عوامل انگیزشی در گردشگری جنگ مورد مطالعه: موزه جنگ خرمشهر
محورهای موضوعی :لیلا وثوقی 1 , نیلوفر رحبی مقدم 2
1 -
2 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در مطالعات اخیر گردشگری، انگیزه همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، زیرا رفتار گردشگر را توصیف می کند و در شناخت نحوه تصمیم گیری و انتخاب مقصد گردشگر مؤثر است. بررسیها نشان میدهد هر ساله گردشگران زیادی به مناطق جنگی سفر می کنند و در این مقصدها یادمان های مربوط به جنگ، بخش مهمي از جاذبههای گردشگری جنگ را تشکیل میدهند. در ایران نیز با توجه به آثار مربوط به جنگ تحمیلی هشت ساله، تقاضا و ظرفیت مطلوبی وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه گردشگران جنگ است و موزه جنگ خرمشهر، به عنوان مورد اين مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری این تحقیق را بازدیدکنندگان موزه جنگ تشکیل میدهند. دادههای لازم با استفاده از پرسش نامه و به روش نمونهگیری از270 بازدیدکننده، گردآوری شده است. در اين رابطه عوامل انگیزشی براساس 18 معیار مبتنی بر چهار مؤلفه ی تبلیغات، علاقه به کسب آگاهی و شناخت، وجود تسهیلات و امکانات و عوامل درونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت تجزيه و تحليل داده ها از معادلات ساختاری استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، بیش ترین مقدار همبستگی گردشگری جنگ در موزه جنگ خرمشهر با شاخص علاقه به کسب آگاهی و شناخت (R2=0.645) بوده است.
In recent tourism studies, motivation is accepted as a crucial variable that explains tourism behavior and is used to understand decision-making and destination selecting. Studies show that many tourists travel to war-related areas, and war memorials are important attractions in these destinations. In Iran, war tourism and war-related sites (e.g. sites of the 8-year-old war) provided real good demands. The purpose of this study was to assess the motivations for travel to war-related tourism destinations. The war museum in Khorramshahr was selected as the case study. This research employed quantitative research methods with 270 valid questionnaires obtained for data analysis. Based on 18 criteria, the motivational factors were classified into four categories: publicity; interest in the acquisition of knowledge and recognition; facilities; and internal factors. Structural Equation Model (SEM) was used to analyze the data. The results showed that three of the categories, excluding the internal factors, influenced on creating the visitors’ motivation but the most important factor was about interest in acquiring knowledge and recognition (R2=0.645).
