شناسایی و مدلسازی انگیزه¬های بکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی
محورهای موضوعی :مهسا فاضل حسنآبادی 1 , قنبر محمدی الیاسی 2
1 -
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: انگیزه مدیریت عملکرد کسب و کار بزرگ مدلسازی,
چکیده مقاله :
بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به دغدغه ای مهم و اساسی برای کسب و کار ها تبدیل شده است. یافته های پژوهش ها نشان می دهد حدود 70 درصد برنامه های تحولی در کسب و کارها از قبیل: برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت دانش، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد، به دلیل عدم احساس نیاز و انگیزه لازم برای تحول با شکست مواجه می-شوند. برای کاهش نرخ شکست، شناسایی و افزایش انگیزاننده های کسب و کارها برای بکارگیری این برنامه های تحولی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، با توجه به تمرکز تحقیق حاضر بر روی نظام های مدیریت عملکرد به عنوان یکی از برنامه های تحولی در سازمانها، سؤال پژوهش حاضر این است که انگیزه های بکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی کدامند؟ علاوه بر شناسایی انگیزاننده ها، این تحقیق همچنین بدنبال شناسایی میزان اهمیت و روابط بین این عوامل انگیزشی نیز می باشد. بدین منظور از روش تحقیق کیفی اکتشافی استفاده گردید، تا از نظر خبرگان و متخصصان برخوردار از تجربه و شایستگی لازم در زمینه نظام های مدیریت عملکرد بهرهگیری شود. در مرحله اول براساس شاخص تعداد کارکنان شش کسب و کار بزرگ کشور برخوردار از تجربه بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و دادههای لازم از طریق مصاحبه واقعمحور استخراج، مستندسازی و با استفاده از مدل اشتراس کدگذاری گردید. در گام بعد یافتههای حاصل از پژوهش ها و کدگذاری تجربیات بر اساس روش مدیریت تعاملی توسط خبرگان منابع انسانی برخوردار از تجربه لازم در زمینه بکارگیری نظام مدیریت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ، مورد ارزیابی، غربالگری و سپس مدلسازی قرارگرفته است. در مرحله دوم از روشهای ایدهنویسی به منظور گردآوری دادهها استفاده گردید. براساس یافته های نهایی پژوهش، با اهمیت ترین انگیزه های کسب و کارهای بزرگ ایرانی در بکارگیری نظام مدیریت عملکرد عبارتند از: فعالیت شرکت در فضای رقابتی، احساس نیاز رهبران به ایجاد تحول در کسب و کار، کنترل و اطمینان از تحقق اهداف، همراستایی اهداف فردی و سازمانی، پایش عملکرد و پاداش دهی براساس عملکرد و شناخته شدن بر اساس علمکرد. شناسایی روابط بین انگیزاننده ها نشان داد که وجود فضای رقابتی، به عنوان یکی از علل برانگیخته شدن کسب و کارها برای استفاده از نظام مدیریت عملکرد، بر سایر انگیزاننده ها تأثیر قابل ملاحظه ای داشته است. همچنین برخی دیگر از انگیزاننده ها از قبیل پاداش دهی براساس عملکرد، پایش عملکرد و شناخته شدن براساس عملکرد نیز تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. کاربردهای یافته های تحقیق و پیشنهاداتی برای پژوهشگران آینده در انتهای مقاله مورد مطالعه قرار گرفته-اند.
Implementing Performance Management System (PMS) is seen as a main concern of enterprises. According to research findings, near to 70 per cent of enterprises’ evolutionary programmes, such as: Strategic Planning, Knowledge Management, Performance Management, and Total Quality Management (TQM), have been failed due to a lack of enough motivational factors. Therefore, it is important to identify and trigger motivational factors of enterprises in order to decrease the failure rate of their evolutionary programmes. PMS as one of these evolutional programmes needs to be aggravated by the relevant motivational factors; and therefore, the current study seeks to identify these motivators in Iranian large enterprises. Further to identifying these motivators, the current study explores the interdependencies amongst the motivators in order to weigh their importance as well. Semi-structured interviews and Interactive Management (IM) as two qualitative research methods were used to explore the ideas of PMS experts in six Iranian large enterprises. All of the interviews and IM sessions have been transcribed and coded in three stages, using Strauss’s open coding process. Idea Writing, Nominative Group Technique (NGT), and Interpretive Structural modeling (ISM) were also used in the process of gathering and analyzing data in IM stage of this research. According to the findings of the current study, the most important motivators of Iranian large enterprises to implement PMS in their businesses are: working in a competitive environment, willingness of their leaders to make an evolution in their working processes, making sure of achieving their goals, matching between the enterprises and their employees’ goals, performance evaluation and adjusting their employees compensation system based on this evaluation, and finally, willingness to being recognized by their performance. Further to identifying the most important motivators of Iranian large enterprises in implementing PMS, the final model draw by ISM shows that existing a competitive environment is the most influential factor which affects all of the other motivators as well. Moreover, some of the other motivators, such as: performance-based compensation system, performance evaluation, and being recognized by the performance, are seen to mutually affect and interact with each other. The practical and research implications of the findings of the current study are also highlighted and the limitations of the study are discussed.