بررسي نوسانات گالوپينگ در خطوط هوايي انتقال انرژي؛ مدلسازي، محاسبه نقطه تعادل و ارائه مدل الكتريكي
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوتر
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه نوشیروان بابل
کلید واژه: خطوط هوايينوسانات هاديگالوپينگمدلسازي,
چکیده مقاله :
يكي از پارامترهاي بسيار مهم در طراحي خطوط هوايي انتقال انرژي، نوسان هاديها ميباشد كه نقش اصلي در تعيين فواصل فازي دارد. يكي از انواع نوسانات هادي در يك اسپن، نوسان گالوپينگ ميباشد كه هر ساله ضررهاي اقتصادي شديدي را متوجه شركتهاي برق منطقهاي كرده است. در اين مقاله مدل ديناميكي براي هادي هاي منفرد خطوط هوايي انتقال نيرو كه داراي نوسان گالوپينگ عمودي هستند، ارائه گرديده و با توجه به معادلات ديفرانسيل حاكم بر آن، اين مدل به روشهاي مختلف بر روي اسپن نمونه، جهت تخمين ميزان دامنه گالوپ، شبيهسازي شده است. همچنين با استفاده از تئوريهاي كنترل و تقريبهاي رياضي، مدل جديدي بر اساس پارامترهاي الكتريكي، ارائه شده است. در ضمن با استفاده از دانش كنترل غير خطي، نقطه تعادل سيستم محاسبه شده و تاثير ميزان ميرايي دمپر در كاهش دامنه اين نوع نوسان ارزيابي ميگردد.
One of the main parameters for overhead lines designing is conductor oscillation that has a special role for determination of conductor’s gaps. One of the kinds of oscillations is galloping which creates economic losses for utilities. In this paper, a dynamic model of single conductor overhead lines that has vertical motion is investigated and according to applicable differential equations, this model is simulated for estimation of galloping amplitude. Also by using of control theories and mathematical approximation, a new electrical model is presented. Moreover by using of nonlinear control theory, system equivalent point has been determined and the amount of damper damping coefficient for decreasing of the oscillation amplitude has been evaluated.
[1] J. C. R. Hunt and D. J. W. Richards, "Overhead line oscillations and the effect of aerodynamic damper," in Proc. IEE., vol. 116, no. 11, pp. 1869-1874, Nov. 1969.
[2] C. B. Rawlins, "Conductor galloping field observation analysis update," ALCOA Conductor Products Company, Technical Note, no. 26, Jan. 1986.
[3] J. -L. Lilien and D. G. Havard, "Galloping data base on single and bundle conductors prediction of maximum amplitude," IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 15, no. 2, pp. 670-674, Apr. 2000.
[4] R. Keutgen and J. –L. Lilien، "A new damper to solve galloping on bundled lines. theoretical background، laboratory and field results," IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 13, no. 1, pp. 260-265, Jan. 1998.
[5] A. S. Richardson, "A study of galloping conductors on a 230 kV transmission line", Electric Power System Research 21, pp. 43-55, 1991.
[6] T. Nojima, M. Shimizu, I. Ogi, T. Okumura, K. Nagatomi, and H. Ito, "Development of galloping endurance design for extra large 6-conductor bundle spacers by the experience of the full scale 500kV test line," IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 12, no. 4, pp. 1824-1829, Oct. 1997.
[7] M. A. Baenziger, W. D. James, B. Wouters, and L. Li, "Dynamic load on transmission line structure due to galloping conductors," IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 19, no. 1, pp. 40-46, Jan. 1994.
[8] Transmission Line Reference Book (Wind Induced Conductor Motion), EPRI Research Project 792.
[9] احمد غلامي و محمد ميرزائي، "مدلسازي ديناميكي نوسانات گالوپينگ خطوط انتقال هوائي"، مجموعه مقالات دهمين كنفرانس مهندسي برق ايران، صفحات 387- 395، 1381.