تأثیر فرزندان نوجوان در تصمیم گیری های آنی هنگام سفرهای تفریحی خانواده
محورهای موضوعی :محسن اکبری 1 , اسماعیل رمضان پور 2 , پارمیس معاف 3
1 - ادبیات و علوم انسانی
2 - گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد،
3 - رشته MBA، پردیس بین الملل
کلید واژه: احساسات, قصد سفر آنی, مشارکت نوجوانان در تصمیمات خانواده,
چکیده مقاله :
یکی از ابعاد مهم رفتار مصرفکننده، تصمیم گیری بدون برنامه است که در یک فرایند سریع و ناشی از هیجان و احساسات صورت می گیرد. سفرهای آنی یا بدون برنامه یکی از انواع رفتارهای آنی محسوب میشود که طی آن فرد بدون برنامهریزی قبلی سفر میکند. دلایل مختلفی برای این نوع گردشگری میتوان برشمرد؛ مانند: فشار دوستان به قصد لذت بردن و هیجان، تأثیر برنامههای بازاریابی مقصد سفر و درخواست و اصرار اعضای خانواد. هدف این مقاله، بررسی تأثیر مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری آنی خانواده ها برای انجام سفرهای تفریحی است. در همین رابطه، مدل مفهومی تحقیق، بر اساس ادبیات و پیشینۀ تحقیق ارائه شده است که نشاندهندۀ رابطه بین متغیرهای تحقیق (اصرار نوجوانان، احساسات افراد تصمیمگیرنده و قصد مسافرت آنی اعضای خانواده) است. برای جمعآوری اطلاعات در این زمینه، در بین 384 خانواده از خانوادههایی که به استان گیلان مسافرت کرده و دارای حداقل یک فرزند نوجوان بودند، پرسش نامههایی توزیع شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. برای بررسی داده های توصیفی از نرم افزار SPSS 19 و برای آمار استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار SmartPLS2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری خانوادهها بر سفرهای آنی اثرگذار است. ضمن اینکه نقش میانجی گری احساسات در رابطۀ بین مشارکت نوجوانان و تصمیمگیری خانوادهها برای سفرهای آنی نیز مورد تأیید قرارگرفته است؛ بدین معنی که نوجوانان با مشارکت در تصمیمگیری خانواده، نه تنها بر احساسات افراد تصمیمگیرنده، بلکه از طریق این احساسات بر قصد مسافرت آنی اعضای خانواده نیز تأثیر میگذارند.
An important dimension of consumer behavior is making impulsive decisions. These decisions are shaped by a quick decision process, resulting from excitement and emotion. Impulsive traveling is one of the immediate behaviors in which a tourist travels to somewhere for which he or she has not carefully planned. There are many reasons behind this kind of behavior in tourism, including going to see somewhere for fun; pressures from friends, peers and family members; undeclared internal motivations; or even encouragement from destinations with different marketing tools. This paper examined the impact of children’s participation, in family decision-making, on the emotions of the decision maker in the family and the impulsive travel plans they made. The conceptual model is based on literature and research background, which showed relationship between variables (youth insistence, decision makers’ emotions and intention to travel impulsively). For sampling and data collection, a questionnaire was distributed among 384 families that had traveled impulsively to different locations of the province of Guilan. This is an applied study, and data collection followed descriptive-correlation based on structural equation modeling. SPSS 19 was used to analyze the descriptive data. For statistical inference, we used structural equation modeling (SEM) based on partial least squares (PLS) and Smart PLS2 software. Results showed that children’s participation in decisions affects impulsive family planning to travel. In addition, the mediating role of emotions was also confirmed showing that children that take part in family decision-making, not only increased the impulsive traveling of family members but also affected their emotions.
آلیس، ایزن. (1384). «عاطفه مثبت و تصمیمگیری». ترجمه: عبدالرضا ضرابی. مجله معرفت. شماره 92. مرداد. صص 84-99.
جاروندی، رضا؛ فرقانی، نازفر. (1388). «مقایسه انگیزههای سفر در میان دو نسل جوان و بزرگ¬سال: مطالعه موردی مسافران شهر شیراز». پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. شماره دوم. بهار و تابستان. صص 123-143.
حیدرزاده، کامبیز؛ معتمدی، نگار. (1386). «بررسی نقش الگوهای ارتباطی والدین بر درک کودکان از تأثیرگذاریشان در خرید». مجله مدیریت بازاریابی، سال دوم، پیششماره دو. بهار و تابستان. صص 17- 34.
صنایعی، علی؛ شافعی، رضا. (1391). «ارائه مدلی برای تحلیل و پیشبینی رفتار خرید مشتریها بر اساس نظریه کارکردی نگرش (صنعت خودرو ایران)». پژوهشنامه بازرگانی. شماره 62. بهار. صص 153-192.
کیانی، اکبر؛ اسماعیل زاده کواکی، علی. (1391). «تحلیل و برنامهریزی شهر دوستار کودک (CFC) از دیدگاه کودکان»، مجله باغ نظر. شماره 20. بهار. صص 51-62.
موون، جان سی؛ مینور، میشل اس. (1998). رفتار مصرفکننده. ترجمه: عباس صالح اردستانی. تهران: انتشارات آن.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
Ajzen, I. (2002). Residual effects of past on later behavior: Habituation and reasoned action perspectives. Personality and social psychology review, 6(2), 107-122. Allen, M. W. (2008). Consumer finance and parent-child communication. In Handbook of consumer finance research. Springer New York. . 351-361.
Atkin, C. K. (1978). Observation of parent-child interaction in supermarket decision-making. Journal of marketing, 42(4), 41-45.
Beatty, S. E., & Ferrell, M. E. (1998). Impulse buying: modeling its precursors. Journal of retailing, 74(2), 169-191.
Chang, S., Stansbie, P., & Rood, A. S. (2014). Impulsive consumption in the experiential context. Current Issues in Tourism, 17(2), 145-163.
Ciotti, G. (2014). The Psychology of Color in Marketing and Branding. Help Desk Software.
Coyne, I., Amory, A., Kiernan, G., & Gibson, F. (2014). Children's participation in shared decision-making: Children, adolescents, parents and healthcare professionals' perspectives and experiences. European Journal of Oncology Nursing, 18(3), 273-280.
Flight, R. L., Rountree, M. M., & Beatty, S. E. (2012). Feeling the urge: Affect in impulsive and compulsive buying. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(4), 453-466.
Gaumer, C. J., & Arnone, C. (2009). Grocery store observation: Parent-child interaction in family purchases. Journal of Food Products Marketing, 16(1), 1-18.
Godin G, Kok G. (1996). The theory of planned behavior: A review of its applications to healthrelated behaviors. American Journal of Health Promotion. 11, 87–97.
Gotze, E., Prange, C. and Uhrovska, I. (2009), "Children’s impact on innovation decision making", European Journal of Marketing, Vol. 43 No 1/2, pp. 264-295.
Hall, C.M & Page, S.J, (2001). The Geography of Tourism and Recreation. London:Routledge.
Hirshfeld, D. R., Biederman, J., Brody, L., Faraone, S. V., & Rosenbaum, J. F. (1997). Associations between expressed emotion and child behavioral inhibition and psychopathology: A pilot study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(2), 205-213.
Hsiung, R. O., Ruth, J. A., & Bagozzi, R. P. (2012). Social foundations of emotions in family consumption decision making. Social Influence, 7(3), 229-250.
Hung, K., & Petrick, J. F. (2012). Testing the effects of congruity, travel constraints, and self-efficacy on travel intentions: An alternative decision-making model. Tourism Management, 33(4), 855-867.
Isen, A. M., & Means, B. (1983). The influence of positive affect on decision-making strategy. Social cognition, 2(1), 18-31.
Isen, A. M. (2001). An influence of positive affect on decision making in complex situations: Theoretical issues with practical implications. Journal of consumer psychology, 11(2), 75-85.
Kumar, S. (2013). Children influence in the process of family Purchase decision for high, low and child-Centric products. Researchers World, 4(3), 34.
Lam, T., & Hsu, C. H. (2006). Predicting behavioral intention of choosing a travel destination. Tourism management, 27(4), 589-599.
Lee, C., & Collins, B. A. (2000). Family decision making and coalition patterns. European Journal of Marketing, 34(9/10), 1181-1198.
Lee, J. (2000). Adapting Triandis's model of subjective culture and social behavior relations to consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 9(2), 117-1 26.
Lyons, G., Jain, J., Susilo, Y., & Atkins, S. (2013). Comparing rail passengers’ travel time use in Great Britain between 2004 and 2010.Mobilities, 8(4), 560-579.
March, R., & Woodside, A. G. (2005). Testing theory of planned versus realized tourism behavior. Annals of tourism research, 32(4), 905-924.
Martin, L. E., & Potts, G. F. (2009). Impulsivity in decision-making: An event-related potential investigation. Personality and Individual Differences,46(3), 303-308.
Meng, F., & Xu, Y. (2012). Tourism shopping behavior: planned, impulsive, or experiential?. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 6(3), 250-265.
Miao, L. (2011). Guilty pleasure or pleasurable guilt? Affective experience of impulse buying in hedonic-driven consumption. Journal of Hospitality & Tourism Research, 35(1), 79-101.
Miller, R. L., Dunsmore, J. C., & Smith, C. L. (2015). Effortful control and parents' emotion socialization patterns predict children's positive social behavior: A person-centered approach. Early Education and Development, 26(2), 167-188.
Moschis, G. P., & Mitchell, L. G. (1986). Television advertising and interpersonal influences on teenagers' participation in family consumer decisions. ACR North American Advances.
Mowen, J. C., & Minor, M. (1998). Consumer Behavior. 5th. Ed. Printice Hall. Upper Saddle River. New Jersey.
Rook, D. W., & Fisher, R. J. (1995). Normative influences on impulsive buying behavior. Journal of consumer research, 305-313.
Rosenbloom, David H., Kravchuck, Robert (2002), Public Administration: Understanding Management, Politics and Law in the Public Sector , 5th edition, New York: McGraw-Hill.
Sanders, W., Zeman, J., Poon, J., & Miller, R. (2015). Child regulation of negative emotions and depressive symptoms: The moderating role of parental emotion socialization. Journal of Child and Family Studies, 24(2), 402-415.
Sayegh, L., Anthony, W. P., & Perrewe, P. L. (2004). Managerial decision-making under crisis: The role of emotion in an intuitive decision process. Human Resource Management Review, 14(2), 179-199.
Sebastian, A., Jacob, G., Lieb, K., & Tüscher, O. (2013). Impulsivity in borderline personality disorder: a matter of disturbed impulse control or a facet of emotional dysregulation?. Current psychiatry reports, 15(2), 1-8.
Sanders, W., Zeman, J., Poon, J., & Miller, R. (2015). Child regulation of negative emotions and depressive symptoms: The moderating role of parental emotion socialization. Journal of Child and Family Studies, 24(2), 402-415.
Solomon, M., Russell-Bennett, R., & Previte, J. (2012). Consumer behaviour. Pearson Higher Education AU.
Thomson, E. S., Laing, A. W., & McKee, L. (2007). Family purchase decision making: Exploring child influence behavior. Journal of Consumer Behavior, 6(4), 182-202
. Thomassin, K., Suveg, C., Davis, M., Lavner, J. A., & Beach, S. R. (2015). Coparental affect, children's emotion dysregulation, and parent and child depressive symptoms. Family process.
Turner, L. W., & Reisinger, Y. (2001). Shopping satisfaction for domestic tourists. Journal of Retailing and consumer services, 8(1), 15-27
. Um, S. (1993). Pleasure travel destination choice. VNRs Encyclopedia of Hospitality and Tourism, New York, Wiley, 811-821.
Uysal, Muzaffer &lee ann& R. Hagan, (1993) “Motivation of Pleasure Travel and Tourism“. in “VNR’S Encyclopedia of Hospitality and Tourism“, edited by: Mahmood, A.Khan & Dalsen, Michael & Var, Turgat. Newyork, Van Nostrand Reinhold.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
Wut, T. M., & Chou, T. J. (2013). Do family members agree on family purchase decision?–an empirical study among families in Hong Kong. International Journal of Consumer Studies, 37(3), 344-350