تحلیل کیفیت برنامه درسی رشته مهندسی صنایع جهت نیازسنجی شغلی مبتنی بر بازارکار (مطالعه موردی)
محورهای موضوعی :طلعت دیبا 1 , نادر برزگر 2 , سعید مرادی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: مهندسی صنایع برنامه درسی مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مدیریت برنامه ریزی و کنترل پروژه امکانسنجی و طرحریزی طرح ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت برنامه های درسی رشته مهندسی صنایع از بعد کارایی برنامه های درسی به عنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در کیفیت بروندادهای نظام آموزش عالی بود. جهت انجام تحقیق از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردیده و از نظر هدف کاربردی بوده است. جهت جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای، نظر صاحبنظران و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق متشکل از متخصصان حوزه مهندسی صنایع دانشگاههای تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و انجمن مهندسی صنایع ایران بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پس از حذف پرسشنامههای مخدوش، تعداد 135 پرسشنامه جمعآوری گردید. دادههای تحقیق پس از تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، نشان داده است که برنامه درسی رشته مهندسی صنایع میبایست از نظر محتوای آموزشی، امکانات، گرایشهای تحصیلی و روش ارائه در واحدهای دانشی مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت، برنامهریزی و کنترل پروژه، امکانسنجی و طرحریزی طرح بازمهندسی شده و متناسب با تحولات دانشگاههای دنیا و همچنین نیازهای دانشجویان و بازارکار طراحی و ارائه گردد.
The purpose of the current research was study of the status of curriculum in industrial engineering discipline and its efficiency as an important factor influencing the quality of the outputs of the higher education system. The research was descriptive-survey method which is a purpose operational. To gather information needed library Data, Experts’ opinion and questionnaires were used. The population of the research has consisted of experts in the field of Industrial Engineering from Universities of Tehran, Sharif, Amir Kabir, Science and Technology, and also Industrial Engineering institute of Iran using Available sampling method. At the end 135 questionnaires were gathered. The research data analysis using descriptive statistics and inferential statistics has shown that the curriculum of Industrial Engineering needs to be redesigned and presented regarding educational content, features, orientation and pedagogy based on the world’s changes and also markets and students’ needs in the credits of management of information systems management, planning and control project, feasibility and project planning.