ارزشیابی از منابع وب: ارائة یک سیاهه
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: شبکه جهانی وب, کاربران, ارزشیابی منابع وب, سیاهه,
چکیده مقاله :
با گسترش منابع الکترونیک کاربران زیادی به شبکه جهانی وب رجوع میکنند. بار اضافی اطلاعات، اطلاعات بی فایده، و اطلاعات غیرصحیح و غیردقیق در صفحات وب، نیاز به تشخیص منابع غیردقیق و گمراهکننده را از سوی کاربران میطلبد. بخشی از این کاربران را دانشجویان تشکیل میدهند. در کنار منابع سنتی، در حال حاضر با گسترش فنآوری رایانهای و دسترسی سهل و فوری به اطلاعات از طریق اینترنت، استفاده از منابع الکترونیک در بین دانشجویان بسیار رایج شده است. کنترل مطالب از حیث اعتبار و قابلیت اعتماد آنها به عهدة کاربر است و بدین ترتیب، ارزشیابی از محتوای وب موضوعی مهم محسوب میشود. در این راستا، سیاهه ارزشیابی از منابع وب میتواند ابزاری مفید برای عموم کاربران و به خصوص دانشجویان باشد.
ندارد
مجدآبادی، زهره (1398). سنجش میزان آشنایی دانشجویان با شیوه مستندسازی منابع و ارزشیابی منابع الکترونیکی. پروژه 1 از طرح پژوهشی منتشر نشده، دانشگاه پیام¬نور استان سمنان.
Ajuwon, G. D., Anne , A., Malapela, T., Kanyengo, C. W., Kamau, N., Mbaga, S., Horta, C. & Chikonzo, A. (2011). Finding, organizing, and using health information: A training manual for students, researchers, and health workers in Africa. Network of African Medical Librarians. Retrieved from http://karibouconnections.net/ medlibafrica/ training_ module/index.html
Beck, S. (2009). The good, the bad, & the ugly: Or, why it’s a good idea to evaluate web sources. Retrieved from http://lib.nmsu.edu/instruction /eval.html
Tate, M. A. (2019). Web wisdom: How to evaluate and create information quality on the Web. New York: CRC Press.
Xie, I., Benoit III, E., & Zhang, H. (2010). How do users evaluate individual documents? An analysis of dimensions of evaluation activities. Information Research 15(4). Retrieved from http://www.informationr .net/ ir/15-4/colis723.html