تحلیل تفاوتها در نگرش به موانع کارآفرینی با توجه به مولفههای زمینهای در میان دانشجویان کشور
محورهای موضوعی : تخصصیاسدالله کردنانیچ 1 , سارا شمسالهی 2
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - مرکز امور پژوهش و آموزش بانک توسعة صادرات ایران
کلید واژه: موانع کارآفرینی, مولفههای زمینهای, دانشجویان.,
چکیده مقاله :
کارآفرینان در خلأ عمل نمی کنند، آنها به محیط های کارآفرینی که آنان را احاطه کرده است واکنش نشان می دهند. هدف تحقیق حاضر تحلیل تفاوت جایگاه موانع از نگاه دانشجویان با شاخصهای زمینهای متفاوت میباشد. پرسشنامه طراحی شده با در نظر گرفتن پرسشنامهای از 25 مانع استخراجی که روایی محتوایی آن بصورت صوری و پایایی آن با رقم 87/ مورد تایید قرار گرفتهاست. جامعه آماری کل دانشجویان کشور و با نمونهی 2500 نفری و با روش خوشه بندی بین دانشجویان استانهای تهران، اصفهان، یزد و زنجان تقسیم گردید. از نظر تعداد و شدت تغیر پذیری در رتبهها، نتایج نشان داد در جنسیت تفاوت بسیار زیادی بین مردان و زنان دیده ندارد، اما در بین قومیتها؛ لرها، در میزان تحصیلات؛ دانشجویان دکترا، در بین دانشگاهها؛ غیرانتفاعیها و برای شغل پدر و نوع رشته؛ پدران با شغل دولتی و دانشجویان هنر تفاوت زیادی در رتبهبندی خود نسبت به بقیه در گروه مورد نظر دارند. در مورد میزان تغیر پذیری بر اساس موانع در بین تقسیمبندیهای ایجاد شده میتوان به موانعی چون؛ فقدان بینش در مورد کسب و کار یا خود اشتغالی، محافظهکاری بالا، دولتی بودن اقتصاد و عدم رشد حقوق مالکیت خصوصی و وجود راهکارهای سرمایه گذاری با سود بیشتر(بورس، بانک ها و مسکن، طلا و.... ) اشاره کرد. در مجموع همه این تغییرات و تفاوتها نشان از مفید بودن استفاده از رویکردهای زمینهای برای برنامهریزی و سیاستگزاری دارد.
The entrepreneurs do not act in a vacuum environment they react to the entrepreneurial environment that surrounds them. The goal of this study is analyzing the status differences between obstacles from the perspective of students with different background factors. A designed questionnaire was used with considering 25 obstacles, also the content validity with face validity and reliability with 0/87 for Cronbach's Alpha were approved. The population was the entire university students of Iran and the sample of 2500 student chose with clustering between students in Tehran, Esfahan, Yazd and Zanjan. In terms of the number and intensity of variability, the results showed there is not much differences between men and women but among ethnicities the Lor people, among education the doctoral students, among universities the gheire entefaei university, among fathers occupation the fathers with governmental works and finally among field of study the art students showed a lot of differences in compare with the rest of people in their group. About the rate of variability according to obstacles in the classification, it can be noted to the lack of insight about business or self- employment, the high rate of conservatism, the governmental economy, the lack of private property rights and the presence of more profitable investment strategies such as stock exchange, banks, real states and gold. In sum, all these changes and differences demonstrate the usefulness of using background approaches for planning and policy making.