مؤلفههای کلیدی برندسازي اسلامي-اخلاقی براي ورود به بازارهاي بين المللي در كسب و كارهاي كوچك و متوسط صنايع غذايي
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسیده فتانه مقیمی 1 , سیذ محمود شبگو منصف 2 , کامبیز شاهرودی 3 , نرگس دل افروز 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
کلید واژه: مؤلفه های برندسازی, برندسازی اسلامی- اخلاقی, بازارهای بین المللی, کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی.,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر مفهوم پردازی و اولویت بندی مؤلفه های برند سازی اسلامی-اخلاقی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی به منظور ارائه چارچوبی مفهومی برای ورود به بازارهای بین المللی می باشد. روش انجام تحقیق ترکیبی میباشد که در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است.نخست در بخش كيفي با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با چهارده نفر از خبرگان، متخصصان و اساتید در زمینه برندسازی اسلامی و بازاریابی که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند و با استفاده از روش كدگذاري باز و محوري،مؤلفه های برند سازی اسلامی- اخلاقی شامل سه مؤلفه اصلي (ديدگاه ها و رويكردها، نقاط ضعف و تهديدات، نقاط قوت و فرصت ها ) و پانزده زير مؤلفه شناسایی و دسته بندی شدند. سپس در مرحله کمی از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته، نظر و دیدگاه مدیران و کارشناسان بازاریابی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی کشور که بر اساس اطلاعات کسب شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت 8618 شرکت در حال فعالیت بوده، جمع آوری شد. كه حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران،نمونه اي به تعداد 364 نفربدست آمد كه اين تعداد نمونه از طريق روش نمونه گيري خوشه اي از جامعه آماري انتخاب گرديد. براي تحليل داده هاي كمي از تحلیل عاملی تأييدي و آزمون تي تك نمونه اي و نرم افزار های اس پی اس اس 22 و آموس 22استفاده گرديد . یافته های تحقیق حاکی از آن است که مؤلفه ديدگاه ها و رويكردها بالاترين رتبه را در بين مؤلفه هاي اصلي داشته و رويكرد مفهومي؛ از ديدگاه ها و رويكردها؛ داراي بيشترين اهميت بوده،مهمترين نقطه قوت وفرصت؛ آموزه هاي اسلامي و پر اهميت ترين ضعف و تهديد؛ ريسك سرمايه گذاري در برندسازي اسلامي –اخلاقی است.
The purpose of this research is Identify and explain the key components Islamic branding model for entering international markets in small and medium businesses the Food industry.In terms of the purpose of the research ,it is of the applied type and in terms of the method of conducting the research , it is a combination that has been done successively in two parts, qualitative and quantitative.First, in the qualitative section , in order to achive the objectives of the research, using semi-structured indepth interviews with 14 experts, specialists and professors in the fild of branding, Islamic branding and marketing, who have been selected by the snow ball method and with using open and central coding of Islamic branding components, including three main components(views and approaches, weaknesses and threat,strengths and opportunities),fifteen sub-components and fifty-one indicators of Islamic were identifie and classified.Then, in a quantitative step, the survey questionnairc was descriptive research method and using cluster sampling method and through the researcher-made questionnaire tool, the opinion of managers and marketing experts in small and medium businesses the Food industry in the country which according to the information obtained from the Ministry of Mining Industry and Trade, 8618 companies are operating, has been collected. The sample size was 364 using cochran’s formula, which was selected by cluster sampling from the statistical population. For quantitative data analysis, confirmatory factor analysis and sample T-test Amos software were used.The research findings of the quantitative section indicate that the component of views and approaches had the highest rank among the main components, the conceptual approach is the most important among the views and approaches, the most important strength and apportunity of Islamic teachings, the most important weakness and threat of investment risk.
امین بیدختی ،علی اکبر. (1388).نقش بنگاه های کوچک و متوسط در خلق فرصت های کارآفرینی . نشریه کاوش های بازرگانی ،سال اول ،شماره 2: 190-171
انصاری ،فهیمه؛اخلاصی، امیر؛شفیعی،رضا.(1394).ارائه مدل برندسازی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت شیرآلات بهداشتی به روش نظریه بنیادی،بررسی های بازرگانی ،شماره 72: 90-78
پور سلیمی ،مجتبی ؛وحیدی ،مصطفی (1396).برندسازی و موفقیت برند در بازار بین الملل،دومین کنفرانس بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه ،دانشگاه تهران
تمپورال،پائول(1391).برندسازی و بازاریابی اسلامی ساختن کسب و کار اسلامی و جهانی.ترجمه احمد روستا و علی صالحی ،تهران ،شرکت چاپ ونشر بازرگانی ،ص 1.
حسنقلی پور ،طهمورث؛ ایروانی ، محمدجواد؛نوتاش،محمدرضا؛انوشه ،مرتضی؛موسوی نقابی،سیدمجتبی(1394).طراحی مدل توسعه صنایع کوچک و متوسط مورد مطالعه :صنایع غذایی و آشامیدنی.فرآیند مدیریت و توسعه ،دوره 28،شماره 3: 45-21.
خدادادحسینی ،سیدحمید؛گلابی ، امیرمحمد؛یدالهی،جهانگیر(1393). طراحی مدل قرآیندی برندسازی کارآفرینانه در کسب وکارهای کوچک ومتوسط صنایع غذایی.فصلنامه مدیریت برند ،سال اول،شماره اول : 44-13.
دانايي فرد ،حسن ؛مظفري ،زينب (1387).ارتقاء روايي و پايايي در پژوهش هاي كيفي مديريتي :تأملي بر استراتژي هاي مميزي پژوهشي ،فصلنامه پژوهش هاي مديريت ،سال اول ،شماره 1: 162-131
دهقانی سلطانی، مهدی ؛ شیری، اردشیر؛ فرجی، الهام؛ فارسی زاده ، حسین(1396).تأثیر هوش هیجانی برعملکرد کارکنان در صنعت هتلداری : نقش میانجی راهبردهای بازیگری و فرسودگی هیجانی ، مجله مطالعات مدیریت گردشگری ، دوره 12 ، شماره 37 : 71-94
رستمی ،محمدرضا ؛فیض ،داود؛زارعی ،عظیم ؛رستگار،عباسعلی؛ملکی، مرتضی (1397) . عوامل تاثیرگذار بر برندسازی اسلامی . فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت اسلامی ،سال 26 ،شماره 2: 40-11
عیدی ،فاطمه (1394).تبیین ارکان الگوی بازاریابی اسلامی . فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی،دوره 9. شماره 1 : 58-25.
کاتلر ،فیلیپ (1393).مدیریت بازاریابی تجزیه وتحلیل ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل ،ترجمه بهمن فروزنده ،اصفهان،انتشارات آموخته ، ص 482.
مایرز،مایکل (1393). تحقیق کیفی در مدیریت و بازرگانی ،ترجمه علی اکبر عنابستانی ،امید علی خوارزمی و امیرعلی خوارزمی ،مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی ،ص 156.
موسوی ،سیدنجم الدین (1397). شناسایی و تبیین شاخصه های کلیدی برندسازی اسلامی با استفاده از روش دلفی فازی . فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت اسلامی ،سال 26 ،شماره 1: 251-231.
نخبه دهقان ،مژگان ؛عابدی ،حسین(1395). بررسی تاثیر اصول برندسازی اسلامی بر موفقیت بازاریابی موسسات مالی و اعتباری . مطالعه موردی :موسسه اعتباری کوثر ،استان البرز. دومین همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری ،گرگان .
هر،جوسیپه؛بوش،رابرت پی و اورتینائو،دیوید ج (1397). پژوهش های بازاریابی ،ترجمه دکتر علی قلی پور سلیمانی ،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ،ص 114و99 .
Adnan , Z.(2013).Theoretical framework for Islamic marketing :Do we need a new paradigm?. International Journal of Business and social science , 4(7),157-165
Ali, A .Ali, A. & Sherwani , M . (2017).Shaping Halal in to a brand ? Factors affecting consumers halal brand purchase internation .Journal of international food &Agribusiness mareting, 29(3),234-259
Alserhan,B.A.(2010).On Islamic branding :brands as good deeds.Journal of Islamic marketing,1(2),101-106
Alserhan,B.A.(2010).On Islamic branding :A conceptualization of related terms , Journal of brand management , 18(1),34-46.
Asseraf , Y,& Shoham,A.(2017).Destination branding : The role of consumer affinity. Journal of Destination Marketing & Management 6(4),375-384.
Bin Ismail, M.S.I. & Alias , N.B.(2016). Islamic brand : A conceptual definition of brand from Islamic perspective. Journal of Islamic studies and culture , 4(2),59-71.
Fisher , J. (2016). The halal frontier : Muslims consumers in a globalized market . NewYork : Palgrave Macmillan.
Fok, K.W.K.&Law,W.W.Y.(2018).City re – imagined : Multi – Stakeholder study on branding Hongkonmg as a city of greenery . Journal of Environmental management .206(1),1039-1051.
Hussin , R. (2017) . The awareness of Islamic branding among modern Malay Muslim women (MMW). International Journal of Acadomic Research in business and social sciences , 7 , 70-82
Hussenini ,sh . deAraujo . (2019). Assembling halal meat and poultry production in Brazil: Agents, practices, power and sites. Journal Geoforum, 100, 1-23.
Jalil , M.A.,&Rahman , M.K.(2014).The impact of Islamic branding on consumer preference towards Islamic banking services : An empirical investigation in Malaysia. Journal of Islamic Banking and finance , 2(1), 209-229.
Jumani ,Z.A.&siddiqui,k.(2012). Bases of Islamic branding in pakistan : perception or believes. Interdisciplinary Journal of contemporary research in business , 3(9),840-848.
Kladou, S., Kavaratzis ,M., Rigopoulou,I,& Salonika , E.(2017).The role of brand elements in destination branding . Journal of Destination Marketing &Management, 6(4),426-435.
moon , H .&Sprott, D.E.(2016). Ingredient branding for a luxary brand : The role of brand and product fit . Journal of Business Research , 69(12), 5768-5774.
Mourad, M.&ElKaranshawy , H.(2013). Branding Islamic studies : exploratory study in the middle east. Journal of Islamic marketing , 4(2),150 – 162.
Nisa,F.K.&Sujono , F.K.(2017).Islamic branding as communication strategy of halal tourism promotion in non-muslim country. The 4th conference on communication, cultural and media studies , Yogyakarta.
Norhayati, Z. &Asmat Nizam, A.T.(2010). Applying Islamic market – oriented cultural model to sensitize strategies towards global customers , competitors, and environment. Journal of Islamic Marketing . 1(1), 51-62.
Wang, L. & Ding, Y.(2017). An exemption for strong brands: the influence of brand community rejection on brand evaluation. European Journal of Marketing , 51(5/6),1029-1048.
Williams , A. & Sharma , A. (2005). Building an Islamic brand . Brand strategy, 197(1),52-53.
Yusof, M.&Jusoh,W.(2014).Islamic branding: The understanding and perception procedia social and behavioral sciences , 130(1), 179-185
239 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 264 – 239
مؤلفههای کلیدی برندسازي اسلامي-اخلاقی براي ورود به بازارهاي بين المللي در كسب و كارهاي كوچك و متوسط صنايع غذايي
سیده فتانه مقیمی 1 سید محمود شبگو منصف 2
کامبیز شاهرودی 3 نرگس دل افروز 4
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مفهوم پردازی و اولویت بندی مؤلفه های برند سازی اسلامی-اخلاقی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی به منظور ارائه چارچوبی مفهومی برای ورود به بازارهای بین المللی می باشد. روش انجام تحقیق ترکیبی میباشد که در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است.نخست در بخش كيفي با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با چهارده نفر از خبرگان، متخصصان و اساتید در زمینه برندسازی اسلامی و بازاریابی که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند و با استفاده از روش كدگذاري باز و محوري،مؤلفه های برند سازی اسلامی- اخلاقی شامل سه مؤلفه اصلي (ديدگاه ها و رويكردها، نقاط ضعف و تهديدات، نقاط قوت و فرصت ها ) و پانزده زير مؤلفه شناسایی و دسته بندی شدند. سپس در مرحله کمی از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته، نظر و دیدگاه مدیران و کارشناسان بازاریابی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی کشور که بر اساس اطلاعات کسب شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت 8618 شرکت در حال فعالیت بوده، جمع آوری شد. كه حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران،نمونه اي به تعداد 364 نفربدست آمد كه اين تعداد نمونه از طريق روش نمونه گيري خوشه اي از جامعه آماري انتخاب گرديد. براي تحليل داده هاي كمي از تحلیل عاملی تأييدي و آزمون تي تك نمونه اي و نرم افزار های اس پی اس اس 22 و آموس 22استفاده گرديد . یافته های تحقیق حاکی از آن است که مؤلفه ديدگاه ها و رويكردها بالاترين رتبه را در بين مؤلفه هاي اصلي داشته و رويكرد مفهومي؛ از ديدگاه ها و رويكردها؛ داراي بيشترين اهميت بوده،مهمترين نقطه قوت وفرصت؛ آموزه هاي اسلامي و پر اهميت ترين ضعف و تهديد؛ ريسك سرمايه گذاري در برندسازي اسلامي –اخلاقی است.
واژگان کلیدی
مؤلفه های برندسازی، برندسازی اسلامی- اخلاقی، بازارهای بین المللی، کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی.
[1] . دانشجویدکتریمدیریتبازرگانی(بازاریابی)، گروهمدیریتبازرگانی، واحد رشت، دانشگاهآزاداسلامی، رشت، ایران.
Email: fatanemoghimi@gmail.com
[2] . استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: monsefmahmoud@yahoo.com
[3] . دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
Email: k-shahroodi@yahoo.com
[4] . استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
Email: delafrooz.n@gmail.com
تاریخ دریافت: 28/2/1400 پذیرش نهایی: 11/5/1400