روششناسی ارتباطی: مشارکت در ارزیابی تأثیرات اجتماعی در پژوهشهای روان شناختی
محورهای موضوعی :صاحب ایمانی 1 , دیرک ون روی 2 , لیز تاد 3 , محمدحسین مدنی 4 , شهربانو ناصر 5
1 - مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل خرمشهر، خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی خرمشهر، ایران
2 - دانشگاه ملی استرالیا
3 - دانشگاه نیوکاسل
4 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
5 - مترجم
کلید واژه: ارزیابی تأثیر, روششناسی ارتباطی, پژوهشهای روان¬شناختی, تأثیر اجتماعی و روشها,
چکیده مقاله :
در اثر پژوهشها، روشهای مختلفی برای پایش و ارزیابی بهبودها در جامعه بسط و توسعه یافته است. این روشهای ارزیابی شامل شاخصهایی برای گردآوری شواهد کمی و کیفی تأثیر اجتماعی علمی است که در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت به دست آمده است. در روان شناسی، تأثیر پژوهشها عمدتاً پس از چاپ نتایج آنها در نشریه های علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است؛ اما روشهای ارزیابی تأثیر اجتماعی پژوهشهای روان شناختی کمتر شناخته شده است. ارزیابی تأثیر در حوزههای روان شناسی تربیتی و روان شناسی سازمانی، همافزاییهایی را با رویکردهای پایین به بالا ارائه میدهد که صدای شهروندان و ذی نفعان را در تجزیه و تحلیلها لحاظ میکنند. بدین ترتیب روششناسی ارتباطی نیز به عنوان یک روش مفید برای ارزیابی تأثیر اجتماعی پژوهش پدیدار میشود. هرچند روششناسی ارتباطی، تأثیرات اجتماعی را در علوم اجتماعی به شکل گستردهای تشریح کرده است، دانستههای ما درباره چگونگی استفاده از آن و تأثیرات به دست آمده در پژوهشهای روان شناختی، اندک است. این مقاله، موضوع چگونگی دستیابی به تأثیر اجتماعی در روان شناسی را از طریق روششناسی ارتباطی بیشتر بازمیکند و بهطور ویژه بر مبانی نظری روششناسی ارتباطی، اصول پژوهشهای روان شناختی و برخی اقدامات مهم در اجرای روششناسی ارتباطی در رابطه با طراحی کمیتههای مشورتی، کارگروهها و جلسات عمومی در پژوهش، متمرکز است. علاوه بر این مقاله حاضر نشان میدهد که چگونه روششناسی ارتباطی در موارد گویا در پژوهشهای روان شناسی به اجرا درآمده است. مقاله را با نتیجهگیری و توصیههایی برای بررسی بیشتر شیوههایی که تأثیرات اجتماعی پژوهش روان شناختی را به وسیله روششناسی ارتباطی امکانپذیر میسازد، به پایان میبریم.
Recent advancements in the social impact assessment of science have shown the diverse methodologies being developed to monitor and evaluate the improvements for society as a result of research. These assessment methods include indicators to gather both quantitative and qualitative evidence of the social impact of science achieved in the short, medium, and long terms. In psychology, the impact of research has been mainly analyzed in relation to scientific publications in journals, but less is known about the methods for the social impact assessment of psychological research. Impact assessment in the domains of educational psychology and organizational psychology presents synergies with bottom-up approaches that include the voices of citizens and stakeholders in their analyses. Along these lines, the communicative methodology (CM) emerges as a methodology useful for the communicative evaluation of the social impact of research. Although the CM has widely demonstrated social impact in the social sciences, less is known about how it has been used and the impact achieved in psychological research. This article unpacks how to achieve social impact in psychology through the CM. In particular, it focuses on the theoretical underpinnings of the CM, the postulates linked to psychological research and some key actions for the implementation of the CM in relation to the design of Advisory Committees, working groups, and plenary meetings in research. Furthermore, it shows how the CM has been implemented in illustrative cases in psychological research. The article finishes with a conclusion and recommendations to further explore the ways in which the CM enables the social impact of research in psychology..