Models. In Industry 4.0: Managing the Digital Transformation (pp. 25-41). Springer, Cham.
Raja, S. K. (2011). Diagnosing Organizational Effectiveness in the Tourism Sector of Zanzibar (Doctoral dissertation, RHODES UNIVERSITY).
Swayne, L. E., Duncan, W. J., & Ginter, P. M. (2012). Strategic management of health care organizations. John Wiley & Sons.
Teimouri, H., Jenab, K., Moazeni, H. R., & Bakhtiari, B. (2017). Studying effectiveness of human resource management actions and organizational agility: Resource management actions and organizational agility. Information Resources Management Journal (IRMJ), 30(2), 61-77.
Urosevic, S., Karabasevic, D., Stanujkic, D., & Maksimovic, M. (2017). AN APPROACH TO PERSONNEL SELECTION IN THE TOURISM INDUSTRY BASED ON THE SWARA AND THE WASPAS METHODS. Economic Computation & Economic Cybernetics Studies & Research, 51(1).
Weisbord, M. R. (1976). Organizational diagnosis: Six places to look for trouble with or without a theory. Group & Organization Studies, 1(4), 430-447.
Yousef, D. A. (2017). Organizational commitment, job satisfaction and attitudes toward organizational change: A study in the local government. International Journal of Public Administration, 40(1), 77-88.
Yousefi, J., & Sajadie, H. (2014). Examining the Relationship between Contextual Dimensions of Organization and Organizational Climate According to Weisbord Six-Box Model. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 3(6), 111-117.
Zhang, J., Schmidt, K., & Li, H. (2016). An integrated diagnostic framework to manage organization sustainable growth: An empirical case. Sustainability, 8(4), 301.