آسیبشناسی انتقال یادگیری به محیط کار در سازمانهای دولتی استان کردستان (یک پژوهش کیفی)
محورهای موضوعی :سیروس قنبری 1 , غلامرضا شمس مورکانی 2 , محبوبه عارفی 3 , خلیل زندی 4
1 - دانشگاه بوعلی سینا
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشگاه بوعلی سینا
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه کیفی، آسیبشناسی انتقال یادگیری به محیط کار بوده است. میدان مطالعه سازمانهای دولتی استان کردستان و روش تحقیق، تحلیل دادهبنیاد مبتنی بر رهیافت سیستماتیک بود. نمونهای به حجم 48 نفر متشکل از کارکنان، سرپرستان، کارشناسان و مسئولین آموزش، مدیران ارشد، و مدرسان و صاحبنظران آموزش و بهسازی منابع انسانی، بهصورت نمونهگیری هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبههای نیمه ساختاریافته فردی استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبهها نیز با استفاده از کدگذاری باز، محوری، منتخب و یادنوشتنگاری صورت گرفت. در نهایت با استفاده از روش بازخورد مشارکتکنندگان و تکنیک مثلثسازی تحلیلگر، از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد. بر اساس نتایج بهدست آمده، مهمترین علل بیتفاوتی نسبت به انتقال یادگیری، وجود موانع انگیزشی، موانع مربوط به خصوصیات فردی، زمانبندی نامناسب، موانع مربوط به تدریس، محتوا و ارزشیابی، موانع اداری، موانع حمایتی و موانع معطوف به شغل بودند. بسترها و شرایط زمینهساز بیتفاوتی نسبت به انتقال یادگیری نیز عبارت از فرهنگ سازمانی غیرحمایتی، نظام اداری مختل کننده، و فضای بیتفاوتی سازمانی بودند. راهبردهای کارکنان در مواجهه با چنین شرایطی ممکن است به صورت رفتارهای انفعالی، رفتارهای منفی و شاید رفتارهای جبرانی مثبت باشد. در نهایت پیامدهای چنین شرایطی، در سطح فردی عمدتاً سکونزدگی شغلی، اهمالکاری شغلی، عدم خلاقیت شغلی، رفتارهای انحرافی؛ و در سطح سازمانی، اتلاف سرمایهگذاریهای آموزشی و کاهش موفقیت سازمانی است.
The current qualitative study tried to study the challenges in the transfer of learning to workplace. The field study was public organizations of Kurdistan province and its research method was Grounded Theory based on a systematic approach. A group of 48 people including employees, supervisors, experts and education officials, senior executives, and teachers and specialists of training and human resource development were studied by purposive sampling method. Semi-structured individual interviews were used for gathering data and at the same time, the interviews were analyzed by open coding, axial coding, selective coding and annotating. The validity of analysis was confirmed using member checking and triangulation techniques. Based on the results, the most important causes of indifference to the transfer of learning included: motivational barriers, barriers related to individual characteristics, improper timing, barriers to teaching, content and evaluation, administrative barriers, supportive barriers and obstacles focused on the job. Factors underlying indifference to the transfer of learning Included: Non-supportive organizational culture, disturbing administrative system, and climate of organizational indifference. Employee strategies in the face of such a situation may be reactive behaviors, negative behaviors and positive compensatory behaviors. The consequences of such a situation, at the individual level are Job stillness, job procrastination, lack of creation and deviant behaviors; in addition to, consequences at the individual level are Loss of educational investment and reduce organizational success.
