نیازسنجی آموزشی و شناسایی مهارتهای حسابرسان مستقل ؛ مدیران مالی و تحلیلگران مالی ایران بر اساس مدل کاتز
محورهای موضوعی :صابر شعری آناقیز 1 , نظام الدین رحیمیان 2 , جمشید صالحی صدقیانی 3 , ابوطالب خراسانی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشگاه خاتم
3 - دانشگاه علامه طباطبائی
4 - دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
کلید واژه: نیازسنجی آموزشی, حسابرسان مستقل, مدیران مالی, تحلیلگران مالی, مدل کاتز.,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور بررسی نیازهای مهارتی حسابرسان مستقل؛ مدیران مالی و تحلیلگران مالی در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران انجام گردیده است. در این تحقیق، بهمنظور ارزیابی مهارت های موردنیاز از «مدل مهارت های کاتز» که شامل مهارت های «فنی»، «انسانی» و «ادراکی» است، استفاده شده است. این پژوهش از نوع «توصیفی –پیمایشی» است. جامعه آماری متشکل از کلیه حسابرسان مستقل؛ مدیران مالی و تحلیلگران مالی شاغل در شرکت های موجود در بازار بورس تهران در سالهای 1382 تا 1392 می باشد. تعداد نمونه های این تحقیق 456 نفر بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه بود که پایایی آن توسط نرم افزار SPSS و با ضریب آلفای کرونباخ 92/. محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد در سؤال یک میزان نیاز افراد جامعه تحقیق به مهارت فنی بیش از سایر نیازها می باشد. در سؤال دوم رابطه ای بین تحصیلات و نیازهای مهارتی افراد وجود ندارد. نتایج سؤال سوم عدم وجود رابطه بین سنوات خدمت و نیازهای مهارتی افراد را نشان داد. همچنین نتایج سؤال چهارم نشاندهنده عدم وجود رابطه بین حوزه فعالیت تخصصی با نیازهای مهارتی افراد را نشان داد.
The present study was conducted to investigate the needed skills of independent auditors, financial managers and financial analysts in Tehran Stock Exchange. In this research, a "Katz skills model", which includes technical, human, and conceptual skills, is used to assess the required skills. This research is a descriptive-survey method. The statistical population consists of all independent auditors, financial managers and financial analysts employed in the accepted companies of Tehran Stock Exchange between 1382 and 1392. The sample size was 456 people. The research instrument was a questionnaire whose reliability was calculated by SPSS software and Cronbach's alpha coefficient was 92%.The results of the research showed that in first question, the need for the population of research in technical is more than other needs. In the second question, there was no relationship observed between education and the skills of people. The results of the third question showed that there was no relationship between the years of service and the skills of people. Also, the results of question 4 indicated that there was no relationship between the field of professional activity domain and the skills of people.
امین زاده، رامین. (1392). فرایند برنامهریزی آموزش کارکنان. مدیر آموزشی مجتمع آموزشی،پژوهشی، فرهنگی فراز پیشرو البرز.
پاشا تیار کهریزی، شهربانو. (1383). نیازسنجی آموزش مدیران و کارکنان بیمههای اموال و مسئولیت در صنعت بیمه حوزه استان تهران در سال 1383. پژوهشنامه بیمه، بهار 1385 ، شماره 81.
جلیلی، رضا. (1383). نیازسنجی آموزش نمایندگان شرکت بیمه ایران در استان تهران. پژوهشنامه بیمه، زمستان 1383 ، شماره 7.
رحیمیان، حمید و طباطبایی مزد آبادی، سید محسن. (1383). تحلیل شکاف و نیازسنجی مهارتهای عمومی و تخصصی کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران. فصلنامه اقتصاد و مديريت شهري، دوره 2، شماره 8، صص 67-78.
سید محمد، عباس زادگان و نجمه، اسدی. (1384). نیازسنجی آموزشی کارکنان مشاغل فنی، مالی و اداری شرکت بیمه ایران (استان تهران). پژوهشنامه بیمه، زمستان 1384، شماره 80.
شعری آنالیز، صابر؛ رحیمیان، نظامالدین؛ صالحی صدقیانی، جمشید و خراسانی، ابوطالب. (1396). بررسی و تطبیق میزان دقت نتایج حاصل از مدل¬های بنیش و تعدیل¬شده بنیش بر اساس محیط اقتصادی ایران در کشف و افشای گزارشگری مالی متقلبانه. فصلنامه چشم¬انداز مدیریت مالی، شماره 18، صص 105-123.
فتحی و اجارگاه، کوروش. (۱۳۸۱). نیازسنجی آموزش (الگوها و فنون). تهران، انتشارات آییژ.
گلدشتاین، ایروین ال. (۱۳۸۰). نیازسنجی آموزشی در سازمان ما. ترجمه غلامرضا محمد زاده شريف، مشهد، رواقی همر،
معظمی گودرزی, مصطفی؛ کورش فتحی واجارگاه؛ رضوان حکیم زاده و حمید مستوفی. (۱۳۹۳). نیازسنجی آموزشی کارشناسان ستادی گروه شغلی مالی و اقتصادی شرکت خودروسازی سایپا با تأکید بر الزامات استاندارد بینالمللی آموزشی ایزو 10015، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی، مرودشت، شرکت اندیشهسازان مبتکر.
نجفی، اسدالله. (1389). بررسی فعالیت¬های آموزش مهندسی شرکت¬های چندملیتی واقع در ایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 12، شماره 47، 1389.
هداوند، سعید. (1389). توسعه شایستگی¬های مدیریتی، عامل بهبود عملکرد سازمان در محیط¬های استراتژیک. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال پنجم، شماره 2، صص 81-101.
هداوند، سعید. (1390). بررسی مهارت¬های مورد نیاز مهندسان در برنامه¬های آموزش مهندسی با استفاده از مدل مهارتی کاتز. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، دوره 6، شماره 1، صص 9-16.
Bailley, D.APRIL. (2000). Learning needs analysis. Training Journal, ABI/INFORM Global.
Baker M. (1991). Training Effectiveness Assessment. Naval Air Warfare center Training System Division.
Barbazette, Jean (2006). Training Needs Assessment: Methods, Tools, and Techniques, February 2006, Pfeiffer.
Cook, S. (2005). Learning Needs Analysis Methods. Training Journal, PART.1
Cook, S. (2005). Linking Learning Needs Analysis to business need. Training Journal, PART.2.
Cox, D., lawver, David e., baker, m., doerfert, d. (2003). Critical water curriculum needs as perceived by agricultural science teachers in programs located within the boundaries of the Ogallala aquifer. Journal of Agricultural Education, 45(4), 22-33.
Freeman, G. (2003). Electronic Government. BMJ, 22(327), 1219–1221.
Hermann, k. (2003). CB1 Cannabinoid Receptors and On-Demand Defense against Excitotoxicity. Science 03 Oct 2003, 302(5642), 84-88.
Kavita, G., Catherine, M & Sleezer, D. (2007). A practical Guide to Needs Assessment. Published by Pfeiffer.
Linda, R. (2002). Investigating Skill Cognitive Personnel of Enterprise Information Technology Projects. Human Resource Management Journal, 8(2), 29-50.
Paul, J. & Taylor, P.W. (1998). A new integrated framework for training needs analysis. Human Resource Management Journal, 8(2), 29-50.
Shipper, F., & Davy, J. (2002). A model and investigation of managerial skills, employees' attitudes, and managerial performance. The Leadership Quarterly, 13(2), 95-120.
Wichers, M & Wild, H. (2002). Xerox Staff Training Needs Assessment. the British Journal of Psychiatry, 202(6) 407-412.