بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر ابعاد توانمندسازی منابع انسانی
محورهای موضوعی :اباصلت خراسانی 1 , علیرضا جوانبخت 2 , سید شمس الدین چاوشی 3
1 - علوم تربیتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه مالک اشتر
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, توانمندسازی, منابع انسانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناخت تأثیر آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی در یکی از مؤسسات صنایع دفاعی میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنانی است که دارای مدرک فوق دیپلم به بالا میباشند و در دورههای آموزشی مدنظر شرکت کردهاند و با روش نمونهگیری تصادفی 76 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است. در تحلیل دادهها در بخش توصیفی از ميانگين و انحراف استاندارد و در بخش استنباطي نيز از آزمونهاي T-test تکنمونهای و گروههای مستقل و تحليل واريانس Anova و از آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده گرديده است. بر اساس یافتههای تحقیق مشاهده شد که آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی تأثیر مثبت و معنادار دارد و آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی (روشنی اهداف، رفتار اخلاقی، ارتقاء روحیه، پیشبرد کار تیمی و ایجاد محیط کاری سالم) تأثیری معنادار دارد. اما بر ابعاد ارتباطات سازنده و ایجاد روحیه مشارکتجویی تأثیری نداشته است همچنین سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت و پست سازمانی بر نگرش کارکنان در زمینه توانمندسازی تأثیر دارد. اما نوع دوره آموزشی بر نگرش کارکنان نسبت به تأثیر آموزش بر توانمندسازی منابع انسانی تأثیری ندارد. در نهایت اولویتبندی تأثیر آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی نشان میدهد ارتقاء روحیه بیشترین و ارتباطات کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است.
The purpose of this study is to identify the impact of staff training on empowerment of human resources. The study is applicable in terms of goal and descriptive-survey in terms of data gathering. The population are included all employees who have a high school degree and Considered to have participated in the training period, which are based on data obtained from 200 according to Morgan table, 76 people studied for sampling. Then the questionnaires were randomly distributed among the selected samples. The data-gathering tool is validated questionnaire, which has acceptable validity and reliability. For data analysis, descriptive and inferential statistical methods were used. The data were analyzed through independent T test, one sample T test, ANOVA, and Fridman test. Findings showed that employee training has a positive and significant impact on empowerment of human resources and staff training on empowerment dimensions (clear objectives ,ethical behavior, enhancing mood ,promoting team work and creating a healthy work environment) has a significant effect. However, it is unaffected on constructive communication and the spirit of participation. In addition, some factors such as age, education, work experience and organizational capacity will affect the attitude of workers but type of educational course has no effect on employees' attitude towards education effect on empowerment of human resources. Finally, prioritizing the impact of staff training on empowerment show that promoting the moral has the highest degree, and the lowest one is dedicated to communication.
اسديكرم، عليرضا. (1382). تأثير آموزش و توانمندسازي كاركنان در افزايش كيفيت توليدات. تعاون، شماره 145، صص 66-69.
اسكات، سينتا و ژاف، دنيس. (1375). تواناسازي كاركنان. ترجمه: مهدي ايراننژاد پاريزي، تهران: سروش.
اسلامي، يحيي؛ نوروزي، طهمورث و بديعي، حسين. (1390). بررسي تأثير آموزشهاي ضمن خدمت بر ميزان توانمندسازي كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي. رهبري و مديريت آموزشي دانشگاه آزاداسلامي واحد گرمسار، سال پنجم، شماره 4، صص 9-22.
آقایار، سیروس. (1382). توانمندسازي روشي نوين در محيط رقابتي. ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم، شماره 135، صص 28-37.
امیرخانی، امیرحسین. (1385). توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی: دیدگاهها و ابعاد. پیک نور، دوره ششم، شماره 1، صص 41-51.
بابایی، علیاکبر. (1381). تواناسازی کارکنان- سرمایهگذاری جایگزین. مجله تدبیر، 129 ، صص 86-97.
برزیگر، ربابه. (1391). بررسي ميزان تاثير آموزشهاي ضمن خدمت بر توانمندسازي مديران و معاونان شعب بانک ملي شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید بهشتی.
بزازجزایری، سیداحمد. (۱۳۸4). کاربست رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی. جامعه کیفیت ایران. سليمانپور، جواد. (1381). برنامهريزي درسي در آموزش ضمن خدمت سازمانها. تهران: احسن.
بستانیاملشی، طهمورث. (1388). توانمندسازی و روشهای اجرای آن در سازمان. سومین همایش ملی توانمندسازی منابع انسانی، بنیاد توانمندسازی منابع انسانی، تهران.
بلانچارد، کنث؛ کارلوس، جان و راندولف، آلن. (1378). مدیریت تواناسازی کارکنان. ترجمه: مهدی ایراننژاد پاریزی، تهران: نشر مدیران.
پاکطینت، اقبال و فتحیزاده، علیرضا. (1387). توانمندسازی فردی و گروهی منابع انسانی. دومین همایش ملی توانمندسازی منابع انسانی، بنیاد توانمندسازی منابع انسانی، تهران.
تکلرلی، زهرا. (1389). بررسي ميزان تأثير آموزش کارکنان بر توانمندسازي منابع انساني بانک کشاورزي منطقه غرب شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی.
جزینی، علیرضا. (1385). عوامل مؤثر بر توانمندسازی افسران ستاد ناجا. فصلنامه دانش انتظامی، دوره هشتم، شماره 4، صص 9-25.
جعفريقوشچي، بهزاد. (1380). راههاي تواناسازي. مجله تدبير، شماره 119،صص 36-39.
دراکر، پیتر. (1387). چالشهای مدیریت در سده 21. ترجمه: محمد طلوع، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
ساجدي، فضلالله و اميدواري، اعظم. (1386). کارکنان توانمند و سازمانهاي امروز. ماهنامه تدبير، دوره هجدهم، شماره 181، صص 65-67.
سنگه، پیتر. (1380). پنجمین فرمان. ترجمه: حافظ کمالهدایت و محمد روشن، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
ضیاء کاشانی، لعبتالسادات. (1388). نقش توانمندسازی منابع انسانی در اثربخشی سازمانها. مجله صنعت لاستیک ایران، 53، صص 94-102.
عباسزادگان، سیدمحمد و حسنزاده، سودابه. (1385). توانمندسازی رویکردی نوین در مدیریت. نشریه مدیریت، شماره 112 و 1، صص 8-12.
عبدالهی، بیژن و نوهابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: ویرایش.
قائداميني، سميه. (1392). بررسي تأثير آموزشهاي ضمن خدمت بر توانمندسازي کارکنان سازمان فني و حرفهاي استان چهارمحال و بختياري. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی.
كنيلا، دنيس. (1383). توانمندسازي منابع انساني. ترجمه: مهدي ايراننژاد پاريزي و معصومعلي سليميان، تهران: نشر ايران.
گرجی، محمدباقر. (1389). ارزیابی تأثیر توانمندسازی بر عملکرد کارکنان. مدیریت، شماره 17، صص 38-48.
مولايي، ناصر؛ گلدار، زهرا و امداديفر، اميد. (1389). بررسي رابطه آموزشهاي هنگام خدمت و ابعاد توانمندسازي نيروي انساني در كاركنان و مديران ستادي و عملياتي پالايشگاه نفت شازند اراك. فصلنامه مديريت و منابع انساني در صنعت نفت، دوره چهارم، شماره 11، صص 101-126.
نادري، ناهيد؛ جمشيديان، عبدالرسولف و سليمي، قربانعلي. (1387). توانمندسازي كاركنان از طريق آموزشهاي ضمن خدمت. علوم اقتصادي (علوم انساني و اجتماعي)، دوره هفتم، شماره 27، صص 121-140.
ناظمی، محبوبه. (1389). تعيين عوامل مؤثر بر توانمندسازي كاركنان ستادي. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشكي شيراز.
وتن، دیوید ای و کمرون، کیم اس. (1381). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه: بدرالدین اورعییزدانی، کرج: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
Appelbaum, S. H., & Honeggar, K. (1998). Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in particular-an examination of organizational factors, managerial behaviors, job design, and structural power. Empowerment in Organizations, 6(2), 29-50.
Berry, W.)2007(. Competency- Based evaluation tools for integration industry Training in Family industry Residency: A Pilot Study, Education Conference in University of Madrid, P.294.
Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1995). Empowering service employees. Sloan management review, 36(4), 73.
Fox, J. (1998). Employee empowerment: an apprenticeship model. unpublished thesis, University of Hartford.
Gortani, A. M. (2011). Study of some effective factors on empowerment of the experts in educational institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1960-1964.
Holland, M. )2003(. Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review,15, 666-681.
Morris, L. (1996). Training: Empowerment and Change Training & Development. Alexandria, 5(7), 51.
Paris, M and White, H.S .)1986(. the Education of Specnal Librarian. Journal of the American Society of Training, 77(4), 207-212.
Sahay, B. S. (2005). Multi Factors Productivity Measurement Model for Service Organization. Journal of Productivity and Performance Management,54(1), 7-22.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological Empowerment in the workplace: Dimensions, Measurement and Validation. The Academy of Management Journal. 38(5),1442-1465.
Wu. V., Shot, PM. (1996). The Relationship Of Empowerment Teacher Job Commitment and Job Satisfaction. Journal Of Instructional psychology,25(12), 85-89.